1. اخبار شهرستان
  2. چالش آسفالت در معابر شهری زنجان

کد خبر: 804

چالش آسفالت در معابر شهری زنجان

 

چالش آسفالت در معابر شهری زنجان

 

✍️

یکی از چالش‌های مهم در شهر زنجان کیفیت آسفالت معابر شهری است که همواره اعتراضات زیادی از طرف شهروندان زنجانی را به همراه داشته است.

به گزارش همدلی‌زنجان، همواره این پرسش در بین شهروندان زنجانی مطرح بوده که چرا مشکل کیفیت آسفالت در خیابان های شهر زنجان برطرف نشده و بعد از فصل سرما شاهد تخریب گسترده آسفالت در خیابان های شهر هستیم؟

هرچند برای بررسی علمی و دقیق این موضوع نیازمند کار پژوهشی، علمی و تحقیقاتی مصداقی در این خصوص هستیم اما در این نوشتار به چند نکته مهم در این خصوص اشاره می شود.

موضوع نخست و بسیار مهم در این خصوص زیرسازی سطح مورد نیاز آسفالت ریزی است. عمدتا در شهر زنجان زیرسازی های صورت گرفته شرایط مناسبی ندارند و بدون توجه به لایحه های مختلف خاک و رعایت استانداردهای تعریف شده برای داشتن بستری مناسب برای عملیات آسفالت ریزی هستیم.

این شرایط موجب شده همواره در برخی نقاط حفره و چاله‌های متعدد ایجاد شده و عمق این حفره نشان از وضعیت نامناسب لایحه‌های زیرین خاک و عدم رعایت استانداردهای لازم در عملیات اجرایی لایحه ساب‌بیس و بیس زیرسازی است. شناخت لایحه های خاک در نقاط مختلف و داشتن زیرسازی مناسب از ضرورت های مهم در این بخش محسوب می شود.

موضوع مهم دیگر خود لایحه آسفالت است. در آسفالت ریزی توجه به چند نکته حائز اهمیت است. نخست داشتن تجهیزات مناسب برای آسفالت ریزی، دوم رعایت درست دانه بندی و ترکیب مناسب مصالح با یکدیگر و همچنین رعایت قطر آسفالت ریزی متناسب به معبری که قرار است در آن آسفالت‌ریزی انجام شود.

 

فینیشر یکی از تجهیزاتی است که برای داشتن آسفالت مناسب باید در اختیار باشد. شرایط استاندارد فینیشر به عوامل مختلفی همچون سال ساخت، تعداد ساعت کارکرد، حداکثر و حداقل عرض ریخته شده توسط فینیشر، داشتن سنسور، میله‌های لرزاننده سالم و بدون فرسودگی جهت ویبره آسفالت، سالم بودن حلزونی بستگی دارد. متاسفانه مشاهده می شود که استفاد از فینیشر استاندارد در آسفالت ریزی معابر شهری زنجان در دسترس نیست.

پارامتر اساسی در رابطه با بحث قیر و آسفالت، نیروی انسانی است که متاسفانه در این زمینه از پائین ترین سطح نیروی انسانی مورد نیاز از قبیل تکنسین، اپراتور تا سطوح طراحی، مهندسین ناظر و…. با کمبود نیروی ماهر مواجه هستیم.

یکی دیگر از عوامل #تخریب آسفالت خیابان ها استفاده از شن دانه درشت و لودر و گریدر برای برف روبی خیابان ها در فصل زمستان است و شهرداری باید روش سنتی خود را عوض کند.

روش سنتی، قدیمی و مخرب پاشیدن شن درشت و نمک روی آسفالت برای زدودن برف مدت مدیدی است که به کار گرفته می شود در حالی که حداقل ۵ دهه است این روش در دنیا منسوخ شده است. از طرفی نمک با نفوذ به زیر بستر آسفالت، تأسیسات شهری را خراب می کند که این خود عامل غیرمستقیم تخریب آسفالت است و از سوی دیگر شن و لودر و گریدر روکش آسفالت را زخمی و نابود می‌کند.

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
چالش آسفالت در معابر شهری زنجان
خبر قبلی
۷۰ درصد انرژی برق استان در بخش مولد مصرف می‌شود
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست