1. اخبار استان
  2. پایان گمانه زنی فاز یک تپه کوزه چی زنجان

کد خبر: 18167

پایان گمانه زنی فاز یک تپه کوزه چی زنجان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان از پایان گمانه زنی فاز یک تپه کوزه چی زنجان خبر داد.

به گزارش همدلی‌زنجان؛ امیر ارجمند با بیان این مطلب، اظهار کرد: یکی از اهداف مهم تیم کاوش معدن نمک، شناسایی محوطه ­های استقراری همزمان با ادوار استخراج نمک در محدوده پیرامون معدن بوده است. از آنجایی که تپه کوزه ­چی تنها محوطه باستانی پیرامون معدن است که شواهدی سطحی از عصر آهن ۳ و دوره هخامنشی داشت، جهت شناسایی ارتباط احتمالی این محوطه با معدن نمک برنامه گمانه زنی به منظور لایه ­نگاری در تپه کوزه ­چی انجام شود. به همین منظور فاز اول کاوش تپه پس از اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی از تاریخ ۲۱ شهریورماه آغاز شد و ۵ آبان پایان یافت.

ارجمند گفت: گمانه زنی انجام شده توسط تیم کارشناسان در فاز یک نشان داد که لایه ­های تاریخی روی یک تپه طبیعی شکل گرفته است. عمق لایه­ها در قسمت­های مختلف تپه حدود ۱.۵ متر است که بر بستر طبیعی تپه قرار گرفته است. شواهد بدست آمده نشانگر آن است که این محوطه احتمالاً در اواخر عصر آهن ۳ یک محوطه کارگاهی بوده که در آن ذوب فلز و احتمالاً پخت سفال انجام می­شده است.

وی ادامه داد: کشف سرباره­های فلز آهن از محدوده کاوش شده و سطح تپه و سازه­های حرارتی در داخل گمانه­ها نشان می­دهد که کل محوطه در دوره یاد شده به عنوان یک محوطه صنعتی مورد استفاده قرار می­ گرفت. به جز آثار کارگاهی در لایه­های بالاتر نیز شواهدی از لایه ­های استقراری ضعیف به دست آمده که احتمالاً از نظر زمانی جدیدتر از آهن ۳ است.

تپه کوزه ­چی در نزدیکی روستای رضا آباد از توابع بخش زنجانرود شهرستان زنجان قرار دارد. این تپه در میان دره­ای در شمال روستای رضا­آباد و در فاصله ۱۰ کیلومتری جنوب غرب معدن نمک چهرآباد واقع است. تپه کوزه­چی یکی از چندین محوطه باستانی حوزه آبریز تلخه­رود است که در بررسی باستان­شناسی محدوده اطراف معدن نمک در سال ۱۳۸۵ شناسایی شد.

مطالعه اولیه یافته ­های سطحی تپه کوزه­چی نشان داد که این محوطه مربوط به عصر آهن ۳ و احتمالاً دوره هخامنشی است. بر اساس شواهد و مدارک باستانشناختی، دوران هخامنشی و ساسانی از ادوار اصلی استخراج نمک در معدن چهرآباد در دوران پیش از اسلام بوده، به طوریکه بخش بزرگی از نهشته های باستانی و تونل های فروریخته استخراج نمک مربوط به این دو دوره است.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
۶ بیمار کرونایی دیگر در زنجان فوت کردند
خبر قبلی
تولید محصول پسته در باغ‌های ابهر به بار نشست
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست