1. اخبار استان
  2. مجموعه کتب دکتر محمدتقی آذرشب رونمایی شد

کد خبر: 5275

مجموعه کتب دکتر محمدتقی آذرشب رونمایی شد

مجموعه کتب دکتر محمدتقی آذرشب رونمایی شد

 

 

 

از مجموعه کتب دکتر محمدتقی آذرشب رییس مرکز آموزش سیاستگذاری مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو هیات علمی دانشگاه در حوزه سیاست خارجی و روابط بین الملل رونمایی شد.
به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ کتب «واکاوی تحول در سیاست خارجی عربستان سعودی» نوشته محمدتقی آذرشب، مریم سادات حسینی و رحیم نوروزی؛ «تأثیر طرح سپر دفاع موشکی آمریکا بر امنیت قدرت های منطقه ای» نوشته محمدتقی آذرشب، رحیم نوروزی و سید محمدرضا موسوی؛ «جایگاه دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران در آسیای مرکزی» نوشته محمدتقی آذرشب و یوسف اسکندری؛ «سیر تحول در الگوی نظم منطقه ای خلیج فارس» به کوشش محمدتقی آذرشب و سید محمدرضا موسوی؛ «تربیت مدیران راهبردی» به کوشش محمدتقی آذرشب، حمیدرضا قوام ملکی و سید محمدجواد مومنی در سال ۱۳۹۶-۱۳۹۷ توسط انتشارات تربیت مدیر چاپ و روانه بازار نشر گردید.
آنچه در کتاب واکاوی تحول در سیاست خارجی عربستان سعودی می خوانیم؛
عربستان سعودی به¬عنوان یکی از بازیگران مهم و تأثیرگذار در منطقه خاورمیانه در طی دهه¬های گذشته به داشتن رویکردی محافظه¬کارانه در سیاست خارجی خود در منطقه مشهور بوده است و معمولاً به¬عنوان بازیگری که طرفدار وضع موجود و مخالف تغییر است، شناخته شده است. اما در طول چند سال اخیر رفتارهای این کشور در عرصه منطقه¬ای نشانگر عبور این کشور از سنت محافظه¬کاری و گرایش شدید به رویکردی تهاجمی است. حمله نظامی به یمن، حضور فعال و گسترده در بحران سوریه و تلاش¬های مقابله جویانه در برابر جمهوری اسلامی ایران همگی نشان¬دهنده این است که عربستان وارد مرحله متفاوت و جدیدی در سیاست خارجی خود شده است.
آنچه در تأثیر طرح سپر دفاع موشکی آمریکا بر امنیت قدرت های منطقه ای کتاب می خوانیم؛
سپر دفاع موشکی آمریکا از دوران جنگ سرد تاکنون در قالب «جنگ ستارگان»، «حفاظت جهانی در مقابل حملات محدود»، «دفاع ملی موشکی» و اخیرا رویکرد «مرحله‌ای تطبیقی» اوباما تعریف شده است. در این راستا، طرح استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا در شرق اروپا و خاورمیانه می¬تواند با هدف حفظ استمرار هژمونی در نیمکره غربی صورت گرفته باشد. همچنین، آمریکا با استراتژی موازنه دور از کرانه و اتحاد و ائتلاف با بازیگران مناطق‌ شرق اروپا و خاورمیانه می¬تواند درصدد مهار و کنترل روسیه و ایران به‌عنوان هژمون¬های منطقه‌ای بالقوه از طریق استقرار سپر دفاع موشکی برای مهار و کنترل قدرت بالقوه آن‌ها در اطراف آن‌ها باشد.
آنچه در کتاب جایگاه دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران در آسیای مرکزی می خوانیم؛
نظر به اهمیت دیپلماسی عمومی و جایگاه آن در سیاست خارجی ایران این نوشتار با تمرکز بر دیپلماسی عمومی در منطقه آسیای مرکزی تهیه و تنظیم شده است. این ضرورت از آنجا ناشی می‌شود که اولاً مفهوم دیپلماسی عمومی در سیاست خارجی ایران امر جدیدی است و ثانیاً پژوهش‌های پراکنده‌ای در این باب انجام شده و به خصوص جایگاه دیپلماسی عمومی در آسیای مرکزی مغفول گردیده است. هدف اصلی این کتاب توجه به جایگاه دیپلماسی عمومی در آسیای مرکزی و اهمیت این منطقه در سیاست خارجی ایران است. این کتاب ضمن مطالعه‌ی ظرفیت‌ها و اقدامات جمهوری اسلامی ایران در موضوع دیپلماسی عمومی، با نگاه به آسیای مرکزی و اشاره به اقدامات انجام گرفته و نسبت آن با ظرفیت‌ها، به این نتیجه رسیده است که اگرچه جمهوری اسلامی ایران اقدامات خوبی در این منطقه انجام داده است اما دیپلماسی عمومی جایگاه خواقعی خود را در آسیای مرکزی پیدا نکرده است.
کتاب سیر تحول در الگوی نظم منطقه ای خلیج فارس که بصورت مجموعه مقالاتی در ۱۴ فصل تدوین گردیده که با همکاری اساتید و پژوهشگران مختلف به رشته تحریر در آمده است.
کتاب «تربیت مدیران راهبردی» حاوی متن سخنرانی اساتید دوره اول تربیت مدیران راهبردی در سال های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۳ است که به زیور طبع آراسته شده است.
پیش ازین دو کتاب نویسنده مذکور با عناوین ” خلع سلاح و کنترل تسلیحات در نظام روابط بین الملل” و ” امکان سنجی ظهور نظام منطقه در آسیای جنوب غربی با محوریت ایران” رونمایی و روانه بازار گردیده است.

شایان ذکر دکتر محمدتقی آذرشب از همدیاران عزیز شهرمان زنجان هستند.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
ثبت ۱۳۹ اثر در سامانه جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌های استان زنجان
خبر قبلی
گام نخست در ساخت باغ موزه زنجان استفاده از اعتبارات ملی باشد
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست