1. اخبار استان
  2. هدف‌گذاری ۱ میلیارد دلاری صادرات در استان زنجان

کد خبر: 26637

نگاهی به اهداف نقشه راه تجارت خارجی استان زنجان؛

هدف‌گذاری ۱ میلیارد دلاری صادرات در استان زنجان

یکی از موضوعات مهم در رشد اقتصادی هر کشوری موضوع صادرات است. استان زنجان نیز در سال های گذشته همواره تلاش کرده در حوزه صادرات تراز تجاری خوبی داشته باشد و تنوع محصولات صادراتی خود را ارتقا دهد.
به گزارش همدلی‌زنجان؛ در سال های گذشته همواره هدف های صادراتی برای حوزه صادرات استان زنجان پیش بینی شده که عمدتا این اهداف به صورت نسبی محقق شده اند. بخش خصوصی نیز در این راستا تلاش کرده نقش موثر خود را ایفا کند.
طی سال های اخیر نقشه راه صادرات استان زنجان توسط اتاق بازرگانی زنجان نیز ترسیم شده است. نقشه راه تجارت خارجی استان زنجان مسیر رشد و توسعه صادرات در استان زنجان را ترسیم کرده و در این بین نقش بخش خصوصی حائز اهمیت است. آنچه که روشن است شریک اصلی تجاری استان زنجان کشور ترکیه است و استان زنجان تلاش کرده بازارهای صادراتی خود و شرکای تجاری خود را با اولویت کشورهای همسایه توسعه دهد.
توسعه صادرات غیرنفتی در استان زنجان اهمیت راهبردی زیادی برای اقتصاد استان زنجان دارد. تراز تجاری مثبت در این راستا دارای اهمیت است. بخش صنعت، معدن و تجارت استان زنجان به عنوان پایه و محور توسعه مطرح شده که بخش کشاورزی و خدمات نیز به موازات آن مسیر توسعه استان را هموار خواهند کرد.
برای توسعه صادرات و رشد اقتصادی استان زنجان نیاز است وضعیت موجود  به خوبی بررسی و شناخته شود و با توجه به چشم انداز و اهداف کلی و کیفی تعیین شده بخش صنعت، معدن و تجارت در افق سال ۱۴۰۴ و با در نظر گرفتن سیاست های کلان محیطی و بخشی و با شناسایی نقاط قوت و ضعف داخلی و فرصت ها و تهدیدهای محیطی، استراتژی های مناسب برای ارتقای جایگاه استان به سمت جایگاهی شایسته و متناسب با توانمندی های آن ارائه شود.

استان زنجان ظرفیت های خوبی برای تولید در بخش های مختلف دارد و این ظرفیت ها برای توسعه صادرات استان زنجان باید مورد توجه قرار گیرد. با توجه به استقرار گروه  شرکت های ایران ترانسفو، پارس سوئیچ و شرکت های تولیدکننده انواع سیم و کابل، استان زنجان بیشترین سهم در تولید، تجهیزات برق فشار قوی کشور را به خود اختصاص داده است.

زنجان از نظر استقرار صنایع برتر، در صنعت نساجی از صنایع پیشرو در کشور بوده و نزدیک به یک پنجم اشتغال توسط این بخش ایجاد شده است. از دیگر واحدهای مهم مستقر در استان می توان به کالسیمین، شرکت ملی سرب و روی ایران، گروه توسعه معادن روی ایران، صنایع ریلی ایرانیان(ایریکو)، شرکت سرمایه گذاری توسعه صنایع لاستیک ایران(نخ تایر صبا)، صنایع کاغذسازی راشا کاسپین ایرانیان، پارس حیات، ذوب آهن البرز غرب، سیمان زنجان، سیمان خمسه، شکت های تولید کننده شمش روی، شیر پاستوریزه پگاه زنجان، نیک ریس، فولادکاران افق، الکترود میکا، پوریاریس، مساجی رازی، نخیران و…نام برد.

قرار گیری ۱۲ استان شامل ۵۰ درصد بازار تولید و مصرف کشور در شعاع ۴۰۰ کیلومتری، نزدیکی به پایتخت و همسایگی با هفت استان و گلوگاه متصل کننده مرکز کشور با شمالغرب و غرب کشور، قرارگیری در شاه راه ها و مسیرهای اصلی ارتباطی و حمل و نقل داخلی و بین المللی، محورهای گردشگری و مواصلاتی و بازرگانی به واسطه قرارگیری در مسیر جاده ابریشم، قرار گرفتن در کریدور انرژی کشور، نزدیکی به هفت نقطه مرزی انزلی، آستارا، نوردوز، جلفا، بازرگان، رازی و باشماق کردستان و مناطق آزاد تجاری-صنعتی انزلی و ارس، کشت محصولات متنوع و با کیفیت کشاورزی و وجود بیش از ۳۵ نوع انواع مواد معدنی محصربفرد از جمله ظرفیت های قابل ملاحظه استان زنجان برای جذب سرمایه گذاری در بخش های مختلف صنعت است. جذب سرمایه گذازانی از کشورهای ترکیه، چین و آلمان در سال های اخیر در واحدهای پارس حیات، ریخته گری پیوسته سهند، معدنکاران پیشرو آسیا و فوکا صنعت صبا گواه بر این موضوع است.

زراعت، باغداری، پرورش ماکیان، پرورش زنبور عسل، پرورش دام بزرگ و کوچک و پرورش کرم ابریشم از رونق خوبی برخوردار بوده و محصولات عمده کشاورزی استان که ظرفیت صادرات هم دارند شامل انجیز، سیب زمینی، انگور، زرآلود، سیب، بولیا، خیار، پیاز، گردو، فندق و بادا، زیتون، انار و سیر هستند. وجود تعدادی از صنایع تبدیلی و پایانه صادراتی محصولات کشاورزی از مزیت های دیگر بخش کشاورز یاستان است.

در زمینه خدمات فنی و مهندسی نیز با توجه به بهره گیری از دانشگاه های در سطح بین المللی از جمله دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه و دانشگاه زنجان و پارک علم و فناوری ظرفیت های بالقوه ای وحود داشته و صادرات این بخش نیز طی سال های اخیر در استان آغاز شده است.

نقشه راه تجارت خارجی استان زنجان افزایش میزان صادرات استان زنجان به عدد یک میلیارد دلار را هدفگذاری کرده است. از جمله اهداف مهم این سند بالادستی برای توسعه صادرات در استان زنجان گسترش و متنوع سازی بازارهای هدف صادراتی، ارتقای سطح کیفی تولیدات استان جهت رقابتی تر شدن کالاهای تولیدی و حرکت به سمت تولید صادرات محور، برگزاری دوره های آموزشی تحصصی، ترغیب واحدهای استان جهت ایجاد واحد r&d و ثبت برند بین المللی است.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
برگزیدگان جشنواره پانتومیم ایران-زنجان معرفی شدند
خبر قبلی
راهور وظیفه اعمال قانون خود در پیاده راه زنجان را انجام نمی‌دهد
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست