1. اجتماعی
  2. قوچ سنگی صفوی در فهرست آثار ملی ثبت شد

کد خبر: 7742

قوچ سنگی صفوی در فهرست آثار ملی ثبت شد

مسئول امور موزه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: قوچ سنگی دوره صفوی که از روستای سعید آباد ایجرود کشف شده بود در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ پرستو قاسمی با بیان این مطلب، اظهار کرد: در جلسه شورای ثبت ملی اموال منقول کشور که در سازمان میراث فرهنگی برگزار شد با ثبت قوچ سنگی کتیبه دار روستای سعید آباد شهرستان ایجرود به اتفاق آرا موافقت شد.

او ادامه داد:  قوچ های سنگی تنها بازمانده های مجسمه های سنگی قوچ در استان زنجان هستند که با شناسایی آنها در سطح استان جهت حفاظت در موزه باستان شناسی و مردان نمکی زنجان در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد .

مسئول امور موزه های اداره کل میراث فرهنگی زنجان در خصوص نقوش و کتبیه های دو طرف این قوچ سنگی اظهار کرد: در دو طرف این مجسمه قوچ سنگی کتیبه به خط نسخ و به زبان عربی و فارسی به صورت برجسته کار شده است . متن کتیبه آیه الکرسی و متن فارسی شعر از بوستان سعدی (باب نهم در توبه و راه ثواب ) به این مضمون است : ((تفرج کنان در هوا و هوس گذشتیم بر خاک بسیار کس     دریغا بی ما بسی روزگار     بروید گل و بشکفد نوبهار)) دیده می شود .

قاسمی در خصوص ابعاد این مجسمه سسنگی بیان کرد: طول قوچ ۱۱۵ ،ارتفاع ۶۲ و ضخامت ۲۲ سانتی تر است .

به گفته این مسئول قوچ های سنگی به صورت نماد بر روی قبر جوانان غیور روستا ، کدخدایان ومرشدان نصب می شده است . با ثبت این اثر در فهرست آثار ملی این مجسمه سنگی تحت حمایت قانونی قرار گرفت .

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
پایگاه پژوهشی دوره ایلخانی در سلطانیه راه اندازی می شود
خبر قبلی
سهم زنجان از افزایش نمایندگان مجلس “صفر”
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست