هنوز دلیل برکناری مدیرکل آموزش‌وپروش استان معلوم نیست اما همه از نماینده‌ها می‌گویند

چهارمین مدیرکل زن تاریخ مدیریت استان تنها ۲۴۳ روز در صندلی مدیریت آموزش‌وپرورش استان دوام آورد و همان‌طور که آمدنش حاشیه‌های زیادی داشت، با رفتن پرحاشیه‌اش نیز رکورد کم‌ترین دوره مدیریت استان را به خود اختصاص داد و رفت.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ به نقل از صدای‌زنجان، «مریم رشتچی» که اواخر فروردین‌ماه امسال بعد از ماه‌ها کشمکش بین مدیران ارشد و نمایندگان استان در مجلس بر سر جانشین مرتضی تمجیدی (مدیرکل اسبق آموزش‌وپرورش استان)، بر صندلی مدیرکلی دستگاه آموزشی استان نشست، شنبه هفته جاری با حکم ناگهانی وزیر جای خود را به «نعمت‌اله محمدی»، مدیر حراست این اداره‌کل داد تا فعلاً آموزش‌وپرورش استان را سرپرستی کند.

حضور رشتچی در آموزش‌وپرورش به‌عنوان چهارمین مدیرکل زن دولت در استان در حالی بود که ۳ ماه از بازنشستگی تمجیدی می‌گذشت و آموزش‌وپرورش به میدانی برای قدرت‌نمایی نمایندگان استان در مجلس تبدیل شده بود تا شاید از این طریق نشان دهند زور کدام یک برای دخالت در امور اجرایی بیش‌تر است و بالاخره ۲۴ رفروردین‌ماه امسال همه بر روی نام مریم رشتچی توافق کردند.

گرچه در کش‌وقوس معرفی مدیرکل جدید بعد از رفتن تمجیدی نمایندگان دخیل هیچ‌گاه نقش خود را در به تأخیر انداختن معرفی مدیرکل تازه وارد تکذیب نکردند اما هم‌زمان با رفتن رشتچی، نماینده ابهر، خرمدره و سلطانیه دخالت نمایندگان در رفتن او را تکذیب می‌کند و نماینده زنجان و طارم دنبال مناظره با وزیری‌ست که حکم به رفتن او داده است.

نماینده ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس یک روز پس از حکم وزیر، تغییر مدیرکل آموزش‌وپرورش استان را تصمیمی وزارتی خواند که به نمایندگان ربطی نداشت.

محمد عزیزی عنوان کرد که شایعه دخالت نمایندگان استان در تغییر مدیرکل آموزش‌وپرورش استان صحت ندارد و از طرفی تأکید کرد که تغییر و جابه‌جایی مدیران امری مرسوم و رایج است و این موضوع در حیطه صلاحیت دستگاه‌های اجرایی کشور است و تغییرات بنابر نیاز، اهمیت و ضرورت اتفاق می‌افتد.

گرچه این نماینده مجلس با بیان این‌که تحولات مدیریتی از اختیارات دستگاه‌های اجرایی‌ست و  به مجلس و نمایندگان ارتباط ندارد، سعی داشت نشان دهد که این‌بار پای هیچ نماینده‌ای در میان نیست اما دخالت‌های او در ادارات آموزش‌وپرورش حوزه‌های انتخابی‌اش از زمان حضور در مجلس و حتی مشاجره او با مدیرکل سابق بر سر تغییر مدیر آموزش‌وپرورش شهرستان ابهر باور این‌که رفتن رشتچی تنها با تصمیم وزیر بوده را کمی با تردید همراه می‌کند.

از سویی دیگر علی وقف‌چی، یکی از نمایندگان زنجان و طارم در مجلس برکناری ناگهانی رشتچی را ناحق دانسته و وزیر را بابت این حکم به مناظره دعوت کرده است.

به گفته وقف‌چی در صورت جا‌به‌جایی مدیرکل دستگاه تعلیم و تربیت استان، وزیر باید در صحن علنی مجلس به افکار عمومی و وی به‌عنوان نماینده مردم جواب دهد.

وی با اشاره به اینکه قطعاً وزیر برای اقدام خود جواب منطقی و قابل دفاعی ندارد، افزود: تاکنون از مجموعه وزارت آموزش‌وپرورش برای مدیر کل استان ۱۶ مورد تشویقی بدون حتی یک تذکر ارسال شده که نشان از عملکرد مطلوب وی دارد.

وقف‌چی با اشاره به اینکه بنده به‌عنوان نماینده مردم در دفاع از کیان و حق آموزش و پرورش موضوع تغییر مدیر آموزش و پرورش را پیگیری خواهم کرد، خاطر نشان کرد: پیگیری‌‌های بنده برای حمایت از افرادی است که در فکر کار و تلاش برای این کشور هستند.

او با اشاره به اینکه دفاع از مریم رشتچی، مدیرکل برکنار شده آموزش و پرورش استان دفاع از قشر بانوان است، افزود: معتقد هستیم یکی از موضوعات مورد توجه در کشور و ظرفیت‌ها در ایران اسلامی حضور زنان در جامعه به ویژه در پست‌های مدیریتی است.

وقف‌چی با اشاره به اینکه تغییر مدیرکل آموزش‌وپرورش استان ناحق است، ادامه داد: هیچ توجیهی برای این تغییر توسط وزیر وجود ندارد و بیش‌تر دست‌های پشت‌پرده در این ماجرا دخیل بوده که در آینده مشخص می‌شوند.

مسابقه نمایندگان استان برای کنار کشیدن از حاشیه‌های رفتن رشتچی در حالی بود که هم‌زمان با حکم وزیر، انتشار پیامی منتسب به مدیرکل روابط‌عمومی وزارت آموزش‌وپرورش در فضای مجازی تردیدها درباره اظهار نظر نماینده ابهر در مجلس مبنی بر عدم دخالت در برکناری رشتچی را بیش‌تر از گذشته کرد.

در این پیام کوتاه آمده است: «دخالت برخی نمایندگان مجلس در امور داخلی آموزش‌وپرورش استان‌ها و شهرستان‌ها به حد غیرقابل تحمل رسیده. مدیران تحول‌گرای آموزش‌وپرورش تحت فشار انتصابات قومی و قبیله‌ای هستند. آموزش‌وپرورش سازمانِ رأی کسی نیست!»

با همه این تفاسیر و اظهار نظرها عصر دوشنبه هفته جاری با حضور معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، بی‌سروصدا و بدون حضور خبرنگاران، مریم رشتچی تودیع و نعمت‌اله محمدی به‌عنوان سرپرست معارفه شد تا حاشیه‌های دستگاه تعلیم و تربیت استان بار دیگر راه خود را به متن پیدا کنند.

باوجود این‌که هیچ‌کدام از مسئولان و فعالان حوزه آموزش‌وپرورش استان تمایلی به اظهار نظر در مورد وقایع اخیر ندارند اما یک عضو کانون صنفی فرهنگیان استان دلیل اصلی برکناری مریم رشتچی را دخالت نمایندگان مجلس و از طرفی نداشتن استقلال رأی در آموزش‌وپرورش استان می‌داند.

ذکراله والی در گفت‌وگو با صدای زنجان با تأکید بر این‌که موضوع تنها به دخالت نمایندگان برنمی‌گردد گرچه نقش اصلی را دارد، گفت: تشکل‌هایی هستند که شب انتخابات تشکیل می‌شوند و در استان ۱۰ نفر هم عضو ندارند اما از آن‌جایی که عضو تأثیرگذاری در وزارت‌خانه دارند، برای کل استان تصمیم می‌گیرند.

والی ادامه داد: نماینده‌ای مانند اقای وقف‌چی زمانی که معلم بود کم‌ترین توجه را به معلم‌ها نداشت و بعد از نمایندگی هم این بی‌توجهی بیش‌تر شد. ایشان غیر از این‌که از پای معلم بگیرند و روند رسیدگی به امور آن‌ها را فشل کنند کار دیگری انجام نداده‌اند.

وی افزود: سه ماه مانده به رفتن آقای تمجیدی کانون صنفی فرهنگیان استان در حرکتی تمام افراد بومی را که تجربه مدیریت داشته و واجد شرایط بودند احصا کرده و از بین این افراد، چهار نفر را به وزارت‌خانه معرفی کرد. متأسفانه سرانجام کار چنان شد که امروز نتیجه آن را می‌بینیم. به گزینه نخست کانون مواردی را نسبت دادند تا کنار برود و گزینه‌های دیگر هم اسیر حرکت‌ها پوپولیستی، خشک و قبیله‌ای شدند و با انتشار شب‌نامه آبروی خود را از دست رفته دیدند.

این فعال صنفی فرهنگیان اظهار کرد: وقتی خانم رشتچی به‌عنوان چهارمین مدیرکل زن استان برای آموزش‌‌وپرورش معرفی شد مورد حمایت آقای وقف‌چی هم قرار گرفت البته ما هم مخالف حضور بانوان در عرصه مدیریت نیستیم و در میان گزینه‌های اولیه ما، بانوان هم حضور داشتند.

والی با اشاره دوباره به دخالت نمایندگان تصریح کرد: کاش چنین نمی‌شد. امیدوار بودیم مدیرکل سابق موفق شود اما چنین نشد. متأسفانه چندماه مدیریت خانم رشتچی همه رشته‌ها را پنبه کرد و علت اصلی آن هم این بود که استقلال فکری نداشتند. آقای وقف‌چی در پشت پرده به همراه عده‌ای دیگر گرداننده اصلی بود و امروز کار را به این‌جا رسانده است.

وی افزود: یک و نیم سال است که آموزش‌وپرورش استان در بلاتکلیفی به سر می‌برد. زمانی که استاندار زنجان در حال تغییر بود، خانم رشتچی مدیر شهرستان ابهر را تغییر داد و این موضوع سبب اختلاف با آقای عزیزی نماینده ابهر شد. این نماینده وزیر را تهدید کرد و وزیر برای فرار از استیضاح به خواسته نمایندگان تن داد و در مقابل آقای وقف‌چی به‌عناون حامی خانم رشتچی به دنبال مناظره با وزیر است.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
توزیع جهانی تورم
خبر قبلی
۱۸ کارگاه مرمتی در مجموعه بازار تاریخی زنجان ایجاد شده است
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست