1. اجتماعی
  2. قطعه نخست راه آهن زنجان-قزوین ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

کد خبر: 741

قطعه نخست راه آهن زنجان-قزوین ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

 

قطعه نخست راه آهن زنجان-قزوین ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

 

 

استاندار زنجان به وضعیت پروژه راه آهن زنجان-قزوین اشاره کرد و گفت: قطعه نخست راه آهن زنجان-قزوین ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش همدلی‌زنجان؛ اسداله درویش امیری در نشست مشترک با معاون عمران و توسعه امور شهری-روستایی وزارت کشور، با بیان پروژه دو خطه کردن راه آهن زنجان-قزوین-تهران از برکات سفر مقام معظم رهبری به استان در سال ۸۳ بوده است، اظهار کرد: مردم استان سال ها در انتظار تحقق این پروژه مهم بودند که با پیگیری و اقدامات صورت گرفته در سال های اخیر عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

وی به وضعیت قطعات تعریف شده این پروژه در استان اشاره کرد و افزود: قطعه نخست این پروژه دارای ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی است. همچنین قطعه دوم ۱۸ درصد و قطعه سوم ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. قرارداد این پروژه به صورت EPC منعقد شده و صورت وضعیت پرداختی آن بعد از ۱۸ ماه فعالیت به شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ارسال می شود. این پروژه جزو قراردادهای کم نظیر پیمانکاری کشور است.

این مسئول به مسائل شهری و مدیریت شهرها در کشور و استان اشاره و خاطرنشان کرد: باید اصرار و پافشاری زیادی بر رعایت کیفیت در ساخت و سازهای شهری صورت گیرد. برای کشور ایران مناسب نیست که کیفیت ساختمان آن ۱۵ سال باشد. هزینه های ساخت ساختمان ها از سرمایه ملی و ثروت عمومی کشور محسوب می شود.

وی شهرهای کشور را نیازمند معماری فاخر و ماندگار عنوان کرد و اظهار داشت: با ساخت ساختمان های بلند و آسمان خراش فضای تنفس شهر گرفته شده است. این رویکرد موجب بروز مشکلات زیادی در شهرها می شود و درخواست داریم بخش عمرانی وزارت کشور در این خصوص اهتمام جدی داشته باشد. سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز باید همراه و همگام باشد.

درویش امیری با بیان اینکه از گذشته ساختمان های کشور دارای نما و معماری فاخری هستند، افزود: باید معماری مناسبی برای ساخت و سازهای خود تعریف کنیم و برای آیندگان به یادگار بگذاریم. در بخش دولتی نیز باید این اهتمام وجود داشته باشد. در طراحی و ساخت بناهای باید اصرار زیادی بر حفظ اصالت معماری صورت گیرد. از همه متولیان و دست اندرکاران در این حوزه تقاضا داریم توجه جدی به این موضوعات داشته باشند.

استاندار زنجان سوق دادن شهرداری ها به سمت سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های شهری را مورد تاکید قرار داد و گفت: اتکای درآمدی شهرداری ها به ساخت و ساز موجب بروز مشکلاتی در مقاطع رکود شده و با کمبود منابع مالی مواجه می کند. شهرداری ها به تنهایی قادر به توسعه شهر و مدیریت آن نیستند و باید از بخش خصوصی برای توسعه بیشتر شهر بهره بگیرند. شهرداری ها در مواجه با بخش خصوصی خساست نکنند و سود و منافع بخش خصوصی را لحاظ کنند.

وی دولت یازدهم را میراث دار وضعیت موجود عمرانی کشور دانست و تاکید کرد: دولت وارث وضعیت نامناسب عمرانی در کشور بوده و پروژه های نیمه تمام زیادی در سطح استان و کشور نیازمند تکمیل شدن هستند. هر پروژه عمرانی یک عمر مفید دارد که متاسفانه برخی پروژه ها به دلیل طولانی شدن دوره ساخت غیر مفید و ناموفق شده اند. برخی پروژه ها در سطح استان وجود دارد که شرایط فنی حاکم بر آن ها جای تاسف دارد.

درویش امیری هزینه های جاری را در بخش دولتی بالا عنوان کرد و اظهار داشت: در استان زنجان بیش از ۲ هزار میلیارد تومان هزینه جاری داریم و ۵۴۰ میلیارد تومان به عموم مردم یارانه پرداخت می شود. این در حالی است که درآمدهای استانی ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد شده و بودجه عمرانی استان در سال گذشته ۱۱۰ میلیارد تومان بوده است. در شرایط موجود کشور تخصیص اعتبارات آن نیز بین ۴۲ تا ۴۳ درصد ابلاغ شده است. در برخی مواقع از سهم اعبتارات عمرانی برای جبران هزینه جاری هزینه شده و شرایط فعلی حاصل رویکرد دولت نهم و دهم بوده و دولت یازدهم آن را به ارث برده است.

مقام عالی اجرایی استان رویکرد مدیریت استان برای اتمام پروژه های عمرانی را واگذاری به بخش خصوصی در راستای ماده ۲۷ قانون تنظیم برشمرد و خاطرنشان کرد: در استان ۶۱ پروژه احصا شد و فراخوان برای واگذاری آن نیز داده شد که متاسفانه بخش خصوصی استقبال مناسبی از آن نداشته است. دلیل عمده آن نیز عدم توجیه اقتصادی پروژه ها و ضعف در انجام مطالعات بوده است. این رویکرد در برخی استان ها موفقیت هایی را به دنبال داشته اما در استان زنجان تنها یک پروژه واگذار شده است.

وی با بیان اینکه تصمیم گرفته شده تا در خصوص پروژه های قابل واگذاری بازنگری لازم در استان صورت گیرد، افزود: دستگاه های اجرایی استان موظف شدند که پروژه های مختلف خود را احصا و با بررسی لازم بازنگری مورد نیاز را در واگذاری پروژه ها به بخش خصوصی اتخاذ کنند.

درویش امیری شرایط استان زنجان در حوزه مسکن را مناسب توصیف کرد و گفت: در ساخت و پیشرفت پروژه های مسکن مهر اقدامات خوبی صورت گرفته و تلاش داریم در آینده نزدیک با حضور یکی از مقامات اجرایی کشور پرونده مسکن مهر را در استان خاتمه دهیم.

استاندار زنجان از مطالعه طرح هادی ۷۳۰ روستا در استان خبر داد و گفت: در ۴۷ درصد روستاهای استان طرح هادی اجرا شده که به تعداد ۳۴۶ روستا است. در سال جاری نیز بازنگری طرح هادی ۱۰۰ روستا در سطح استان تهیه و عملیاتی می شود. در بخش نوسازی واحدهای مسکونی روستایی نیز طی سال ۹۵ به میزان ۴۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای ۳ هزار و ۶۳۵ واحد مسکونی تسهیلات ارائه شده است. همچنین در سال ۹۶ نیز ۵۹ میلیارد تومان پیش بینی اعتبار برای این بخش صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه کمیسیون ماده ۱۰۰ برای درآمدهای شهرداری ها پیش بینی نشده است، افزود: این کمیسیون برای اجرای دقیق قوانین و اعمال ضوابط شهرسازی پیش بینی شده است. در برخی شهرها شاهدیم که ۱۰۰ درصد سطح اشغال بدون تامین پارکینگ اتفاق افتاده و با پرداخت جریمه پایان کار دریافت شده است. این رویکرد برای نظام شهری کشور سم است.

درویش امیری به اقدامات انجام شده در بخش عمرانی کشور و استان اشاره و خاطرنشان کرد: در حوزه ستاد اقتصادی مقاومتی و بخش عمرانی شاهد گازرسانی به ۹ هزار روستای کشور هستیم. در سفر ریاست جمهوری به استان نیز گازرسانی به ۳۶۰ روستا تعهد شده بود که تاکنون ۱۵۱ روستا تحویل شده است. مشعل گاز هم اکنون در خانه روستائیان استان روشن شده و مابقی تعهدات استان نیز بین ۱۰ تا ۱۵ تا ۹۵ درصد پیشرفت دارند.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
استقلال حرفه‌ای مرکز آمار هزینه های خودش را دارد
خبر قبلی
کارخانه تولید برق از پسماندهای شهری زنجان ساخته می‌شود
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست