1. اخبار استان
  2. همایش سلامتی برای همه با محوریت خودمراقبتی

کد خبر: 4406

همایش سلامتی برای همه با محوریت خودمراقبتی

 

همایش سلامتی برای همه با محوریت خودمراقبتی

 

 

 

 در چهارمین روز از هفته سلامت با عنوان »حمایت از فقرا در دسترسی به خدمات سلامت «همایش سلامتی برای همه با خودمراقبتی، با استقبال جمع کثیری از کارکنان واحدهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی زنجان برگزار شد.

 

 به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ محمدرضا صائینی، معاون بهداشت دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت استان در همایش “سلامتی برای همه با محوریت خودمراقبتی ” با اشاره به شعار هفته سلامت در سال‌جاری با عنوان «پوشش همگانی سلامت، برای همه در همه جا» اظهار کرد: این عنوان جزء برنامه‌های طرح تحول سلامت است که در این راستا، در استان زنجان اقدامات خوبی انجام گرفته و توفیقات خوبی حاصل شده است.
وی با بیان اینکه درحال حاضر پرونده الکترونیک سلامت برای ۱۰۰ درصد از شهروندان شهرستان‌های استان زنجان به جز شهرستان زنجان صادر شده است. افزود: برای ثبت‌نام شهروندان زنجانی در سامانه سیب ۶۱ پایگاه شهری و ۵۷ مرکز سلامت روستایی و ۴۴۷ خانه بهداشت در استان پیش‌بینی‌شده و از پنجم اسفندماه سال ۹۴ تاکنون ثبت‌نام در این سامانه خوب بوده است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان هدف از تشکیل پرونده الکترونیک سلامت را ارائه مراقبت‌های بهداشتی برای تمامی گروه‌های سنی عنوان و ابراز کرد: پرونده الکترونیک سلامت (سامانه سیب) در تمام نقاط کشور راه‌اندازی شده و از اقدامات مهم دولت است که روستاییان در اجرای این طرح، ثبت‌نام خوبی در سامانه داشتند
.
*** دکتر حسن آهنگر فوق تخصص قلب و عروق و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان درخصوص نقش خودمراقبتی در پیشگیری از NCD مطالبی عنوان و اظهار کرد: خودمراقبتی اقدامات و فعالیت‌های آگاهانه، آموخته شده و هدف‌داری است که توسط فرد به منظور حیات و تامین، حفظ و ارتقای خود خانواده انجام می‌شود.
وی افزود: ارتقای سلامت، اصلاح شیوه زندگی، پیشگیری از بیماری، ارزیابی علایم، حفظ سلامت، درمان بیماری حیطه‌های خودمراقبتی را تشکیل می‌دهد.
به گفته فوق تخصص قلب و عروق افرادی که فشار خون بالا دارند، باید نمک دریافتی خود را به ۶ گرم کاهش دهند که این مقدار تقریبا یک قاشق چایخوری است.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان تصریح کرد: قدیم‌ها شایع‌ترین علت مرگ و میر بیماری‌های واگیر و عفونی بود و امروز براثر بیماری‌های غیر واگیر ازجمله: بیماری‌های قلبی و عروقی، حوادث و سوانح، سرطان و …. است.
آهنگر عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی را شامل: فشار و چربی خون بالا، دیابت، مصرف سیگار، تعذیه نامناسب، بی‌تحرکی، اضافه وزن، سابقه خانوادگی و افزایش سن برشمرد و افزود: ۸۰ درصد بیماری‌ها قابل پیشگیری است درصورتی که از دوران کودکی آموزش تعذیه صحیح و … شروع شود.
وی تصریح  کرد: فشار خون به جهت اینکه ۶ درصد جامعه دچار آن هستند و ۲۰ تا ۲۵ درصد از افراد بزرگسال نیز به فشارخون مبتلا هستند حائز اهمیت است.
فوق تخصص قلب و عروق علت عمده سکته‌های قلبی، مغزی، نارسائی کلیه و چشم فشار خون ذکر کرد و افزود: فشارخون علامتی ندارد و به جهت اینکه شیوع و عوارضی ندارد به آن قاتل ساکت گویند.
دکتر آهنگر تاکید کرد: مهمترین علائم فشارخون، بی‌علامتی است و شایع‌ترین علائم آن، سردرد در ناحیه پس گردن، تاری دید، طپش قلب، خستگی زودرس، تنگی نفس شبانه، درد قفسه سینه، شب ادراری، خون دماغ و تهوع و استفراغ و … است.
***در ادامه این همایش دکتر ندا موسوی دکترای تغذیه درخصوص نقش تغذیه در سلامت و دکتر اردشیر ظفری دکترای طب ورزش درخصوص نقش تحرک بدنی در سلامت مطالبی بیان کردند.
گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
کنسرت گروه موسیقی دل‌انگیزان در شهرستان خرم دره اجرا می شود
خبر قبلی
سرمازدگی ۴۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات استان زنجان
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست