1. اجتماعی
  2. مرمت برج و باوری زنجان تخریب شد…! +گالری عکس

کد خبر: 18244

مرمت برج و باوری زنجان تخریب شد…! +گالری عکس

دوم بهمن ماه سال ۹۸ سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان از مرمت بخشی از برج و باروی تاریخی شهر زنجان خبر داد. برج و بارویی که این روزها در سیل مشکلات و چالش های اقتصادی و اجتماعی استان و شهر زنجان به فراموشی سپرده شده است.

به گزارش همدلی زنجان؛  این فراموشی صرفا به برج و باروی تاریخی زنجان محدود نمی شود، به بسیاری از عناصر فرهنگی و هویتی مردم زنجان نیز برمی گردد. امیر ارجمند در دوم بهمان ماه سال گذشته خبر مرمت بخشی از برج و باروی تاریخی شهر زنجان را داد. حال در روزهای اخیر بررسی همدلی زنجان نشان می دهد مرمت صورت گرفته در برج و باروی تاریخی شهر زنجان تخریب شده است.

تصویری که از مرمت برج و باروی تاریخی شهر زنجان در بهمن ماه سال گذشته منشتر شد

به گفته مسئولان قدمت این برج و باروی باقی مانده از شهر تاریخی زنجان به دوره سلجوقی می رسد که در ادوار مختلف مورد مرمت قرار گرفته است. مطابق برنامه ریزی مسئولان قرار است این مکان تاریخی در معرض دید عموم قرار گیرد. اما وضعیت فعلی آن مناسب نیست.

به وضوح مشخص است بخشی از مرمت صورت گرفته در یک ضلع دیواره که یک پوسته خشتی است، فروریخته و احیای آنچه از برج و باروی قدیمی زنجان باقی مانده نیازمند یک طرح جامع مرمتی و توسعه ای است.

 نتایج حاصل از مطالعات میدانی ، بررسی تصاویر منتشر شده در سفر نامه ، مذاکره و مصاحبه ی متعدد با معمرین زنجانی و رویت بقایای اصلی معماری برج ، نشان می دهد که این برج یکی از ۳۰ برجی است که در گذشته در شهر زنجان وجود داشته است.

 جنس مصالح تشکیل دهنده ی برج و باروی فعلی اختلاطی از خشت و چینه است. ضخامت حصار و برج به طور متوسط  ۳متر و ارتفاع آن حدوداً  ۹متر و در کنار دروازه ها به قطر  ۱۰متر رسیده است. ضخامت برج از پائین به بالا کاسته شده و پهنای آن در منتهی الیه به  ۴۰سانتیمتر کاهش یافته است .

 این حصار در قسمت لبه ی بالا ، دارای عناصر کنگره ایی شکل و فاصله ی کنگره ها  ۱متر و عرض آن ها نزدیک به  ۸۰سانتیمتر است گفتنی است این اثر تاریخی به شماره ۲۳۸۷۹ در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

 

گالری تصاویر از وضعیت فعلی برج و باروی تاریخی زنجان

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
صادرات ریالی استان زنجان به عراق و افعانستان!
خبر قبلی
آسمانی غالباً ابری و مه آلود توام با بارش باران در استان زنجان
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست