نوآوری و هنجار شکنی آگاهانه در زبان شعر سبب اعتلای آن خواهد شد

در ادامه سلسله نشست‌های نقد شعر؛ مجموعه شعر «استخوان» اثر حامد رحمتی، با حضور مؤلف کتاب، منتقدان و شاعران استان عصر چهارشنبه سوم بهمن ماه ۹۷ به میزبانی حوزه هنری زنجان برگزار شد.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان زنجان، در سومین نشست از سلسله‌ نشست‌های نقد شعر حوزه هنری، منتقدان و شاعران علاقمند به شعر عصر روز چهارشنبه سوم بهمن ماه ۹۷ برای نقد سومین مجموعه شعر حامد رحمتی به نام «استخوان» گرد هم آمدند.

نشست نقد و بررسی مجموعه شعر «استخوان» با حضور مهمان افتخاری این نشست؛ یحیی رحمتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، منتقدان بهروز منزوی و علیرضا بازرگان، شاعران پیشکسوت و جوان استان در حوزه هنری زنجان برگزار شد.

در ابتدای این نشست بهروز منزوی شاعر و منتقد زنجانی ضمن ارائه نظرات خود در خصوص شعر حامد رحمتی؛ پایان‌بندی مناسب را جزو محاسن آثار رحمتی در کتاب «استخوان» اعلام کرد، و ادامه داد: رحمتی شعر بی وزن و آهنگین می‌نویسد ولی به نظر می‌رسد آنچنان که باید، در وزن دقت و مطالعه نمی‌کند.

منزوی با بیان اینکه برخی شاعران جوان تنها کتاب شعر خودشان را خوانده‌اند؛ گفت: برخورد با نقد و منتقد باید با منطق و پختگی همراه باشد تا پیشرفت حرفه‌ای را برای مؤلف به ارمغان آورند.

بهروز منزوی خاطر نشان کرد: نوآوری و هنجار شکنی در زبان شعری معنی خاص خود را دارد و اگر آگاهانه، به عمد و با منظور خاصی اتفاق بی‌افتد به اعتلای شعر کمک خواهد کرد.

این شاعر و منتقد زنجانی در ادامه حامد رحمتی را نماینده شعر مدرن در زنجان معرفی کرد.

در ادامه این جلسه علیرضا بازرگان شاعر، منتقد و مترجم زنجانی، سروده‌های حامد رحمتی را از سرمایه‌های استان زنجان دانست و به بیان نظرات خود در خصوص مجموعه شعر «استخوان» پرداخت.

وی با اشاره به اینکه خیال محور بودن یک شعر از کاستی‌ها یا معایب آن نیست مگر در مواقعی که از زبان و فرم به کلی غفلت شود.؛ افزود: شعرهای استخوان، اشعاری خیال محورند و غلبه این عنصر، عناصر دیگر را تحت‌الشعاع قرار داده یا مجال عرض اندام را از آنها گرفته است.

حامد رحمتی، از شاعران جوان استان است که در سال ۱۳۹۶ مجموعه شعر «استخوان» را در ۱۲۴ صفحه در قطع رقعی توسط انتشارات بوتیمار در سه دفتر (بخش) چاپ و منتشر کرده است.

مجموعه شعر «استخوان»، سومین اثر رحمتی به شمار می‌رود که شامل ۵۵ شعر سپید است که مشتمل بر سه دفتر با عناوین عاشقانه‌ای در گور، اوراق محرمانه رنج و باغچه کوچک تیمارستان گردآوری و منتشر شده است.

«عکاس دوره گرد» و «این ماهی سرخ بند نمی‌آید» از دیگر آثار حامد رحمتی است.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
رویداد بزرگ جودوی کشوری در زنجان برگزار می‌شود
خبر قبلی
سهم بزرگ راه های استان زنجان از کشور باید افزایش یابد
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست