1. اجتماعی
  2. مشارکت عمومی و اقدامات جهادی لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی

کد خبر: 1581

مشارکت عمومی و اقدامات جهادی لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی

مشارکت عمومی و اقدامات جهادی لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی

 

 

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با اشاره به اهمیت تحقق سیاست های اقتصاد مقاوکت، گفت: مشارکت عمومی و اقدامات جهادی لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش همدلی‌زنجان به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان، شهرام طهماسبی در هشتاد و هفتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی بیش از اینکه یک موضوع اقتصادی باشد یک پدیده فرهنگی است که برای اجرایی شدن اهداف آن لازم است تغییرات اساسی در باورهای ذهنی ما ایجاد شود.

وی افزود: شورای فرهنگ عمومی از جمله نهاد های مهم و موثری است که وظیفه سیاست گذاری ، هدایت و نظارت ، تجزیه و تحلیل وضع فرهنگ عمومی جامعه را برعهده دارد و در این راستا با حضور اندیشمندان و صاحب نظران و مسئولین فرهنگی می تواند بنیانگذار حرکتی نو و پویا در همه ابعاد فرهنگی باشد. از این رو توجه به جایگاه و نقش ویژه آن در بررسی و شناخت مسائل فرهنگی و پیش بینی و برنامه ریزی های لازم و ایجاد هماهنگی بین دستگاه ها و سازمان های مختلف ضروری است.
دبیرستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان زنجان اظهار کرد: اگر شورای فرهنگ عمومی بتواند از تمام ظرفیت خود استفاده کند، قطعاً می تواند تأثیرات شگرفی در وضعیت فرهنگی مردم که از اصلی ترین دغدغه های مقام معظم رهبری است به وجود آورد.

وی  با اشاره به اهداف تشکیل شورای فرهنگ عمومی گفت: مطالعه، تجزیه و تحلیل و ارزیابی سالانه وضع فرهنگ عمومی استان براساس شاخص‌های تدوین شده در دبیرخانه شورا فرهنگ عمومی به منظور اطلاع از وضع موجود و همچنین شناسایی و ارزیابی علمی و تخصصی، پیش بینی و رصد موضوعات اجتماعی و فرهنگی فراگیر از مهمترین اهداف شورا می باشد.

دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان زنجان ابراز داشت: از الزامات اقتصاد مقاومتی این است که در همه ی برنامه ها از جمله برنامه های پنج ساله (برنامه ششم توسعه) و برنامه های سالانه و فعالیت های دستگاه های اجرایی حاکم گردد هر چند که اجرای اقتصاد مقاومتی تنها منوط به این برنامه ها نیست و باید اطمینان حاصل شود که کلیه اقدامات دستگاه ها همسو و منطبق با این سیاست ها است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان خاطر نشان کرد ، تعیین نقش و جایگاه دستگاه های اجرایی و همچنین مناطق جغرافیایی آن به منظور بهره گیری از مزیت نسبی و پتانسیل های به طوریکه برنامه ها بر اساس مناطق و فرهنگ بومی هر شهرستان و بخش تنظیم و زمان بندی اجرایی پروژه ها نیز درقالب برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تدوین گردد و در این راستا بایستی کلیه دستگاه های اجرایی نسبت به آن پاسخگو باشند.

وی اضافه کرد: از ویژگی های بارز اقتصاد مقاومتی جهاد بودن ، انعطاف پذیری، فرصت ساز ، تولید محور بودن، درونزا ، پیشرو، برونگرا وکارآفرین است.

شهرام طهماسبی ابراز کرد: متأسفانه ما بعد از انقلاب بسیاری از فرصت های بزرگ را از دست دادیم.مثل فرصت های به دست آمده در فروپاشی شوروی و تشکیل کشورهای جدید، سرمایه گذاری و تولید در میدان های مشترک گازی با همسایگان ، فرصت جنگ در منطقه خاورمیانه و فرصت فاصله بین اروپا‍‍ و امریکا مزیت بسیاربزرگی است که لازم است از آن بهره گیری شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: مشارکت عمومی مردم و جهادی عمل نمودن لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور است و در کار جهادی یعنی انجام دادن کار به گونه ای که منافع شخصی فدای منافع عمومی شود.

وی افزود: برون گرایی مقابل درون گرایی است، درون گرایی یعنی انزواطلبی، یعنی ما کاری به کار دنیا نداشته باشیم و دیواری به دور خود بکشیم و بگوییم ما نیازهای خودمان را تأمین می کنیم و خود کفا هستیم. در حالی که خود کفایی تنها در زمان جنگ کاربرد داشت و امروز ما نمی توانیم با این تفکر کشور را اداره کنیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: در مساله برون گرایی باید دو موضوع را مدنظر قرار دهیم. یکی کیفیت و دیگری قیمت. باید کالاهای تولیدی هم از نظر کیفی و هم از نظر قیمت قدرت رقابت با دیگر کشورها را داشته باشد و هم اکنون یکی از راه های خروج رکود این است که سراغ کالاهایی برویم که بتوانیم آن ها را صادر کنیم.

وی اظهار کرد: ما چه برنامه ای برای مشارکت مردم داریم؟ یکی از بهترین راه ها برای افزایش مشارکت تحول در نظام آموزشی است. متأسفانه نظام آموزشی ما کاری به فعالیت های جمعی ندارد و این نظام آموزشی قادر نیست نیروی تحصیل کرده و کیفی برای بازار تربیت کند.

شهرام طهماسبی خاطر نشان کرد: تاکید اقتصاد مقاومتی به حداکثر رساندن مشارکت مردم ، تسهیل و تشویق همکاری های جمعی ، ارتقاء درآمد و نقش طبقات کم درآمد و متوسط ، علمی کردن و دانش بنیانی اقتصاد و تغییر شیوه های تولید از سنتی به علمی ، محور قراردادن رشد بهره وری ، ایجاد بستر رقابت بین مناطق و استان ها ،کاهش شدت انرژی و تقویت سرمایه انسانی می باشد.

دبیرستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان زنجان در ادامه تاکیدات اقتصاد مقاومتی افزود: تقویت تولید داخلی، ترویج مصرف کالاهای داخلی ، حمایت هدفمند از صادرات و تشویق سرمایه گذاری خارجی برای تولیدات صادرات محور وتوسعۀ پیوندهای راهبردی با کشورهای منطقه به ویژه همسایگان از مهمترین مولفه های اقتصاد مقاومتی است.

وی ادامه داد: اصلاح ساختار دولت و حذف دستگاه های موازی ، اصلاح نظام درآمدی دولت با افزایش سهم درآمدهای مالیات، افزایش سالانۀ سهم صندوق توسعۀ ملی از منابع صادرات نفت وگاز تا قطع وابستگی بودجه به نفت و همچنین تبدیل اقتصاد مقاومتی به گفتمان فراگیر و رایج ملی از عناصر مهم تاثیرگذار در پیشبرد برنامه های اقتصادمقاومتی درکشور می باشد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان در پایان اظهارداشت: نتایج و پیامدهای حاصل از اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی : اشتغال زایی با رویکرد بهره ‌وری ، حضور و مشارکت فعال مردم ، انجام سرمایه‏گذاری های داخلی و خارجی درکشور ، ایجاد درآمدهای پایدار و بالارفتن رشد اقتصادی و همچنین بهبود توزیع درآمد در راستای کاهش فقر را در برخواهد داشت. که امیدواریم بر اساس برنامه عملیاتی تنظیم شده به تفکیک دستگاه های اجرایی شاهد تحقق اقتصاد مقاومتی در استان باشیم.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
المان مقبره استاد حسین منزوی طراحی شده است
خبر قبلی
ثبت ۵۸۷ طلاق در استان زنجان
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست