نقشه راه ایجاد قطب برق، الکترونیک و فناوری اطلاعات استان زنجان

نگاهی به نقشه راه ایجاد قطب برق، الکترونیک و فناوری اطلاعات استان زنجان (۱)

 

در دولت تدبیر و امید و با تجربه استاندار بومی ریل گذاری جدیدی برای رویکرد توسعه اقتصادی استان زنجان تعریف شد که در صورت تحقق کامل آن زنجان می‌تواند نقطع توسعه بخش های مهم اقتصادی در صنایع برق، الکترونیک و آی‌تی باشد. سفر رئیس جمهور به استان و تصویب تبدیل زنجان به عنوان قطب برق، الکترونیک و آی تی کشور نقطع عطفی برای توسعه زنجان محسوب می شود.

به گزارش همدلی‌زنجان؛ همدلی زنجان در چند بخش نقشه راه ایجاد استان به قطب برق، اکترونیک و آی تی که سند آن تهیه شده انتشار می‌دهد. طی روزها و ماه های آتی یکی از برنامه‌های مهم همدلی زنجان پرداخت به وضعیت این نقشه راه و اقدامات صورت گرفته در این راستا خواهد بود.

 

با توجه به پتانسیل‌های طبیعی استان زنجان و وجود منابع خوب آب و خاک و معادن غنی، همواره کشاورزی   و صنایع معدنی محورهای توسعه استان بوده است. ابتنای توسعه استان بر این محورها پیامدهای نا مطلوبی برای استان داشته است که امروزه در مسائلی همچون : عدم امکان توسعه این بخش‌ها، مشکلات زیست محیطی و عدم کارآمدی هر دو بخش در ایجاد اشتغال جدید به ویژه در مناطق شهری و بین فارغ التحصیلان دانشگاهی خود را نشان داده است .

 

بویژه در بخش صنایع معدنی در طول ۲۰ سال گذشته اهتمام دولت و سرمایه گذاران بخش خصوصی بر توسعه صنایع  معدنی در صنعت سرب و روی (با توجه به وجود معدن بزرگ سرب و روی انگوران) بوده است که اولاً استان را با مخاطرات زیست محیطی مواجه کرده است و آلودگی آب، خاک و محصولات کشاورزی استان را در سطح قابل توجهی بدنبال داشته است، ثانیاً موجب اعتراضات گسترده اجتماعی ناشی از نگرانی عمومی در مورد سلامت مردم گردیده و پتانسیل بالقوه ای برای حرکت های اعتراضی فراهم کرده است که در تابستان سال ۱۳۹۲  شاهد بروز گسترده آن در آستانه شروع فعالیت دولت یازدهم بودیم که مدیریت استان ناچار از تعطیلی یکی از واحدهای تولیدی بزرگ مجاور شهر برای آرام کردن اعتراضات مردمی شد.

از این رو ، مدیریت استان در تحلیل و بررسی راهبردهای توسعه استان دنبال محورهای جدیدی برای توسعه بوده است که بتواند ضمن پاسخگویی به نگرانی مردم در خصوص پیامدهای ناشی از فعالیت واحدهای تولیدی آلاینده ، برای حل مشکلات کوتاه مدت استان در زمینه ایجاد اشتغال و جذب سرمایه گذاری های جدید چاره اندیشی کند و در بلند مدت برای وضعیت تعطیلی احتمالی صنایع معدنی مرتبط با فراوری سرب و روی (به دلیل اتمام ذخایر معدنی در کمتر از ده سال) و شرایط ناشی از بحران کمبود آب کشاورزی و آلودگی خاک های زراعی منطقه ، آلترناتیو مناسبی برای جذب بیکارانی که با از دست دادن فرصت های شغلی در این حوزه ها به بازار کار استان سرازیر خواهند شد ایجاد کند .

در این رابطه با توجه به پیشینه استان در صنایع برق و زیر ساختهای ایجاد شده مرتبط با این صنعت ،توسعه صنایع برق و به تبع آن سرمایه گذاری در توسعه صنایع الکترونیک و فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان محور جدید توسعه صنعتی استان به جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد  شد و ایشان نیز پس از تایید موضوع از سوی وزرای محترم صنعت و معدن و تجارت و ارتباطات و فناوری اطلاعات ، تبدیل زنجان به یک قطب ” برق ، الکترونیک و فناوری اطلاعات ” را به عنوان تصمیم دولت در جریان سفر استانی به زنجان اعلام کردند .

 

لازم به توضیح است که استان زنجان از دیر باز یکی از قطب های صنعت برق کشور بوده است. وجود کارخانجات بزرگ ایران ترانسفو و پارس سوئیچ ، سیم و کابل ابهر و بیش از ۳۵ واحد متوسط و بزرگ فعال در این صنعت، فضای اقتصادی و حتی علمی استان را نیز متأثر کرده است. بنحوی که امروزه دانشگاه های زنجان از مهمترین مراکز علمی در تربیت نیروی انسانی رشته های  برق و الکترونیک و اخیراً فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور هستند و تعداد قابل توجهی از فارغ التحصیلان جویای کار استان را این گروه تشکیل می دهند .

مدیریت استان بر این باور است که به دلایل زیر تصمیم ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران یک تصمیم راهگشا و استراتژیک برای استان بویژه برای مقابله با بحران‌های احتمالی آینده است :

  1. ضرورت مساعدت و جهت گیری دولت برای ایجاد یک صنعت پاک در استان که پاسخگوی دغدغه های روز افزون افکار عمومی بوده و بهانه تحریک مردم را از دست معاندان و حتی برخی خیرخواهانی که بشدت نگران سلامتی مردم هستند بگیرد .
  2. ایجاد زمینه اشتغال برای انبوه فارغ التحصیلان دانشگاهی استان در رشته های برق، مخابرات، الکترونیک، و فناوری اطلاعات  .
  3. زمینه سازی برای خروج این صنایع از کلان شهر تهران با توجه به ماهیت این صنایع که نیازی به استقرار در شهرهای بزرگ نداشته و بخش عمده ای از آن بصورت از راه دور اداره می شوند .
  4. زمینه سازی برای تأمین حدود ۰۰۰/۱۵فرصت شغلی به عنوان مشاغل جایگزین صنعت سرب و روی استان که ظرف چند سال آینده با تعطیلی این صنعت به دلیل اتمام ذخائر معدنی ، استان را با بحران بیکاری ناشی از ریزش فرصت های شغلی آن صنعت مواجه خواهد کردو نیز فارغ التحصیلان بیکار.

 

از این رو لازم است « تبدیل استان زنجان به قطب بالنده صنایع برق ،الکترونیک و فناوری اطلاعات »  به عنوان یک محور اصلی و مهم توسعه آینده استان مورد حمایت دولت قرار گیرد. برای دستیابی به  این مهم ، تهیه یک ( نقشه راه ) که بتواند ضمن تبیین مفهوم ” قطب “و اهداف کمی مورد نظر برایتحقق آنها ، گامهای اساسی را در این رابطه مشخص نماید به عنوان یک ضرورت مورد توجه قرار گرفته است که این طرح تلاشی در این راستا است.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
توسعه بیش از ۶ هکتاری گلخانه هیدروپلیک کوشک‌آباد خدابنده
خبر قبلی
زنجان جزو ۶ استان برتر در میزان جذب سرمایه‌گذاری صنعتی
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست