1. اخبار استان
  2. همه چیز درباره یوم العباس زنجانی ها و حسینیه اعظم

کد خبر: 10988

همه چیز درباره یوم العباس زنجانی ها و حسینیه اعظم

روز هشتم محرم، دلدادگان و عاشقان حسینی خود را به کاروان عزاداری حسینیه اعظم زنجان می‌ رسانند  تا از شط عشق و توحید علمدار کربلا سیراب شوند.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ شهر زنجان روز هشتم محرم بی تاب شور و شیدایی است؛ زن و مرد، پیر و جوان همه و همه شتابان و بی قرار خود را به میعادگاهی می رسانند که دیرزمانی است دل های عاشقان حسینی را در یوم العباس زنجان گرد هم می آورد.

دسته عزاداری حسینیه اعظم نه فقط برای زنجانی ها بلکه برای همه شیفتگان مکتب حسینی از سراسر کشور مأوایی شده است تا در عزاداری ساده و با شکوه روز هشتم محرم، در اجتماع عظیم خود ندای ‘لبیک یا حسین’ سر دهند.

در یوم العباس خیابان های منتهی به حسینیه اعظم (ع) و مسیر های منتهی به میدان انقلاب شهر زنجان مملو از جمعیت است، اجتماعی که در آن شور و شیدایی و ارادت به سید و سالار شهیدان و قمر بنی هاشم (ع) هر انسانی را تحت تاثیر قرار می دهد.

« احسن سنه ای حامی قرآن ابالفضل/ جانون حسینه ایلدون قربان ابالفضل)، (جان یا ابالفضل، جان یا ابالفضل» این شاه بیت امسال دسته عزاداری حسینیه اعظم است که عزادارن با دست های برافراشته بر آسمان آن را فریاد می کنند و قیام حسینی را به خط انتظار مهدوی پیوند می دهند.

تا کنون هفت سند مکتوب که قدمتی بیش از یکصد سال دارند در مورد حسینیه اعظم زنجان شناسایی و معرفی شده است که بر اساس آنها وجود حسینیه در دوره افشاریه قطعی و به احتمال قریب به یقین ساخت آن به دوره صفویه برمی گردد.

حسینیه اعظم از سالیان دور میعادگاه ارادتمندان اهل بیت(ع) و سید و سالار شهیدان است و در چند سال اخیر به برکت وسایل ارتباط جمعی و پخش تلویزیونی عزاداری ساده، با شکوه و پر محتوایش شهرتی عالم گیر پیدا کرده و در مواردی هم الگویی برای شهرهای دیگر کشور در برپایی اجتماعات عزاداری شده است.

۱۷ شبکه داخلی و خارجی از جمله شبکه تلویزیونی العالم، پرس تی وی و چند شبکه تلویزیونی از کشور عراق و لبنان مراسم با شکوه عصر تاسوعای زنجانی ها را به صورت زنده و مستقیم پخش می کنند.

مهمانان و مسافران زیادی از اقصی نقاط کشور در روزهای هشتم و یازدهم ماه محرم به زنجان سفر می کنند تا خود را به قافله عزاداری ساده و در عین حال پرشکوه حسینیه اعظم در روز هشتم و عزاداری زینبیه اعظم در روز یازدهم محرم برسانند

امسال با هماهنگی های انجام شده ظرفیت اقامت سه هزار نفر از زائران حسینیه و زینبیه اعظم در مهمانسراهای اداره ها و نهادهای مختلف زنجان ایجاد شده است

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
جنازه یک جوان از چاه ۱۰ متری بیرون کشیده شد
خبر قبلی
احساس مسؤولیت مان را کم کنیم!
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست