معدن و معدن‌کار تخریب‌گر نیستند/ تلاش برای توسعه معدنکاری سبز در زنجان

معدن و معدن‌کار تخریب‌گر نیستند
تلاش برای توسعه معدنکاری سبز در زنجان

 

 

 

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان با بیان اینکه تصورات نادرستی در خصوص فعالیت حوزه معدنی و معدن کاران نسبت به مسائل زیست محیطی مشاهده می شود، گفت: معدن و معدن‌کار تخریب‌گر نیستند؛ متاسفانه در حق این بخش اجحاف شده و عنوان می‌شود که معدن و معدن‌کار تخریبگر محیط زیست و منابع طبیعی هستند که اینگونه نیست.
رضا کشاورز در گفت‌و‌گو با “همدلی‌زنجان”؛ با بیان اینکه متاسفانه معدنکاران همانگونه که قبلا نیز توسط صاحبین این امر نیز بیان شده است، مظلوم واقع شده‌اند، اظهار کرد: این در حالی است که یکی از بهترین روش‌ها برای توسعه اقتصادی در شرایط کنونی و تولید مواد اولیه کارخانجات، توسعه بخش معدن است.
وی به تشریح وضعیت استخراجی و محدوده‌های اکتشافی پرداخت و افزود: در مجموع ۱۰ درصد از مساحت کشور و خوشبختانه ۱۰ درصد مساحت استان در سامانه کاداستر جز محدوده های اکتشافی، گواهی کشف و استخراج ثبت شده است. حدود ۸ درصد از این ۱۰ درصد به صورت محدوده‌های قابل اکتشاف می باشد.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان با بیان اینکه از همین ۸ درصد نیز ۸ دهم درصد معادن بهره برداری شده هستندکه مساحت مورد بهره برداری از این میزان یک چهارم است، خاطرنشان کرد: با توجه به میزان پایین محدوده های بهره برداری مساحت استخراج شده نیز در مقیاس بسیار کوچک است. علاوه بر این طبق قانون معادن، ۱۲ درصد از حقوق دولتی بهره برداران معادن نیز به اداره منابع طبیعی واریز می‌شود تا این دستگاه جهت بازسازی منابع اقدام کند. پس با مساحت کم که گفته شد نمیتوان گفت که فعالیت‌های معدنی تخریبگر منابع طبیعی هستند و اتفاقا در هر مکانی که معدن ایجاد شده است معمولا در آنجا توسعه و پیشرفت رخ داده و اذعان داریم که اشتغالزایی نیز صورت گرفته است، در نتیجه انتظار آن می‌رود که افرادی که با دید منفی به این بخش نگاه می‌کنند در دیدگاه خود تجدید نظر کرده و در بیشتر مواقع کمک و همیار معدنکاران باشند.
وی بر ضرورت توسعه معدن کاری سبز در استان زنجان تاکید کرد و گفت: در حال حاضر سازمان نظام مهندسی معدن با همکاری با سازمان صنعت، معدن و تجارت، خانه معدن استان، اداره کل محیط زیست استان و دانشگاه زنجان در صدد انجام طرح های مربوط به معدنکاری سبز بوده که در آن بیشتر رعایت مسائل زیست محیطی مورد بحث و برسی قرار گرفته است. امید آن می‌رود که این طرح به صورت پایلوت در استان اجرا شود. خوشبختانه در راستای تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت تفاهم نام مناسبی بین دانشگاه زنجان، سازمان صنعت، معدن و تجارت، خانه معدن، اتاق بازرگانی و سازمان نظام مهندسی معدن استان منعقد شده است.
کشاورز با بیان اینکه در بعضی از مواقع در خصوص صنایع معدنی جملاتی گفته می‌شود که بسیاری از این موارد درست نیست، اظهار کرد: برخی مسائل همچون آلودگی ها، مصرف آب، مصرف مواد اولیه فراورده های غیر اصولی مطرح می شود که متاسفانه خیلی از مواقع این مسائل صحت ندارد.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان توسعه را نیازمند هزینه توصیف کرد و افزود: باید قبول کنیم که برای توسعه و پیشرفت باید هزینه کنیم. بدون هزینه و و زحمت هیچ چیزی به دست نمی آید. این را هم قبول داریم که به هر طریقی نباید استخراج یا فرآوری کرد و باید این موضوع مبتنی بر اصول علمی باشد.
وی با بیان اینکه این موضوع در استان مورد توجه مسئولان مربوطه قرار دارد، اظهار کرد: از مسئولان در این شرایط کنونی انتظار می رود که همکاری‌های لازم را با سرمایه گذاران انجام دهند تا شرایط برای سرمایه گذاری در این بخش تقویت شود.
کشاورز بر ضرورت تسهیل قوانین و کاهش بروکراسی اداری برای تسهیل سرمایه گذاری در حوزه معدن تاکید کرد و گفت: در شرایط فعلی اقتصاد کشور انتظار بر کاهش بروکراسی اداری توسط مسئولان و تسهیل قوانین بوده تا شاهد رشد و شکوفایی بیشتر این بخش باشیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان با تاکید بر ضرورت حمایت مستمر از فعالان حوزه معدن استان، خاطرنشان کرد: سازمان نظام مهندسی معدن طی سال های اخیر تمام تلاش خود را برای حمایت از فعالان معدنی این حوزه بکار گرفته است.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
برنامه سوگواره شیدایی در زنجان برگزار می‌شود
خبر قبلی
خشک سالی پیامد استمرار کم آبی است
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست