1. اقتصادی
  2. مجلس با «دنا پلاس» وارد حاشیه جدید شد

کد خبر: 17631

مجلس با «دنا پلاس» وارد حاشیه جدید شد

مجلس وارد حاشیه‌های خودرویی شد؛ البته نه بابت قانونگذاری و نظارت، بابت تحویل خودرو با شرایط ویژه به نمایندگان. در روزهایی که قیمت خودروی «دنا پلاس» روی رقم ۶۰۰ میلیون است، اعلام شده نمایندگان مجلس می‌توانند این خودرو را نصف قیمت و حدود ۳۰۰ میلیون تومان بخرند.

 این اما همه امتیازات آنها برای تملک خودرو نیست؛ امکان پرداخت قسطی همین مبلغ برای مدت سه سال هم امکان دیگری است که برای آنها فراهم شده. خبر این موضوع را دیروز روح‌الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پست اینستاگرامی خود منتشر کرد. تنها دقایقی کوتاه کافی بود تا موج انتقادات از مجلس آغاز شود.

نه فقط اصلاح‌طلبان و اعتدالیون، بلکه اصولگرایانی که مجلس یازدهم با رأی آنها شکل گرفته بود نیز در شبکه‌های اجتماعی، بهارستان‌نشینان را بابت این اتفاق به باد انتقاد گرفتند.آن طور که  روح‌الله ایزدخواه در اینستاگرام خود نوشته بود، مجلس برای خودروی نمایندگان سه گزینه داشت؛ استفاده از خودروی مجلس با راننده با هزینه روزی ۵۰۰ هزار تومان، تحویل امانی خودروی صفر (پارس) به نماینده و عودت آن به مجلس در پایان نمایندگی و در نهایت فروش اقساطی یک خودروی صفر به نماینده. همین گزینه سوم بود که دیروز بحث‌برانگیز شد.

در میان واکنش‌های مختلف برجسته‌ترین واکنش که زیاد هم در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد به سید سعید لواسانی، امام جمعه لواسان مربوط می‌شد. او در حساب توئیتر خود نوشت؛ «یکی از نمایندگان محترم توضیح دادند که قیمت دنا پلاس تحویلی به نمایندگان ۳۰۲ میلیون است که ۳ ساله از حقوق آنان کم می‌شود یعنی حدوداً ماهی ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان. اشتباه نکردم؟ نمایندگان ماهیانه چقدر می‌گیرند؟

خب می‌خواستید ماشین بدهید چرا پژو پارس یا تیبا ندادید؟» زیر بار همین دست انتقادات بود که تنها ساعتی بعد، روح‌الله ایزدخواه نماینده تهران در مجلس نامه خود به معاون اجرایی مجلس را منتشر کرد که  در آن اعلام کرده بود: «علی‌رغم درخواست اولیه انصراف خود را از تحویل خودروی دنا پلاس اتومات اعلام می‌دارم ضمناً در صورتی که هزینه‌ای بابت این انصراف متوجه مجلس شورای اسلامی می‌شود پرداخت خواهم کرد.» اما در این فضا برخی از نمایندگان مجلس هم واکنش‌هایی نشان دادند. از جمله حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیأت رئیسه مجلس به «ایسنا» گفت که «به نظر من تحویل خودروی دنا پلاس اتومات به نمایندگان متقاضی مناسب نبود؛ باید خودروی معمولی‌تری به نمایندگان داده می‌شد؛ نوع خودرو نباید به گونه‌ای باشد که هزینه بالایی داشته باشد؛ البته باید پاسخگوی میزان رفت و آمدها در جاده‌ها هم باشد.  بهتر بود مالکیت‌اش با مجلس شورای اسلامی باشد.»

همچنین احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیأت رئیسه مجلس هم در این رابطه توضیحاتی به «باشگاه خبرنگاران» داد. او با اشاره به نیاز نمایندگان برای رفت و آمد به حوزه‌های انتخابیه  توضیح داد که در دوره یازدهم مجلس به جهت کاستن از هزینه‌ها تصمیم بر این شده تا به جای استفاده از راننده، خودروها در اختیار خود نمایندگان قرار بگیرد.

به گفته این نماینده قم شرکت ایران خودرو نیز به دلیل مصوبه کمیته خودروی این شرکت اعلام کرده که نمی‌تواند بدون شرکت در قرعه کشی محصولاتش را در اختیار مجلس بگذارد. امیرآبادی فراهانی تأکید کرده است: خودرو‌های خریداری شده به نام مجلس است. وی همچنین گفت: بحث و بررسی‌هایی صورت گرفت تا برای صرفه‌جویی در هزینه‌های مجلس شورای اسلامی خودرو‌ها به صورت اقساطی به نمایندگان واگذار و اقساط آن در طول دوره نمایندگی از حقوق وکلای ملت کسر شود تا با کسر هزینه راننده و بنزین، قوه مقننه بتواند در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کند. عضو هیأت رئیسه مجلس تصریح کرد: وقتی حدود ۴ ماه پیش تصمیم گرفتیم برای نمایندگان اتومبیل تهیه کنیم خودروی دنا حدود ۲۲۰ میلیون تومان قیمت داشت و این نرخ درهمین مدت زمان کوتاه به ۶۰۰ میلیون تومان رسید.

با این وجود موضوعی که هنوز مشخص نشده این است که چه تعداد از نمایندگان متقاضی دریافت خودروهای جنجالی «دنا پلاس» هستند؟ این سؤالی است که به کرات در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده.این اما اولین مورد از حاشیه‌های مجلس یازدهم برای بحث حقوق و امتیازات نمایندگان نیست. تیرماه امسال اولین واریزی به حساب نمایندگان مجلس یازدهم خبرساز شده بود. حسین جلالی، نماینده رفسنجان و انار گفته بود: اولین حقوق نمایندگی ۱۱ میلیون تومان واریز شده، به علاوه ۲۰۰ میلیون تومان بابت مسکن و ۲۰ میلیون تومان هم برای سایر هزینه‌ها به حساب ما واریز شده، جمعاً ۲۳۱ میلیون تومان برای نمایندگان واریز شده است. همین سخنان در ابتدای کار مجلس حاشیه‌های زیادی بابت حق مسکن و همین طور حقوق نمایندگی را سبب شده بود.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
مقایسه هزینه زندگی در تهران و ۱۸ شهر جهان
خبر قبلی
ورود ماسک به زنجان ممنوع است
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست