1. اخبار استان
  2. نقاط ضعف و قوت سفر رئیس جمهور به زنجان

کد خبر: 23948

نقاط ضعف و قوت سفر رئیس جمهور به زنجان

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور بعد از چندبار تعویق در سفرش به استان زنجان، بلعخره روز پنج شنبه ۲۷ آبان ماه در یک روز سرد پاییزی به همراه چند وزیر و مقامات دیگر وزارتی وارد استان زنجان شد و بعد از یک روز کاری فشرده زنجان را ترک کرد.

به گزارش همدلی‌زنجان؛ سفر رئیس جمهور به استان زنجان آزمونی برای نمایندگان مجلس، استاندار زنجان، نماینده ولی فقیه در استان، نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری، رئیس کل دادگستری و مدیران استانی بود تا از حضور دولت در زنجان برای پیشبرد مسائل توسعه ای استان بهره لازم را ببرند.

این سفر را می توان در چند بخش مورد توجه قرار داد. دستاوردها، نحوه میزبانی و مدیریت برنامه ها و موضع مسئولان استانی و کشوری و به صورت کلی نقاط ضعف و قوت آن می تواند مورد توجه قرار گیرد.

برای تببین دستاوردهای سفر کمی زود است. باید ببینیم مصوبات با جزئیات توسط استانداری زنجان چگونه اعلام خواهد شد و دولت چه میزان توان، اختیارات و منابع برای کمک به استان زنجان دارد. در جریان سفر وعده هایی داده شد که باید دید تاچه میزان قدرت عملیاتی خواهند داشت.

حضور چندین وزیر از جمله وزیر جهاد کشاورزی، کشور، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، بهداشت و درمان، میراث فرهنگی وگردشگری و کار، تعاون و رفاه اجتماعی در کنار برخی معاونین وزرا در زنجان محقق شد. دراین سفر هماهنگی مشهودی بین برخی نمایندگان مجلس و استانداری در خصوص بعضی از مسائل وجود داشت که برخی همچون وضعیت روغن نباتی جهان به خوبی به رئیس جمهور منتقل شده بود.

موضع مشترک بر روی حق آبه زنجان و منابع آبی زنجان از طرف استاندار زنجان، نماینده ولی فقیه در استان، رئیس اتاق زنجان و برخی نمایندگان مجلس مطالبه شد که البته در این حوزه وزیر نیرو نبود! اما باید دیده این موضوع چگونه در وزارت نیرو مورد بحث و نتیجه گیری قرار خواهد گرفت.

رئیس جمهور قبل از آغاز جلسات رسمی، از واحدهای تولیدی مهم استان بازدید کرد و به دیدار مردم در مناطق محروم هم رفت. این رویکرد یک نقطه قوت برای سفر رئیس جمهور بود. کمک به سرجین بافت برای راه اندازی اقدامی سازنده بود اما حضور در واحدهایی همچون ایران ترانسفو و پارس سوئیچ را می توان صرفا آشنایی با ظرفیت های صنعتی استان زنجان برشمرد.

عموما بازدید از داشته ها به نداشته ها در سفرهای مهم کشوری چربیده و صنایع و کارگاه های کوچک معمولا مورد کم لطفی قرار می گیرند. توجه به صنایعی که قدرت لابی ندارند هم باید در این سفرها و یا موارد دیگر مورد توجه باشد.

بازدید از شهرک تخصصی روی و دپوی پسماند روی هم از اقدامات موثر این سفر بود. دستاورد آن این بود که فرصت و تهدیدهای این پسماندها مشاهده شود. حال باید دید موضع رئیس جمهور در خصوص ارزش این پسماند که روایت های متناقضی نیز از آن از ۶ هزار میلیارد تومان و ۱۲ هزار میلیاردتومان در جریان سفر رسانه ای شد، چگونه برای توسعه زنجان و برای مردم زنجان هزینه خواهدشد!

چگونه مطالبات روستائیات معترض در سردهات پاسخ داده خواهد شد و این ثروت بزرگ چگونه و در کدام محورها برای توسعه زنجان بکارگیری می شود.

دردولت گذشته، شاهد بودیم استانداران معمولا برای معرفی استان خیلی تمایلی به بازگو کردن ضعف ها و مشکلات نداشتند. در دولت فعلی شاهدیم کاستی های مختلفی ارائه شد و از بیان مشکلات و چالش ها هراسی نبود. هرچند سوال مهم در این خصوص اینکه پیگیری مشکلات تعاونی های مسکن، پسماند و … آیا بدون اذن وزارتی و دولتی قابلیت برطرف شدن در داخل استان را نداشت؟

با اینکه بارها به نمایندگان مجلس و مدیران استانی تاکید شد مصوبات مهم سفرهای قبلی رئسای جمهور مطالبه و پیگیری شود اما ظاهرا رویکرد “زمان ما نیست مال ما نیست” در این سفر جاری بود اما در رویکردی متفاوت شاهد بودیم رئیس اتاق بازرگانی زنجان سخنان متفاوت تری ارائه کرد و مرکز آماد(پارک لجستیک) را مطالبه کرد.

دانشگاه زنجان به عنوان موطن اصلی محسن افشارچی ومصطفی طاهری محورهای برنامه های رئیس جمهور بود. برگزاری نشست با نخبگان، شورای اداری و نشست خبری در این دانشگاه برگزار شد. برگزاری برنامه ها در دانشگاه زنجان دارای ضعف و قوت هایی بود.

سالن مجهز همایش های عمومی دانشگاه زنجان فضای مناسبی برای برگزاری برخی مراسم ها بود اما فضای برنامه ریزی شده برای نشست خبری اصلا مناسب نبود. فرصت ارائه نظر مستقل توسط برخی نخبگان موثر بود اما محدود کردن سوالات و نفرات در  پرسش و پاسح از رئیس جمهور در نشست خبری ضعف مهمی بود. سوالاتی که حتی در آن مقطع به دلیل جریان سفر سوخته بودند!

نحوه دعوت و مدیریت رسانه های استان زنجان دچار ضعف عمده بود. تفاوت در نگاه به رسانه هایی مرکز نشین با رسانه های زنجان با روح انقلابی و عدالتخواهانه دولت سازگار نبود! حضور رسانه های زنجان از ساعت قبل از ۱۳ تا ۱۶ و انتظار و بی احترامی در ورود به سالن در شان سفر رئیس جمهور نبود!

توسعه محورهای مواصلاتی، فرودگاه و راه آهن زنجان از مطالبات جدی مسئولان استانی بود که هدفگذاری درستی داشت. یکی از موضوعاتی که محسن افشارچی مورد تاکید برنامه های خود قرار داده وضعیت راه ها و حوزه حمل و نقل استان است که در این سفر با حضور وزیر راه شاهد قول ها و پیش بینی اعتبارات نسبتا خوبی بودیم.

یکی دیگر از محورهای مهم عمرانی توجه به پروژه های نیمه تمام بود. راه ها نیز می توانند بخشی از این پروژه ها باشند اما بخشی از پروژه های ساخت و ساز هم خارج از حوزه حمل و نقل استان است.

دانشگاه زنجان سلف سرویس دارد اما خبرنگاران باید نهار خود را بر روی جدول مقابل درب ورودی میل کنند! اضافه کنید وضعیت بقیه دست اندرکاران را که بلاتکلیف بودند! نحوه کنترل ورود و خروج هایی که خود قصه طولانی است.

حضور رئیس جمهور در مناطق حاشیه نشین دلگرمی برای فرودستان بود که دیده می شوند و بالاترین مقام اجرایی کشور با آن هم همنشینی و نزدیکی می کند. این اقدام منطبق بر روجیه انقلابی گری رئیس جمهور بود. پیگیری جابجایی منازل ابن افراد محروم در نزدیکی راه آهن اقدام موثری بود. اما ترجمه ناصحیح سخنان مادربزرگ زنجانی به رئیس جمهور شاهکاری هیجانی بود! و سوال خبرنگار مرکز نشین برای مخاطب آزاردهنده!

امروز سفر رئیس جمهور به زنجان بدون دریافت هدایا توسط وزرا و مدیران به اتمام رسید و کار مسئولان استان زنجان از مدیران دولتی تا مجلسی ها و… برای تحقق وعده ها آغاز شده است. ابتدا استانداری زنجان باید جمع بندی دقیق از مصوبات و دستاوردهای سفرداشته باشد و سپس پیگیری و برنامه ریزی استانی برای تحقق آن ها آغاز شود.

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
فعالیت ۱۵ واحد صنعتی در زنجان با سرمایه گذاری خارجی
خبر قبلی
چالش آسفالت در معابر شهر زنجان…!
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست