نگاهی به تغییرات جمعیتی استان زنجان در ۴۰ ساله انقلاب اسلامی

مولفه جمعیت یکی از مولفه های مهم اجتماعی و توسعه ای برای هر کشوری محسوب می شود. در سال ۱۳۵۵ جمعیت استان زنجان به میزان ۵۸۴ هزار و ۵۷۰ نفر بوده است. روند جمعیتی استان زنجان بعد از سال ۵۵ روند مثبتی داشته و در سال ۹۲ به میزان یک میلیون و ۱۵ هزار و ۷۳۴ نفر شده است. جمعیت استان زنجان مطابق با سرشماری سال ۹۵ به میزان یک میلیون و ۵۷ هزار و ۴۶۱ نفر رسیده است.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ جمعیت استان با ۱.۴۹ درصد متوسط رشد سالانه همراه بوده است.  متوسط نرخ رشد جمعیت استان زنجان در سال ۱۳۵۵ به میزان ۲.۲۷ درصد بوده که این میزان در سال ۹۲ به ۱.۰۴ درصد رسیده است. متوسط نرخ رشد جمعیت استان در سال ۹۵ مطابق با برآورد صورت گرفته به ۸۱ صدم درصد رسیده است.

جمعیت مردان در استان زنجان طی سال ۱۳۵۵ به میزان ۳۰۰ هزار و ۹۷۰ نفر برآورد شده است. جمعیت مردان استان در سال ۹۲ به میزان ۵۰۹ هزار و ۱۹۲ نفر رسیده که این تعداد در سال ۹۵ مطابق با سرشماری عمومی نفوس و مسکن به ۵۳۴ هزار و ۸۴۹ نفر رسیده است.

جمعیت زنان در استان زنجان طی سال ۱۳۵۵ به میزان ۲۸۳ هزار و ۶۰۰ نفر برآورد شده است. جمعیت زنان استان زنجان در سال ۹۲ به میزان ۵۰۶ هزار و ۵۴۲ نفر رسیده که این تعداد در سال ۹۵ مطابق با سرشماری عمومی نفوس و مسکن به ۵۲۲ هزار و ۶۱۲ نفر رسیده است.

جمعیت مناطق شهری استان زنجان در سال ۱۳۵۵ به میزان۱۶۸ هزار و ۲۳۴ نفر بوده که در سال ۹۲ به میزان ۶۳۴ هزار و ۸۰۹ نفر رسیده است. جمعیت مناطق شهری استان در سال ۹۵ به میزان ۷۱۱ هزار و ۱۷۷ نفر شده است.

نرخ شهرنشینی در  استان زنجان در سال ۱۳۵۵ به میزان ۲۸.۸ درصد بوده که در سال ۹۲ به میزان ۶۳.۴ درصد  رسیده است. رشد نرخ شهرنشینی طی این مدت بیش از ۳۵ درصد بوده است.  نرخ شهرنشینی در  استان زنجان در سال ۹۵ به میزان ۶۷.۳ درصد رسیده که گویای رشد چشم گیر شهرنشینی در استان زنجان است.

جمعیت نقاط شهری استان براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن با ۳.۶۷ درصد متوسط رشد سالانه از ۱۶۸ هزار و ۲۴۳ نفر در سال ۱۳۵۵ به  هزار و ۷۱۱۱۷۷ نفر در سال ۱۳۹۵ رسیده ‌است.

جمعیت مناطق روستایی در سال ۵۵ به میزان ۴۱۶ هزار و ۳۳۶ نفر بوده است. این میزان در سال ۹۲ به ۳۸۰ هزار و ۹۲۵ نفر رسیده و در سال ۹۵ نیز به ۳۴۶ هزار و ۲۸۴ نفر رسیده است.  جمعیت نقاط روستایی استان براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن با کاهش روبرو بوده‌ و با ۴۶/۰- درصد رشد سالانه از ۴۱۶ هزار و ۳۳۶ نفر در سال ۱۳۵۵ به ۳۴۶ هزار و ۲۸۴ نفر در سال ۱۳۹۵ رسیده‌است

 

 

تراکم نسبی جمعیت  ۲۶ نفر بر کیلومتر مربع در سال ۱۳۵۵ بوده است که به میزان ۴۶ نفر بر کیلومتر مربع و در سال ۱۳۹۵ نیز به ۴۸ نفر بر کیلومتر مربع رسیده است.

تعداد شهر‌های دارای ۱۰۰ هزار نفر و بیشتر استان زنجان در سال ۱۳۵۵ یک شهر بوده که تا سال ۹۵ که آخرین اطلاعات در این حوزه گردآوری شده نیز یک شهر بوده است.

تعداد خانوار استان زنجان در سال ۵۵ به میزان ۱۱۵ هزار و ۱۳۸ خانوار بوده که در سال ۹۲ به ۲۸۶ هزار و ۲۵۲ خانوار رسیده است. تعداد خانوار استان در سال ۹۵ به ۳۲۱ هزار و ۹۸۳ برآورد شده است.

تعداد طلاق ثبت شده در سال ۵۵ به تعداد ۱۹۸ بوده که در سال ۹۲ به یک هزار و ۹۱۲ طلاق و در سال ۹۵ به ۲ هزار و ۴۱۲ طلاق رسیده است.

تعداد ازدواج ثبت شده در سال ۵۵ به تعداد ۳ هزار و ۳۷۴ بوده که در سال ۹۲ به ۱۳ هزار و ۷۵۸  ازدواج و در سال ۹۵ به ۹ هزار و ۶۱۵  ازدواج رسیده است.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
مقایسه تولید ناخالص داخلی ایران با امریکا و ترکیه
خبر قبلی
برندگان و بازندگان تورم
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست