وظایف ملی تا تعهدات حوزه انتخابیه نمایندگان زنجان زیر ذره‌بین

 

 

وظایف ملی تا تعهدات حوزه انتخابیه نمایندگان زنجان زیر ذره‌بین

وزن مجمع نمایندگان در بودجه ۹۷ استان زنجان!

 

 

 

 

اینکه امروز زنجان به عنوان یک استان مهم در کریدور ورودی شمالغرب کشور، بیش از هر زمانی نیازمند توسعه است، شکی نیست.

به گزارش همدلی‌زنجان؛ اما این توسعه نیازمند چه ابزار، مکانیزم ها و ظرفیت هایی بوده و حلقه های مفقوده در آن کدامند و نیازمند کدام رویکرد یکپارچه عناصر تصمیم‌گیر در این راستا هستیم؟ این موارد نیازمند بررسی و تشریح هستند.

اما در کنار تمام عواملی که محرک توسعه استان زنجان هستند، نقش نمایندگان مجلس غالبا مورد غفلت قرار گرفته و یا اگر به آن پرداخته شده، این پرداخت توام با تحلیل و بررسی کامل و دقیقی نبوده است. البته جایگاه نظارتی و نمایندگی مردم نیز در این راستا موجب شده غالبا نمایندگان تمایلی برای پاسخگویی مستمر به رسانه‌ها به عنوان نمایندگان افکار عمومی نداشته باشند.

در این مقطع زمانی یکی از تاثیرات مهم مجمع نمایندگان استان زنجان در میزان تاثیرگذاری آن‌ها بر روی وضعیت اعتبارات بودجه ای استان است که باید دید این وزن تا چه میزان اثرگذار خواهد بود. برخی از اعتبارات پیش‌بینی شده استان زنجان در لایحه بودجه سال آتی نیازمند تقویت بیشتری بوده و حال که این لایحه از بدنه دولت خارج شده، تنها مرحع اثرگذار بر آن مجلس شورای اسلامی است.

یکی از تاثیرات مصداقی در خصوص بودجه استان در سال گذشته، کاهش میزان درآمدهای استانی پیش بینی شده برای استان بود که از ۲۹ درصد به ۹ درصد کاهش یافت. این موضوع یکی از بحث های داغ طی روزهای تدوین لایحه بودجه در سال گذشته بود موجب تغییراتی از سوی نمایندگان مجلس شد که در این راستا مجمع نمایندگان استان نیز به سهم خود تاثیراتی داشتند.

حال که دامنه تاثیرگذاری دولت در لایحه بودجه به پایان رسیده، فعالیت مجلس شورای اسلامی در این راستا آغاز و تغییرات لازم بر روی آن انجام خواهد شد. در این بین مجمع نمایندگان استان زنجان، که به گفته برخی در ابعاد مختلف مسائل توسعه ای استان، حتی در مسائل اجرایی نیز ورود می کنند، نقش مهمی در مسائل اعتباری بودجه استان خواهند داشت.

تاکنون هیچ یک از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی ابعاد مختلف بودجه استان زنجان را تشریح نکرده اند و در خصوص نقاط ضعف و قوت آن اظهارنظری نداشته‌اند. این در حالی است که سال گذشته به دلیل افزایش سهم درآمدهای استان شاهد موضع گیری های زیادی از سوی برخی از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی بودیم.

سوالی که هم اکنون برای شهروندان زنجانی مطرح است، اینکه وزن مجمع نمایندگان استان برای تغییر و بهبود وضعیت بودجه ای استان زنجان چه میزان بوده و آیا توان لازم برای این مهم وجود دارد؟

به نظر می‌رسد اگر همچون سال گذشته از بین نمایندگان استان افرادی در کمیسیون تلفیق باشند، می توان امیدی برای این مهم پیش بینی کرد که ظاهرا تاکنون خبری در این خصوص رسانه ای نشده و ظاهرا باید حضور نماینده از استان در این کمیسیون را فراموش کرد.

تجربه نشان داده؛ هرچند دلسوزی لازم برای افزایش وزن بودجه ای از طرف مجمع نمایندگان استان همواره وجود داشته، اما عملا قدرت لابی گری و به نتیجه رساندن مجمع نمایندگان استان زنجان در مجلس همراه با موفقیت چشم گیری نبوده است، مگر زمانی که به طور نسبی برخی از نمایندگان در سمت‌های مهم کمیسیون‌های اقتصادی مجلس باشند.

تاکنون هیچ یک از نمایندگان استان به خصوص دونماینده ای که در کمیسیون صنایع و معادن مجلس حضور دارند اظهار نظری در خصوص وضعیت بودجه ای استان نکردند و حتی به سوال همدلی‌زنجان در خصوص آمادگی برای مصاحبه در این راستا نیز پاسخی داده نشده است.

تا زمان بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق و تصویب نهایی در صحن مجلس شورای اسلامی، وضعیت بودجه استان زنجان را پیگیری خواهیم کرد تا وزن مجمع نمایندگان استان در این حوزه واکاوی بهتری صورت گیرد و آزمونی مهم برای قضاوت رای مردم به منتخبان خود باشد.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
تمام پرداختی اعتبارات پروژه راه سلطانیه-خدابنده-همدان قابل ارائه است
خبر قبلی
زنجان، میزبان نخستین همایش داعیان راستین
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست