1. اخبار استان
  2. مهم‌ترین راه پیشگیری از سرطان‌، اصلاح سبک زندگی است

کد خبر: 8516

مهم‌ترین راه پیشگیری از سرطان‌، اصلاح سبک زندگی است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان در همایش غربالگری، تشخیص و درمان سرطان‌های شایع (گوارش و برست) اظهار داشت: اصلاح سبک زندگی مهمترین راه پیشگیری از سرطان‌هاست.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ محمدرضا صائینی در همایش غربالگری، تشخیص و درمان سرطان‌های شایع (گوارش و برست) که در راستای برنامه پویش ملی مبارزه با سرطان در سالن اجتماعات بیمارستان ولیعصر (عج) برگزار شد، با اشاره به اهمیت بیماری‌های غیرواگیر، اظهار داشت: بیماری‌های غیرواگیر سالانه سبب مرگ و میر حدود ۳۸ میلیون نفر در جهان می‌شوند.

وی با بیان اینکه مهمترین علل مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها، بیماری‌های تنفسی و دیابت است، افزود: بیماری‌های غیرواگیر مسئول بیش از ۷۰ درصد بار بیماری‌ها هستند.

رییس مرکز بهداشت استان با اشاره به وجود ۱۷ هزار امکنه و ۱۱۰ بازرس در زنجان افزود: معاونت بهداشت و بازرسین به نحو احسن به وظایف خود عمل می‌کنند ولی صاحبان اماکن نیز باید به بحث سلامت اهمیت بدهند به فرض مثال در سرخ کردن سیب‌زمینی حداکثر دمای روغن باید ۱۵۰ درجه باشد و وقتی در دمای ۳۰۰ درجه این‌کار انجام می شود با روغنی که هفته‌ها عوض نمی‌شود انتظار سلامت مردم را داشتن بیهوده است.

وی تاکید کرد: کاش آن‌قدر که نگران وجود فلزات سنگین در سبزیجات و میوه‌ها هستیم نگران افزایش بی‌رویه مصرف فست فودها باشیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه نظام سلامت در حوزه بیماری‌های واگیر اقدامات خوبی انجام داده است، یادآور شد: اوایل انقلاب، وقتی موضوع مرگ و میر نوزادان را بررسی می‌کنیم می‌بینیم که این میزان ۱۳۵ در صدهزار تولد بود و شاید یکی از علت‌های اصلی‌ش مربوط به‌ بیماری‌های عفونی بود.

به گفته  صائینی درحال حاضر توفیقات خیلی خوبی در حوزه سلامت حاصل شده مخصوصا با گسترش برنامه ایمن‌سازی اقدامات خوبی در سطح ملی صورت گرفته و سبب شده که بیماری‌هایی مثل فلج اطفال در مرحله ریشه‌کنی و سرخک در مرحله حذف قرار گرفته و در بحث تب مالت نیز میزان ابتلا ۴۱ در ۱۰۰ هزار است که این میزان در دهه هشتاد در کشور، کمتر بود و در مورد خیلی از بیماری‌ها نیز در مرحله کنترل هستیم.

رییس مرکز بهداشت استان با بیان اینکه حوزه غیرواگیر حوزه گسترده‌ای است، تصریح کرد: کنترل بیماری‌های غیرواگیر سخت است و به لحاظ مدیریت و کنترل بیماری‌ در وحله اول باید بر بیماری تسلط کافی را داشته باشیم مثلا در بحث بیماری دیابت باید با آموزش، اصلاح سبک زندگی، رژیم غذایی درست و تحرک بدنی در راستای پیشگیری از این بیماری گام برداریم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با بیان اینکه باید توجه داشت که همه سرطان‌ها قابل تشخیص زودهنگام نیست یادآور شد: شایع‌ترین سرطان در ایران سرطان معده، پستان و پوست بوده و در استان زنجان نیز طبق آخرین آمار شایع‌ترین سرطان‌ها معده، پوست و پستان است و طبق اسناد سازمان جهانی بهداشت، از ۴۰ درصد سرطان‌ها می‌توان پیشگیری کرد و مواردی هم که قابل پیشگیری نیست، اگر در سایه خودمراقبتی، نگاه امیدوارانه به اثربخشی روش‌های تشخیصی و درمانی و مراجعه به‌موقع، زودهنگام تشخیص داده شود، درمان پذیرترند.

صائینی با بیان اینکه میزان ابتلا به سرطان معده در استان زنجان مقداری بیش از میانگین کشوری است، خاطرنشان کرد: در اکثر استان‌های شمالی کشور از قبیل زنجان، اردبیل، گیلان و آذربایجان میزان ابتلا به سرطان معده بالا است که یکی از مهم‌ترین دلایل آن، بالا بودن مصرف نمک و استفاده از خوراکی و نوشیدنی‌های داغ به خصوص چای داغ است.

وی اهم اقدامات معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان درخصوص پیشگری و کنترل بیماری سرطان را شامل: تشکیل کمیته استانی- دانشگاهی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر، تدوین سند استانی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط در بازه زمانی ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۴، تشکیل کمیته سرطان دانشگاه با هدف بررسی راهکارهای مناسب جهت پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان، اجرای نظام ثبت سرطان (ICR) از سال ۱۳۸۴، اجرای برنامه‌های آموزشی ویژه پیشگیری از سرطان (بخصوص سرطان‌های شایع) برای مردم در واحدهای بهداشتی، اجرای برنامه پویش ملی مبارزه با سرطان  از سال ۱۳۹۳، اجرای برنامه ایراپن شامل غربالگری سه سرطان شایع (پستان، سرویکس و روده بزرگ) از سال ۱۳۹۵ در کل استان و از سال ۱۳۹۷ فقط در مراکز منتخب شهرستان زنجان عنوان کرد.

رییس مرکز بهداشت استان با بیان اینکه تاکنون ۱۰ کمیته استانی سرطان به ریاست رئیس دانشگاه علوم پزشکی تشکیل شده است، مهم ترین دستاوردهای این کمیته را شامل: راه‌اندازی دبیرخانه کمیته سرطان استان در معاونت بهداشت، تدوین چشم‌انداز و نقشه راه ۱۰ ساله استان در حوزه سرطان، تبیین سیمای سرطان استان و تدوین برنامه عملیاتی پیشگیری، کنترل و درمان سرطان در استان، راه‌اندازی و تجهیز مرکز تیپ یک سرطان استان در بیمارستان ولیعصر به منظور ارائه خدمات غربالگری، تشخیص زودهنگام و درمان سرطان،  فراهم آوردن امکان جذب نیروی متخصص مورد نیاز در مرکز تیپ سرطان، پیگیری راه‌اندازی مرکز طب تسکینی سرطان استان و تبادل اطلاعات و هماهنگی اجرای مطالعات مشترک با دانشگاه‌ها، ادارات و سازمان‌ها در حوزه سرطان برشمرد.

در ادامه این همایش درخصوص غربالگری، تشخیص و درمان سرطان مری، معده، روده بزرگ و پستان مطالبی بیان شد.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
بهره وری و رشد اقتصادی
خبر قبلی
اقتصاد شهری در طرح بازنگری جامع شهرها مورد توجه باشد
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست