1. اخبار استان
  2. نقش پر رنگ اصلاح‌طلبان در تیم کاری استاندار زنجان

کد خبر: 4075

نقش پر رنگ اصلاح‌طلبان در تیم کاری استاندار زنجان

انتصاب

نقش پر رنگ اصلاح‌طلبان در تیم کاری استاندار زنجان

 

 

۱۸ ماه از عصر روزی که اسداله درویش ‌امیری، اتاق خود در معاونت حقوقی، امور مجلس و استان ‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور را ترک کرد تا سکان ساختمان بلوار چمران زنجان را به‌عنوان شانزدهمین استاندار بر عهده بگیرد، می‌گذرد؛ روزی که جمشید انصاری به‌عنوان یکی از اعضای سرشناس جبهه اصلاح‌طلبان زنجان، راهی نهاد ریاست‌جمهوری شد تا به‌عنوان رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور، کنار حسن روحانی باشد و جای خود را به درویش‌امیری بدهد.

 

 

به گزارش “همدلی‌زنجان”، به نقل از صدای زنجان؛ درویش‌امیری که به‌عنوان سیاست‌مدار اصلاح‌طلب جایگزین جمشید انصاری شد، پیش از استانداری زنجان، عضو شورای فرماندهی و قائم مقام سپاه پاسداران شهرستان‌های غرب مازندران، فرماندار نوشهر، سرپرست فرمانداری لنگرود، فرماندار لنگرود، سرپرست شهرداری لنگرود، فرماندار بندرانزلی، مشاور استاندار گیلان، فرماندار سمنان، معاون برنامه‌ریزی و اداری مالی استانداری مرکزی، معاون سیاسی- امنیتی و اجتماعی استانداری کردستان، قائم‌مقام مدیرعامل در مجتمع صنعتی آلومینیوم، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش‌وپرورش در دولت یازدهم و عضو هیئت مدیره و معاون مالی و اداری سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران بوده و با سابقه عضویت در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، راهی زنجان شد تا بتواند در جایگاه جدید، قابلیت‌ها و توانمندی‌های خود را بیازماید.

بی‌شک پس از روی کار آمدن استاندار جدید، اولین مسئله‌ای که در راستای مدیریت بهتر امور مطرح می‌شود، ترکیب تیم کاری وی است؛ به‌گونه‌ای که با هر تغییری حتی در پایین‌‌ترین سطوح یک مجموعه، انتظار تغییرات دیگری که در راستای تغییر نخست باشد، امری غیرقابل اجتناب محسوب می‌‌شود. در این میان هنگامی که تغییر در مدیریت عالی یک استان باشد، نه تنها این تغییرات غیرقابل اجتناب است، بلکه دامنه وسیع‌‌تری را در بر می‌گیرد و موافقان و مخالفان زیادی هم دارد.

۱۸ ماه حضور درویش‌امیری در صدر مدیریت استان نیز از این قاعده جدا نیست؛ به‌گونه‌ای که از نخستین روزهای استانداری درویش‌امیری، شاهد تغییرات بزرگ‌وکوچک در استان هستیم که برخی از این تغییرات، البته حواشی بزرگ و کوچکی هم به دنبال داشته است.

جمشید انصاری در مراسم معارفه خود به‌عنوان رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور گفت که «حضور دوباره من در این سازمان پس از سال‌‌ها نشان می‌‌دهد که ما در تربیت مدیر درست عمل نکرده‌‌ایم» و این جمله نشان داد که تغییر در سطح یک استان علاوه بر همراهی حاشیه‌‌ها، سختی در پیداکردن مدیر کاربلد را نیز به ‌دنبال دارد تا استاندار جدید بتواند با چینش مدیران کاربلد و وارد به امور، از «حقوق مردم دفاع کند».

 

 بازگشت پس از ۲۵ سال

اگر نگوییم مهم‌‌ترین، به جرأت می‌توان گفت یکی از مهم‌‌ترین انتخاب‌‌های درویش‌‌امیری در نخستین روزهای حضورش در زنجان، انتخاب سیدبیوک موسوی به‌‌عنوان معاون سیاسی- امنیتی و اجتماعی استانداری بود تا جای خالی حمیدرضا شهبازی را پر کند که پس از راهی‌شدن انصاری به پایتخت، راه وی را در پیش گرفت و برای ادامه خدمت، راهی نهاد ریاست‌جمهوری شده بود.

موسوی که از اصلاح‌‌طلبان قدیمی زنجان محسوب می ‌شود، سال ۷۰ برای ادامه خدمت و فعالیت از زنجان رفته‌بود و بازگشت او به استان پس از ۲۵ با شعار «خانه‌‌تکانی»، خبر از تغییرات بیش‌تر در استان می‌‌داد، تغییراتی که هم‌چنان ادامه دارد و خود او نیز در اظهارنظرهای خود، بر این موضوع تأکید داشته که جای کار در زنجان زیاد است و این استان هنوز در حوزه‌‌های مختلف، به خانه ‌تکانی و تغییر نیاز دارد.

حضور در سمت فرمانداری شهرستان ساوجبلاغ، مدیریت مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، بخشدار مرکزی و معاون فرمانداری شهرستان زنجان، فرمانداری شهرستان‌های دماوند، رباط کریم، اسلامشهر و شهریار، از جمله مسئولیت‌های کاری موسوی در طول دوره فعالیت وی محسوب می‌شود و به نظر می‌رسد سابقه آشنایی وی با استاندار زنجان نیز به زمان حضور وی در مجموعه فرهنگی سعدآباد بر می‌گردد که هم‌زمان با فعالیت درویش‌امیری در سازمان میراث فرهنگی بوده است.

یکی از ایرادهایی که بر نحوه کارکرد دولت گرفته می ‌شود و در دولت یازدهم نیز به شدت بیشتری وجود داشت و جدی ‌تر بود، ضعف در اطلاع‌ رسانی و بیان دستاوردهای دولت است؛به گونه ای که این ضعف در زمان دولت یازدهم و استانداری جمشید انصاری در زنجان، به شدت احساس می‌شد و عملکرد نامطلوب روابط‌عمومی استانداری زنجان در زمینه‌های کاری مرتبط، بارها مشکلاتی را به‌وجود آورده بود.همین ضعف در اطلاع‌رسانی و بیان دستاوردهای دولت باعث شد تا استاندار جدید، به دنبال ارتقا و بهبود این بخش در استان باشد که پس از بررسی‌های صورت گرفته، زمینه حضور ادریس سالاری به‌عنوان یکی از افراد با سابقه در زمینه اطلاع‌رسانی با داشتن عقبه اصلاح‌طلبی در استانداری زنجان فراهم شد.

سالاری که از فعالان سیاسی و مطبوعاتی استان بود و سابقه همکاری با هفته‌‌نامه‌‌های امید زنجان، پیام زنجان، بهار زنجان و البرز خرم و هم‌چنین سردبیری هفته‌‌نامه صدای زنجان را در کارنامه خود داشت و در سال‌‌های ۸۶ تا ۸۸ نیز به‌عنوان مدیر خبرگزاری ایسنا منطقه زنجان فعالیت داشته، البته در روزهای آخر کاری انصاری در زنجان نیز، زمزمه‌هایی مبنی بر حضورش در روابط‌عمومی استانداری زنجان شنیده می‌شد که این امر بالاخره با حضور درویش‌امیری در زنجان، رنگ واقعیت به خود گرفت. او در ابتدای حضور خود در زنجان، به‌‌عنوان معاون روابط ‌عمومی، تشریفات و امور بین‌‌الملل حوزه استاندار زنجان فعالیت می‌کرد تا اینکه در چارت جدید استانداری‌‌ها، جایگاه روابط‌‌عمومی استانداری‌‌ها به اداره‌‌کل ارتقا یافت و بدین ترتیب وی مدیرکل روابط‌عمومی استانداری زنجان شد.

 

 روح اصلاح‌طلبان در دانشگاه زنجان

یکی از خاص‌ترین انتصاب‌‌های درویش‌‌امیری در استان، حضور دوباره سیدمحسن نجفیان پس از حدود ۲۲ سال در سطح اول مدیریتی استان بود؛ به‌گونه‌ای که نجفیان تیرماه سال‌جاری با حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان سرپرست دانشگاه زنجان منصوب شد و چندی قبل نیز با تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی، به‌‌عنوان شانزدهمین رئیس دانشگاه زنجان لقب گرفت.

نجفیان که از چهره‌‌های اصلاح‌‌طلب زنجان محسوب می‌‌شود، با رأی قاطع ۷۰ هزار نفری مردم زنجان و طارم در انتخابات سال ۷۴ برای حضور در مجلس برگزیده شد، اما با وجود مخالفت ‌های مرحوم آیت‌الله موسوی زنجانی (امام جمعه فقید زنجان)، انتخابات زنجان از سوی شورای نگهبان باطل اعلام شد و از آن تاریخ، نجفیان در سطح اول مدیریت استان حضور نداشت تا اینکه با حضور درویش‌‌امیری در استان، راهی اتاق ریاست دانشگاه زنجان شد.

نجفیان که پیش از این نیز به‌عنوان معاون دانشجویی دانشگاه زنجان فعالیت داشت، از سال ۱۳۷۴ به‌عنوان هیئت علمی گروه ریاضی دانشگاه زنجان مشغول به کار بود. وی که دکترای ریاضی خود را از دانشگاه صنعتی شریف اخذ کرده، قبلاً نیز مسئولیت معاونت دانشجویی و فرهنگی را از سال ۱۳۸۱ الی ۱۳۸۵ بر عهده داشته است. نجفیان همچنین استادیار گروه ریاضی دانشگاه زنجان بوده و از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان زنجان محسوب می شود که در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره دوازدهم نیز رئیس شورای سیاست‌گذاری ستاد دکتر روحانی در استان زنجان بود.

 

 حضور بانوان در تیم مدیریتی درویش‌امیری

اواسط بهمن ‌ماه سال گذشته، یکی از شعارهای دولت تدبیر و امید در استان تحقق یافت و نخستین مدیرکل‌ زن در دوران استانداری درویش‌‌امیری در استان منصوب شد. خدیجه ابراهیم‌‌خانی بهمن ‌ماه سال گذشته، مدیرکل بیمه سلامت استان شد تا راه را برای بانوان در تصدی‌گری پست‌های مدیریتی استان هموارتر کند. راهی که با حضور فاطمه کرباسی در اداره‌‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ادامه دارد.

کرباسی که عضو اولین دوره شورای اسلامی شهر زنجان، مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری زنجان، مشاور مسعود سلطانی‌‌فر استاندار دولت اصلاحات و معاون فعلی رئیس ‌جمهور و مشاور جعفر رحمان‌‌زاده استاندار دوران اصلاحات و مدیرکل آموزش و پژوهش استانداری در دولت روحانی بوده، در زمینه فعالیت‌‌های اجتماعی و امور خیریه نیز سابقه دارد.

وی در انتخابات میان دوره‌ای مجلس پنجم نیز از حوزه زنجان و طارم کاندیدا بود که برخی مسائل در حین برگزاری انتخابات، مانع راه یافتن وی به مجلس پنجم شد و داستانی مشابه سیدمحسن نجفیان دارد.

 

** ترکیبی قدرتمند در تیم اقتصادی استانداری

در کنار حوزه‌‌های دانش و فرهنگ، حوزه اقتصادی استان نیز با حضور درویش ‌امیری، دست‌خوش تغییر و تحول شد که سرآمد این تغییرات، نشستن فرامرز نیک‌‌سرشت بر کرسی معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری زنجان بود تا قطار اقتصادی استان نیز از خرداد امسال در دستان یک چهره اصلاح‌‌طلب باشد.

نیک‌‌سرشت پیش از این معاون برنامه‌ریزی استانداری سمنان در دولت اصلاحات و رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی سمنان بوده و سال ‌های ۹۲ و ۹۶ نیز در ستاد انتخابات حسن روحانی حضور داشت.

دیگر تغییر در تیم اقتصادی استاندار زنجان، حضور مسعود اطاعتی به‌‌عنوان مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌‌گذاری استانداری زنجان بود. اطاعتی اصلاح‌‌طلب به‌ عنوان نخستین مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌‌گذاری استانداری زنجان معرفی شد و پیش از این سوابقی هم‌چون رئیس مرکز سرمایه‌‌گذاری استانداری زنجان در دوره اصلاحات و قائم مقام شرکت شهرک ‌های صنعتی استان را در کارنامه کاری خود دارد.

در کنار تغییر در تیم اقتصادی استاندار، با معرفی شهرام طهماسبی به‌‌عنوان رئیس سازمان احیا شده مدیریت‌ و برنامه‌‌ریزی، حساب و کتاب مخارج و برنامه‌‌ریزی دستگاه‌‌های استان هم دقیق‌‌تر شد.

هماهنگی و راهبری نظام برنامه‌‌ریزی استان در چارچوب نظام برنامه‌‌ریزی کشور، تهیه و تدوین طرح آمایش سرزمینی استان در چارچوب ضوابط ملی آمایش کشور، تهیه و تدوین برنامه‌‌های توسعه ‌ای استان، تهیه و تنظیم، توزیع، ابلاغ و مبادله موافقت‌‌نامه و تخصیص اعتبارات استان در چارچوب ضوابط، بخشنامه‌‌ها و دستورالعمل ‌های بودجه سنواتی از جمله وظایف رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی عنوان شده و همچنین نظارت بر اجرای طرح ‌های تملک دارایی و سرمایه ‌ای استانی و ملی، بررسی و تعیین صلاحیت و رتبه‌بندی و ارزشیابی پیمانکاران، مشاوران و کارشناسان، راهبری امور توسعه مدیریت و سرمایه انسانی در سطح دستگاه‌‌های اجرایی، نظارت بر اجرای فعالیت‌‌های آماری در چارچوب نظام آماری کشور، ایجاد تمهیدات لازم برای تهیه نقشه و اطلاعات مکانی استان و دبیری شورای برنامه‌‌ریزی و توسعه و شورای فنی استان و نیز ظرفیت ‌سازی جهت استفاده از ساز و کارهای مشارکت عمومی- غیر دولتی در اجرای پروژه‌‌های استان، از جمله وظایفی بود که محمد باقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه در حکم خود بر عهده طهماسبی گذاشت.

گفتنی است پیش از طهماسبی، حمید نباتچیان به مدت بیش از ۷ ماه سرپرست این سازمان در استان بود.

محمدرضا آبی ‌پور هم با حضور در سمت مدیرکلی دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری، ترکیب تیم اقتصادی درویش‌‌امیری را تکمیل کرد. آبی‌‌پور پیش از این قائم مقام اداره‌‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بود و ریاست اداره تعاون شهرستان ابهر، معاونت شرکت شهرک ‌های صنعتی استان، رئیس گروه اقتصادی استانداری زنجان و مدیریت توسعه، کارآفرینی و اشتغال اداره‌‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان را در کارنامه کاری خود دارد.

 

 بهداشت و درمان، نقطه عطف زنجان

پس از حضور علیرضا بیگلری در دانشگاه علوم پزشکی استان و هم‌زمان با روی کار آمدن دولت یازدهم، حوزه سلامت و درمان در زنجان، حرکت پر شتابی را آغاز کرد و به جرأت می‌توان گفت یکی از درخشان‌‌ترین دوران خود را تجربه کرد. پس از انتصاب بیگلری به‌ عنوان سرپرست انستیتو پاستور ایران در شهریور ماه سال‌جاری، نیاز به حضور چهره‌‌ای در دانشگاه علوم پزشکی زنجان بود تا هم راه طی شده را با همان قوت و قدرت ادامه دهد و هم طرحی نو دراندازد و در این میان همه راه‌‌ها به نام پرویز قزلباش ختم شد.

قزلباش پیش از این سمت‌‌هایی چون مشاور رئیس دانشگاه، معاون درمان دانشگاه علوم ‌پزشکی استان و ریاست جهاد دانشگاهی زنجان را بر عهده داشت.

 

 وعده‌ای که برای جوانان محقق شد

نخستین روز از دومین ماه پاییز امسال، نوبت به معرفی مشاور استاندار در امور جوانان رسید و بدین ترتیب مسعود خوشکام در کنار درویش‌‌امیری به‌عنوان مشاور امور جوانان ایستاد. با انتخاب خوشکام، بلافاصله مجمع مشاوران جوان استاندار زنجان نیز کار خود را آغاز کرد تا یکی از وعده‌‌های رئیس‌جمهوری در انتخابات محقق شود و جوانان برای جوانان تصمیم بگیرند.

خوشکام، مسئول بخش جوانان بنیاد امید ایرانیان در زنجان است و سوابقی همچون مسئول مرکز مدیریت راه ‌های استان، مسئول مدیریت بحران و پدافند غیر عامل اداره‌‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌‌ای استان، کارشناسی ایمنی راه ‌های شهرستان ایجرود و جانشین مشاور اداره‌ کل راه و شهرسازی در شورای راهبری مرکز خدمات سرمایه ‌گذاری استان را در کارنامه کاری خود دارد.

 

ایستگاه فرمانداران

از جمله تغییراتی که با حضور درویش‌‌امیری در صدر مدیریت استان شتاب گرفت، تغییر فرمانداران استان بود و در این میان زنجان، تنها شهرستانی است که در طول حضور درویش‌‌امیری در زنجان، ۲ فرماندار را به خود دیده است.

رسول بیات که در پاییز سال گذشته به فرمانداری زنجان رسیده بود، چند ماه پس از برگزاری انتخابات کنار رفت و جای خود را به رضا عسگری داد که سابقه حضور در زنجان را داشت. عسگری در دی ‌ماه امسال در حالی با حکم وزیر کشور به فرمانداری زنجان رسید که پیش از آن سرپرست فرمانداری البرز بود و سوابقی هم‌چون معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری کرج، بخشدار آوج، سرپرست فرمانداری آبیک و بخشدار مرکزی زنجان را در کارنامه کاری خود دارد.

قبل از عسگری نیز حمید میرزایی به فرمانداری شهرستان خدابنده رسید، توحید سلیمی سرپرست فرمانداری سلطانیه شد، مجتبی نوری حکم فرمانداری شهرستان ماهنشان را گرفت، علی حیدری فرماندار شهرستان ابهر شد و حجت محمدی هم راهی فرمانداری شهرستان خرمدره شد.

 

سروسامان همیاری

یکی از آخرین تغییرات استاندار زنجان در چند روز گذشته، انتصاب مدیرعامل جدید سازمان پر حاشیه همیاری شهرداری ‌های استان بود. سازمانی که به‌ خاطر مدیریت خاص در دولت‌‌های نهم و دهم، وضعیت خاصی داشت به ‌گونه‌‌ای به حیاط خلوت مدیران آن دوران تبدیل شده بود.

سعید امیدی در حالی به مدیر عاملی این سازمان منصوب شد که حتی در دوران ریاست شورای شهر زنجان نیز به پاک ‌دستی شهره بود و با این انتخاب، استاندار زنجان نشان داد که این سازمان، به مدیرانی پاک‌‌دست نیاز دارد تا مسائل دیگر.

امیدی عضو دوره چهارم شورای اسلامی شهر زنجان بود و ریاست شورای شهر، هیئت وزنه‌برداری استان و مدیریت شرکت شیر پگاه زنجان را در کارنامه کاری خود دارد.

 

 رحمتی رفت، سلطانی آمد

با رفتن رحمتی از معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان، مهرداد سلطانی راهی این معاونت شد تا تغییرات درویش‌امیری به حوزه عمرانی استان نیز برسد.

اواخر دی ‌ماه سال‌جاری با پیشنهاد استاندار زنجان و صدور حکم از سوی وزیر کشور، سلطانی راهی ساختمان استانداری شد. در حکم وزیر کشور برای سلطانی آمده است: «ایجاد هماهنگی در زمینه‌‌های فنی و عمرانی، نظارت بر تهیه و تصویب طرح ‌های توسعه و عمران شهری و روستایی، تشخیص نیازمندی ‌های عمرانی و تعیین اولویت ‌ها، نظارت بر اجرای طرح‌‌های عمرانی دستگاه‌های استانی و نحوه عملکرد جذب اعتبارات، برقراری تعامل لازم با مدیران دستگاه‌‌ها و شوراهای اسلامی شهر و روستا در جهت پیشبرد پروژه‌‌های عمرانی و رشد و توسعه متوازن مناطق، نظارت و مراقبت بر نحوه ساخت و سازها، توجه به الگوی شهرسازی و معماری اسلامی ایرانی و ارائه منظم گزارش عملکرد و پیشرفت برنامه‌‌ها به معاونت مزبور، از اهم وظایفی است که انتظار دارد در چارچوب قوانین و مقررات جاری و اسناد فرادست و در راستای سیاست‌‌های دولت تدبیر و امید با بهره ‌گیری از استعدادها و تجارب نیروهای لایق و متخصص بدان اهتمام نمایید».

سلطانی که پیش از این معاون شهردار زنجان بود، مسئولیت‌‌هایی هم‌چون عضویت در هیئت علمی گروه معماری دانشگاه زنجان، مسئول طراحی مجموعه مذهبی و مصلای ماهنشان و تهیه طرح احیای سر در مسجد جامع و بدنه تاریخی خیابان امام زنجان را در کارنامه کاری خود دارد.

 

مدیران منتصب درویش‌امیری

در کنار تمام این انتصاب‌ها، البته انتصاب ‌های دیگری نیز در ۱۸ ماه حضور درویش‌‌امیری به‌‌عنوان استاندار در زنجان رخ داد. حسین همپا مدیر گزینش استانداری شد، هادی احمدنیا هنوز سرپرست اداره‌‌کل آموزش و پرورش استان است، عبداله گنج ‌خانلو مدیرکل مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری نام گرفت، امیرمشفق نودهی مدیرکل حراست استانداری شد، همچنین اسماعیل خدایی مشاور امور ایثارگران استاندار، داوود بیات به‌ عنوان مشاور امور اجتماعی و فرهنگی معاون سیاسی استاندار، حمید عزیزپور مدیرکل امور شهری و شوراها، علی خلیلی چچکی به ‌عنوان مدیرکل ورزش و جوانان استان و رضا کابلی به ‌عنوان مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان معرفی شدند.

نگاهی اجمالی به انتصاب‌‌های اسداله درویش‌‌امیری در استان که گاه با حاشیه ‌هایی نیز همراه بود نشان می ‌دهد که او همگام با شعار دولت‌‌های یازدهم و دوازدهم، رعایت اعتدال را در انتصاب‌‌ها مدنظر قرار داده است؛ اگرچه از کنار حضور برخی چهره‌‌های اصلاح ‌طلب در پست ‌های مهم استان نمی‌‌توان به راحتی گذشت. حضوری که نمونه بارز آن، ریاست سیدمحسن نجفیان در دانشگاه زنجان و یا سیدبیوک موسوی در معاونت سیاسی استانداری از جمله آن‌هاست.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
بالندگی مسیر صنعت در زنجان
خبر قبلی
توزیع اقلام اساسی با نرخ مصوب برای تنظیم بازار ایام پایانی سال در استان زنجان
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست