1. اخبار استان
  2. نصب ۵۰ دستگاه آبگرمکن خورشیدی در روستاهای ماهنشان

کد خبر: 9827

نصب ۵۰ دستگاه آبگرمکن خورشیدی در روستاهای ماهنشان

با اجرای این طرح سالیانه از قطع و سوزاندن چیزی حدود ۱۱۵ تن چوب درختان و درختچه های جنگلی جلوگیری به عمل می آید.

 

مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان از نصب و تحویل آبگرمکن­های خورشیدی به تعداد ۵۰ دستگاه در روستاهای چای قشلاق(۱۴دستگاه) و تات قشلاق(۳۶ دستگاه)شهرستان ماهنشان خبر داد.

به گزارش همدلی‌زنجان؛ خلیل آقاجانلو این اقدام را در راستای حفاظت از درختان جنگلی و مراتع از تخریب و ریشه کنی عنوان و اظهار کرد: یکی از مهم ترین اهداف سازمان جنگل ها و مراتع کشور حفاظت و حمایت از منابع طبیعی می باشد  ، در همین راستا اداره کل منابع طبیعی استان زنجان در قالب طرحی تحت عنوان “حفاظت مشارکتی” در صدد حفاظت از منابع طبیعی برآمده است.

وی با بیان اینکه روستاهای چای قشلاقی و تات قشلاقی  شهرستان ماهنشان  جمعا دارای ۵۰ خانوار ثابت  که اکثرا به شغل  دامداری مشغول هستند، یادآور شد: فاصله این روستا ها تا زنجان ۱۷۵ کیلونتر است. در بازدیدهای صورت گرفته ازاین  روستاها مشاهده شد که اهالی نسبت به قطع درختان و درختچه ها  و جمع آوری آن ها اقدام می کنند. با بررسی موضوع  مشخص شد کل اهالی روستا از این هیزم ها برای گرم کردن آب استفاده می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به موقعیت جغرافیایی روستا که در یک منطقه کوهستانی واقع گردیده است، اظهار کرد: صعب العبور بودن راه دسترسی روستا و وضعیت اقتصادی اهالی مهم ترین عامل بوده تا امکان استفاده از سوخت های فسیلی برای اهالی فراهم نباشد بر همین اساس اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان تصمیم گرفت به منظور جلوگیری از قطع بی رویه درختان جنگلی ، اقدام به جایگزینی آبگرمکن­های خورشیدی به جای آبگرمکن­های هیزمی نماید که بعد از انجام مقدمات و طی مراحل قانونی اجرای پروژه نهایتا در مورخه بیستم اردیبهشت آبگرمکن­ ها وارد روستاهای مذکور شده و توسط پیمانکار طرح، نصب آن ها آغاز گردید.

وی ادامه داد: آبگرمکن­ ها مجهز به المنت بوده  که حتی در روزهای ابری و برفی زمستان هم قابل استفاده خواهد بود. کلیه هزینه ساخت ، حمل و نصب آبگرمکن­ها را این اداره کل  متقبل گردیده و اهالی فقط هزینه لوله کشی منزل را پرداخت می­کنند.

آقاجانلو افزود: در مقابل این اقدام اداره کل، کلیه اهالی این روستاها متعهد گردیدند به عنوان همیار طبیعت  کلیه موارد حفاظت از منابع طبیعی را رعایت نموده  و در کنترل  حریق، تخریب، تصرف اراضی ملی و ورود دام مازاد و با اداره منابع طبیعی و آبخیزداری همکاری نمایند.

وی با اشاره به تعهدات روستائیان در این زمینه گفت: مردم روستا از قطع، جمع آوری و انبار و روشن کردن هیزم که دارای مشقت و سختی زیادی می باشد آسوده گشته و با استفاده از آبگرمکن های خورشیدی زندگی راحتی را تجربه خواهند کرد.

مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان ابراز کرد: با اجرای این طرح سالیانه از قطع و سوزاندن چیزی حدود ۱۱۵ تن چوب درختان و درختچه های جنگلی جلوگیری به عمل می آید.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
آقای استاندار، زنجان از حیث منابع انسانی و ثروت خدادادی فقیر نیست…!
خبر قبلی
کشف بیش از ۲۰ کیلوگرم تریاک در زنجان
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست