1. اجتماعی
  2. معیشت و جان مردم خوزستان در خطر است

کد خبر: 22358

معیشت و جان مردم خوزستان در خطر است

با بستن آب رودخانه ها در بالا دست و خشکاندن تالاب هور العظیم حیات ماهیان و گاومیش‌ها در خطر است و معیشت مردم در پایین دست خوزستان که اکثرا دامدار و صیاد هستند با مشکلات جدی مواجه شده است.
به گزارش ایلنا، معیشت مردم شهرستان های سوسنگرد، هویزه و دشت آزادگان  سالهاست که وابسته به تالاب هورالعظیم است. اهالی با صیادی و دامپروری در کنار این تالاب امرار معاش می کنند. اما این روزها به دلیل کاهش آب تالاب ماهیان و گاومیش ها تلف شده که این مساله باعث نگرانی مرزنشینان استان خوزستان شده است. اگر برای خشک شدن تالاب چاره اندیشی نشود حیات در منطقه به طور کلی از بین خواهد رفت.

با مسدود کردن ۲ رودخانه، آب هورالعظیم را خشکاندند

نماینده خوزستان در شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در این باره اظهار داشت: انتقال آب از سرچشمه‌های کارون کم برای مردم تنش ایجاد نکرده بود که هم اکنون با مسدود کردن آب رودخانه‌های کرخه و نیسان باعث خشک شدن تالاب هورالعظیم در پایین دست می‌شوند.
وی افزود: شهر رفیع نیز که در کنار تالاب هور العظیم قرار دارد و شغل اکثر اهالی‌اش دامپروری و کشاورزی است به دستور سازمان آبفا برای جلوگیری از شلتوک کاری در این فصل توسط مردم که معیشت شان را از این راه تامین می کنند آب را از بالا دست تالاب هورالعظیم بسته‌اند که باعث تلف شدن گاومیش‌ها و ماهیان در تالاب شدند. به عنوان نماینده مردم تا آخرین لحظه از حق شان دفاع می‌کنم چرا که با سیاست‌هایشان می‌خواهند تالاب را خشک و نفت استخراج کنند.

معیشت صیادان و دامداران به خطر افتاده است

سیلاوی ادامه داد: ای سی آب در مناطق پایین دست خوزستان کاهش یافته و در شهرستان‌های هویزه، سوسنگرد و دشت آزادگان شوری آب بالا رفته و رودخانه‌ها خشک شده‌اند. رفیع شهری مرزی نزدیک به هویزه که در ۴ کیلومتری تالاب هورالعظیم قرار دارد و شغل اکثر مردمش دامپروری و صیادی است که با خشک شدن تالاب اکثر گاومیش‌هایشان از بین رفته‌اند.
نماینده خوزستان در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: نفتی که سال‌هاست در داخل این تالاب کشف و به بهره برداری و استخراج رسیده است نه تنها برای جوانان منطقه ایجاد شغل نکرده بلکه شغل‌های آبا و اجدادی شان هم دارد نابود می‌شود. بیکاری جوانان در مناطق جنوبی استان خوزستان به یک معضل تبدیل شده و هیچ گونه شغلی برای آنها در شرکت نفت در نظر گرفته نشده که هیچ، حتی وجود چاه‌های نفتی مشکلات ما را در منطقه دو چندان کرده است.
در شهرستانی مانند هویزه حتی بیمارستان، ورزشگاه و جاده مناسبی وجود ندارد. حتی پوشش شبکه‌های تلفن همراه اینجا بسیار ضعیف است.

معیشت و جان مردم خوزستان در خطر است

وی با بیان اینکه آخرین تیر دولت امید بر قلب ماهیان و گاومیش‌های مناطق مرزی خوزستان بود، گفت: همچنین با خشک شدن تالاب، هورالعظیم به کانون گرد و خاک‌ها تبدیل شده و نفس مردم بریده می‌شود. نظام فراموش نکند در دوران جنگ تحمیلی این مناطق با خاک یکسان شد و افراد زیادی به دست دشمن قتل عام شدند. امروز حق این مردم نیست اینگونه زندگی کنند. معیشت و جان مردم خوزستان در خطر است هرچه سریع تر چاره‌اندیشی کنند.

چرا تاوان شلتوک کاری را مناطق پایین دست باید بدهند

بخشدار سابق نیسان نیز در ادامه در این باره به ایلنا گفت: اجداد ما از دیرباز تاکنون در این منطقه با استفاده از آب تالاب هورالعظیم  امرار معاش کرده‌اند. بیش از ۵ هزار راس گاومیش در معرض خطر نابودی هستند چرا که حیات‌شان کاملا وابسته به آب است. چرا تاوان شلتوک کاری در منطقه را اهالی پایین دست با بستن آب به روی شان باید بدهند؟ چرا به بهانه‌های مختلف حق آبه هور العظیم را نمی‌پردازند.

افزایش آتش سوزی‌ها با خشکاندن هور العظیم

بدر غرباوی ادامه داد: دامپرور و صیاد چه گناهی کرده که باید تاوان ندانم کاری‌های بقیه را بدهند. با سیاست آب را در بالادست قطع کرده و زندگی و معیشت اهالی پایین دست خوستان را مختل می‌کنند. با خشکاندن آب هورالعظیم حتی بحران آتش سوزی را در منطقه افزایش می‌دهند که دودش باز به چشم همین مردم نگون بخت می‌رود.
وی عنوان کرد: تالاب هورالعظیم در منطقه مانند کولر طبیعی عمل می‌کند که در فصول گرم سال با وزش باد باعث خنکی منطقه می‌شود. خواهشمندیم این تالاب را نخشکانند.
غرباوی گفت: حیات مردم و موجودات به آب این تالاب بستگی دارد. وقتی آب شان تامین نشود همه چیز اینجا نابود می‌شود و باعث مهاجرت اهالی به حاشیه شهرهای بزرگی مانند اهواز می‌شود که همین موضوع مهاجرت تبعات بسیار بدی را در پی دارد. کاری نکنند که مرزداران منطقه مجبور به ترک مناطق مرزی بشوند.

بدون خشکاندن تالاب نفت استخراج کنید

وی اضافه کرد: وفتی رودخانه ها را در بالادست می‌بندند آیا می‌خواهند هورالعظیم را با آب باران پر کنند یا با هلی کوپتر آب را به تالاب منتقل کنند؟ چرا حق طبیعی این تالاب را نمی‌دهند؟ از ۵ حوزچه هورالعظیم حداقل ۳ تای آن را باز بگذارند. چاه‌های نفت که در حوزچه های ۴ و ۵ قرار دارند. هرچند که تکنولوژی به حدی پیشرفت کرده که نفت از دریا استخراج می‌کنند آیا نمی‌توانند بدون خشکاندن تالاب نفت استخراج کنند.

بوری و حصیربافی این منطقه در گذشته به حوزه خلیج فارس صادر می‌شد

غرباوی افزود: سال‌ها پیش شهر رفیع ۱۲ هزار نفر جمعیت داشت و اینجا به لحاظ اقتصادی بازارچه پررونقی بود. به معنای واقعی به اقتصاد این منطقه ضربه‌های غیرقابل جبرانی را وارد کردند. بوری و حصیر بافی این منطقه به حوزه خلیج فارس صادر می‌شد. به فکر این هم باشند که ۷۰ درصد جوانان مناطق پایین دست استان خوزستان بیکارند و تاوان کشت شلتوک را مردم، ماهیان و گاومیشان در گرمای ۶۰ درجه نباید با بی آبی بدهند.
گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
آقای استاندار امروز وقت توصیف نیست!
خبر قبلی
جلوه گری قزل اوزن در دهه ۷۰ + فیلم
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست