1. اجتماعی
  2. چمن سلطانیه در حال حاضر وضعیت مناسبی ندارد

کد خبر: 733

چمن سلطانیه در حال حاضر وضعیت مناسبی ندارد

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان زنجان با بیان اینکه چمن سلطانیه در حال حاضر وضعیت خوب و مناسبی ندارد، گفت: احیای چمن سلطانیه به عزم ملی نیاز دارد.

به گزارش همدلی زنجان به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، بهروز گنج خانلو در حاشیه کودپاشی در حدود ۳۰۰ هکتار از چمن گنبد تاریخی سلطانیه ، با بیان اینکه چمن و گنبد سلطانیه مکمل هم هستند، اظهار کرد: قسمتی از زیبایی گنبد سلطانیه مدیون چمن سلطانیه است.

وی با اشاره به اینکه با مراجعه به تاریخ مشخص می شود که هر کجا صحبت از گنبد تاریخی سلطانیه شده به چمن سلطانیه نیز اشاره شده است، تصریح کرد: چمن سلطانیه و گنبد سلطانیه تکمیل کنند هم هستند که میراث گذشتگان است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان زنجان با بیان اینکه چمن سلطانیه یکی از عرصه های منابع طبیعی و ملی است، افزود: کل محیط چمن سلطانیه توسط بنچ مارک با سازه های بتنی به مساحت حدود هزارو ۳۰۰ هکتار محصور شده است.

 

استفاده از کود های اوره و ازت یکی از راه های احیای چمن سلطانیه است

گنج خانلو با اشاره به اینکه اصلاح و احیای چمن طبیعی سلطانیه اولین اقدام کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان زنجان است، خاطرنشان کرد: یک از راه های احیای چمن سلطانیه استفاده از کودهای اوره با ازت است.

وی با بیان اینکه برای سالجاری در راستای تقویت پوشش گیاهی و خاک به منظور توسعه علوفه حدود ۱۰ تن کود اوره برای اصلاح و احیای مراتع حدود ۳۰۰ هکتار از چمن سلطانیه کود پاشی شده است، تاکید کرد: خشک سالی های اخیر و وجود چاه های غیر مجاز از علل های از بین رفتن چمن سلطانیه بوده است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان زنجان تاکید کرد: وجود چاه های غیر مجاز باعث شده است که قسمتی از روان ابهایی که در فصول زراعی به چمن وارد می شود کاسته شود و خشکسالی و کمبود آب باعث شده است پوشش گیاهی چمن زار از نظر کیفیت میزان گیاهان خوش خوراک کاهش پیدا کرده و وجود گیاهان مهاجم افزایش پیدا می کند.

گنج خانلو عنوان کرد: در سالهای آتی که میزان بارندگی مناسب شود با اجرای پروژه آبخیز داری و آبخوان داری در این چمن زار که باعث افزایش روان آب های سطحی و تقویت چمن می شود و در نهایت با انجام عملیات کودپاشی که باعث تقویت خاک و در نهایت افزایش تولید و پوشش گیاهی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در راستای احیای چمن سلطانیه جلسات متعددی در فرمانداری این شهرستان برگزار شده است، گفت: در حال حاضر چمن سلطانیه از وضعیت خوب و مناسبی برخوردار نیست و برای احیای این چمن هنوز دیر نیست.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان زنجان با بیان اینکه با انجام عملیات های آبخیزداری و روان آب های سطحی چمن سلطانیه احیا می شود، تصریح کرد: در راستای انسداد چاه های غیر مجاز تعاملاتی با دادگستری، فرمانداری و بخشداری انجام شده است.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
بیمارستان ۴۸۰ تخت خوابی ولیعصر ۲ در زنجان ساخته می‌شود
خبر قبلی
۷۶ کشور دنیا در جشنواره بین المللی عکس سلامت روان شرکت کردند
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست