1. اخبار ویژه
  2. نقش اقتصاددانان قلابی در ترویج خرافه گرایی

کد خبر: 5708

نقش اقتصاددانان قلابی در ترویج خرافه گرایی

 نقش اقتصاددانان قلابی در ترویج خرافه گرایی

 

 

 

 

 

چرا چرخه یادگیری عمومی در اقتصاد ایران خوب کار نمی‌کند؟

می‌گویند عاقل از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود اما بیشتر بحران‌های اقتصادی در ایران بارها تکرار شده‌اند. چرا ما از یک سوراخ چند بار نیش خورده‌ایم؟

در جریان شوک ارزی اخیر، حکمرانی ما برای چهارمین بار در چهار دهه گذشته غافلگیر شد و دقیقا شبیه بحران‌هایی که پیش از این چند بار تجربه کرده بودیم رخ داد.

در سال‌های ۱۳۶۵ ، ۱۳۷۳، ۱۳۹۰ و سال ۱۳۹۷ یعنی در طول چهاردهه، چهار بار با بحران ارزی مواجه شده‌ایم. این غافلگیری می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد اما هرچه هست انتظار این است که وقوع هر بحران اقتصادی،اجتماعی و سیاسی باعث یادگیری همزمان مردم، سیاستمداران و متخصصان و آکادمیسین‌های آن حوزه شود اما این اتفاق در ایران رخ نداده و ظاهرا یادگیری در کار نبوده است.

گذشته از این‌که چرخه یادگیری ما ایراد دارد، در چند دهه گذشته هربار اقتصاد ایران وارد بحران شده، انبوهی اظهارنظر غیرعلمی از سوی افراد غیر مرتبط مطرح شده است.

این در حالی است که اگر اقتصاددانان کشور بر اساس ادبیات علمی و با اتکای دقیق به مبانی علم اقتصاد به تبیین شرایط موجود و چرایی آن نپردازند، خرافه‌گرایی جایگزین رویکرد علمی خواهد شد .همان‌طور که تا اندازه زیادی هم این‌گونه شده است.

به عقیده مسعود نیلی این روزها بسیاری از اظهارنظرها به گونه‌ای است که حتی اگر موضوع مطرح شده را هم عوض کنید مثلاً به‌جای ارز، قیمت انرژی یا هر موضوع دیگر را هم بگذارید، تغییر عمده‌ای در مطلب داده نمی‌شود.

👈 تجارت فردا

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
آغاز عملیات اجرایی ۴۱ کیلومتر شبکه فاضلاب در شهر زنجان
خبر قبلی
بازدید استاندار زنجان از پروژه های شهری زنجان
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست