مردم زنجان اسیر سیاسی کاری و تفکرات منجمد سیاسی مسئولان هستند!

احمد اسدی-یادداشت

احمد اسدی-همدلی‌زنجان؛ طرح جامع شهر زنجان هرچند قرار بود طی سال های گذشته نهایی شود اما هنوز در مرحله بررسی سناریوها قرار دارد. شهرداری زنجان در شرایط فعلی خدمات قابل قبولی در شهر زنجان ارائه نمی کند.

انتقادها از وضعیت توسعه در شهر زنجان بسیار بالا است. از تخریب المان لاله، به سرانجام نرسیدن طرح های سرمایه گذاری همچون پارکینگ های طبقاتی، وضعیت نامناسب پیاده راه زنجان، حواشی مربوط به دوچرخه مرحوم حسن نعلچگر، وضعیت نگران کننده آسفالت معابر شهری، وضعیت نامناسب تابلوهای شهری، ضعف های مشهود در فعالیت های فرهنگی در راستای بهبود فرهنگ شهروندی، فراموشی اسناد توسعه شهر زنجان، شخصی سازی پروژه و اولویت ها، نداشتن تفکر توسعه ای متوازن و پایدار در توسعه شهر، وضعیت نامناسب ناوگان حمل و نقل عمومی، تمرکز فعالیت ها در هسته مرکزی شهر و نبود سیاستگذاری استراتژیک در راستای تمرکززدایی، گسست فضاهای شهری، سیما و منظر نامناسب شهری، مشکلات عدیده زیستی در شهرک های اقماری و…. که نقشه راه سیاستگذاری و بهبود این شاخص ها در شهر زنجان وجود ندارد.

با توجه به اینکه شهرداری در ارائه خدمات عمومی و معمول خود همچون ساماندهی زباله های شهر، آسفالت خیابان و… در بسیاری از نقاط شهر به ویژه در شهرک های اقماری ناتوان است، خبر ایجاد سه ناحیه منفصل شهری(سه روستای نزدیک شهر زنجان، دیزج آباد، پایین کوه و دواسب) در طرح جامع شهر زنجان به گوش می رسد. در حالی این موضوع مطرح شده که بافت و محدوده فعلی شهر زنجان با در گرفتن خدمات معمول محرومیت دارند!

فاصله بین بافت شهری زنجان با این روستاها کم نیست! زمین های زیادی مابین آن ها وجود دارد. شاید وارد کردن آن ها به عنوان شهرک های منفصل بتواند زمینه ایجاد نظم و انضباط و مدیریت ساخت و سازها در این بافت ها را موجب شود، اما حجم مسئولیت بدنه شهرداری را افزایش زیادی خواهد داد. بدنه غیربهره وری که خدماتش امروز از منظر مردم شهر زنجان زیر سوال است.

اعضای شورای شهر زنجان به عنوان سباستگذار ظاهرا مشغول فعالیت های شخصی و سیاسی و جناحی خود هستند و مسائل کلان توسعه شهر زنجان را فراموش کرده اند. اصولگرایان شورا محوریت فعالیت خود را به سرانجام رساندن المان میدان ۱۵ خرداد قرار داده اند به همراه برخی مسائل خرد خدمات شهری، اصلاح طلبان شورا نیز سیاست واحد و مشخصی برای پیگیری ندارند!

مردم زنجان اسیر سیاسی کاری و تفکرات منجمد سیاسی اعضای شورای شهر زنجان شده اند! همانطور که مردم کشور اسیر دعواهای سیاسی دولت و مجلس هستند. متاسفانه رویکردهای فعلی عموما جنبه توسعه ای ندارند و غالبا پشتوانه سیاسی، شخصی و جناجی دارند.

در سال های گذشته بورس بازی زمین در منطقه پایین کوه، دواسب، مشهود بوده است. چه کسانی مسئول تخلفات احتمالی در آن مناطق هستند؟ چه افرادی منتظر ایجاد فرصت های جدید برای تحقق اهداف اقتصادی خود هستند؟ مجوز ساخت در دامنه کوه را چه کسی صادر کرده است؟ نهادهای نظارتی کجا بودند؟

چرا مدیریت درستی قبل از بروز مشکلات فعلی توسط معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری پیش بینی و اتخاذ نشد تا شاهد افسارگسیختگی بورس بازی زمین در این مناطق نباشیم. حال پیشنهاد و پیگیری آن ها ایجاد مناطق منفصل شهری شده است. آنچه در شرایط فعلی مشهود است ناکارآمدی معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری در سیاستگذاری شهری در شهرهای استان است.

انفعال شدید و تمرکز بر تئوری محوری و جلسه محوری بدون خروجی عملی موجب بروز مشکلات زیادی شده است. جزئیات طرح جامع شهر زنجان مشخص نیست. سیاست های توسعه ای و سناریوهای توسعه در این شهر و اولویت ها توسط این معاونت و حوزه معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی مشخص و اطلاع رسانی نشده است.

طرح جامع با طرح های طبقه بندی شده در زنجان اشتباه گرفته شده و مردم همواره نامحرم هستند! اما کارمندان و مدیران دولتی باید رانت اطلاعاتی از سیاست های توسعه ای در شهر داشته باشند.

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
چرا قدرتمندان احمق می شوند!
خبر قبلی
بارش برف و باران و وقوع کولاک برف در ارتفاعات استان زنجان
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست