1. اجتماعی
  2. میزان باسوادی استان زنجان کم تر از میانگین کشور!!

کد خبر: 530

میزان باسوادی استان زنجان کم تر از میانگین کشور!!

 

میزان باسوادی استان زنجان کم تر از میانگین کشور!!

وضعیت نامناسب نرخ باسوادی زنجان نسبت به استان های مجاور

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خلاصه گزارش سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۵ کشور منتشر شده که بخشی از این گزارش در بخش اول برای خوانندگان همدلی زنجان ارائه شد. در این نوشتار بخش دیگری از گزارش منتشر شده ارائه می شود.

به گزارش همدلی زنجان، در بخشی از این گزارش به میزان با سوادی در کشور اشاره شده است. در این بخش مشخص شده که بیش ترین افزایش میزان باسوادی در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۰ مربوط به استان های بوشهر، سیستان و بلوچستان، قزوین، خراسان جنوبی و هرمزگان است.

میزان با سوادی در جمعیت ۶ ساله و بیش تر در سال ۸۵ برای کل کشور ۸۴.۶ درصد بوده که این وضعیت برای سال ۹۰ به میزان ۸۴.۸ و در سال ۹۵ به میزان ۸۷.۶ درصد بوده است.

وضعیت استان زنجان در میزان با سوادی جمعیت ۶ سال و بیشتر در سال ۸۵ به میزان ۸۱.۷ درصد، در سال ۹۰ به میزان ۸۲.۴ درصد و در سال ۹۵ به میزان ۸۴.۸ درصد بوده است. استان زنجان در میزان با سوادی از سال ۸۵ دارای رشد بوده اما میانگین با سوادی استام در سال ۸۵ نسبت به کشور کم تر بوده است. در سال ۹۰ نیز میزان با سوادی استان نسبت به میانگین کشور ۲.۴ درصد کم تر بوده و در سال ۹۵ نیز میزان با سوادی استان نسبت به کشور ۲.۸ درصد کم تر بوده است!

 

استان های همسایه

استان آذربایجان شرقی در سال ۸۵ میزان با سوادی ۸۴.۶ درصدی داشته که این میزان در سال ۹۰ به میزان ۸۴.۸ درصد و در سال ۹۵ به میزان ۸۴.۷ درصد بوده است. این وضعیت برای استان آذربایجان غربی به ترتیب برای سال های مشخص شده ۷۷.۸، ۷۸.۸ و ۸۲ درصد بوده است. همچنین برای استان اردبیل به ترتیب ۸۰، ۸۰.۸ و ۸۳.۱ درصد ثبت شده است. استان قزوین نیز به ترتیب ۸۵.۷ درصد، ۸۴.۱ درصد و ۸۸.۶ درصد بوده است. استان گیلان به ترتیب ۸۳.۱، ۸۴.۳ و ۸۷.۳ درصد بوده است. استان همدان نیز ۸۲.۶ درصد، ۸۲.۶ درصد و ۸۵ درصد بوده است.

وضعیت استان های همجوار استان زنجان گویای این واقعیت تلخ است که علی رقم آمارهای مسئولان استان وضعیت نرخ باسوادی استان تنها از استان آذربایجان غربی به عنوان یک استان مرزی بهتر است!

 

تهران بالاترین نرخ باسوادی

اما در این گزارش وضعیت استان هایی که نرخ باسوادی بالایی دارند نیز مشخص است. استان تهران با ۹۲.۹ درصد بالاترین نرخ باسوادی و استان البرز با ۹۲.۲ رتبه دوم را در میزان با سوادی در کشور دارند. استان سمنان نیز مطابق آمار سال ۹۵ میزان با سوادی ۹۱.۵ درصدی داشته که جزو آمار بالا محسوب می شود.

میزان با سوادی جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال کشور در سال ۹۵ به میزان ۹۴.۷ درصد عنوان شده است. این میزان برای سال ۹۰ به میزان ۹۲.۴ درصد و در سال ۸۵ به میزان ۹۱.۷ درصد عنوان شده است.

 

سهم ۱.۳ درصدی استان زنجان از کل جمعیت مهاجر سال ۹۵

مطابق آمار ارائه شده کل مهاجران و مقصد مخاجرت در سال ۹۵ به میزان ۴ میلیون و ۷۰۹ هزار و ۱۴۹ نفر بوده اند که ۳ میلیون و ۹۷۲ هزار و ۸۹۶ نفر آن ها به شهرها مهاجرت کرده اند.

سهم استان زنجان از کل جمعیت مهاجر سال ۹۵ به میزان ۱.۳ درصد بوده است. این میزان در سال ۹۰ به مزان ۱.۴ درصد بوده است که نشان از تغییر منفی یک دهم درصدی دارد. سهم جمعیت مهاجران نشان می دهد استان تهران بالاترین میزان را داشته است. خراسان رضوی، اصفهان، فارس، البرز و خوزستان استان های بعدی بعد از تهران هستند.

 

 

۹۴.۸۰ درصد جمعیت کشور ایرانی هستند

جمعیت کشور بر حسب تابعیت نشان می دهد از جمعیت ۱۰۰ درصدی کشور در سال ۹۵ به میزان ۹۴.۸۰ درصد ایرانی هستند. ۱.۹۸ درصد افغانی، چهار صدم عراقی، دو صدم پاکستانی و ۱۶ صدم سایر کشورها هستند. نکته قا توجه اینکه در سال های ۸۵ و ۹۰سهم ترک ها از جمعیت کشور به ترتیب یک هزار(۸۸۶ نفر) و دو هزارم ( یک هزار و ۶۹۳ نفر) بوده که در سال ۹۵ عدد صفر درج شده که تعداد آن ها ۷۱۳ عنوان شده است.

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
شورا از لایحه اجرای سبزه میدان در فاز نخست عبور کرد
خبر قبلی
کاهش ۴۰ درصدی صدور پروانه ساختمانی در شهر زنجان
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست