چهلمین سال انقلاب اسلامی و چالش “روابط‌عمومی” ادارات زنجان

روزهای ابتدایی دی ماه ۹۷ با دمای زیر صفر در سطح استان زنجان سپری می‌شود و لحظات مهم تاریخی برای جامعه ایرانی نزدیک و نزدیک تر شده و تکالیف برخی سنگین و سنگین تر نمود می‌کند.

بهمن ماه ۹۷ مصادف با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران است. ۴۰ سالگی یعنی سن بلوغ و بالندگی در تمام نظام های سیاسی دنیا و یقینا امروز انقلاب اسلامی به مرحله رشد و بلوغ فکری در تمام ابعاد توسعه ای رسیده است.

قوه مجریه به عنوان یکی از قوای مهم عملیاتی-اجرایی در کشور نقش مهمی در تحقق اهداف ترسیمی انقلاب اسلامی داشته و دستگاه های اجرایی راهبردهای تعریفی وزارتخانه و سازمان های مرکزی خود را در استان زنجان پیگیری و عملیاتی می کنند.

با نزدیک شدن به چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و دهه مبارک فجر یک نکته مهم در خصوص ارائه عملکرد مدیران و مسئولان استانی به عموم مردم مطابق با خواست و نظر رهبر انقلاب و شخصیت های مهم کشوری وجود دارد. این نکته اطلاع رسانی دقیق و موثر اقدامات ۴۰ ساله دستگاه های مختلف اجرایی استان زنجان است.

سوالی که مطرح است، اینکه آیا تاکنون دستگاه های اجرایی استان و مصداقا و مشخصا روابط عمومی ادارات در ارائه دستاوردهای نظام اسلامی به مردم موفق بوده اند؟ پاسخ به این سوال نیازمند بررسی دقیق کارشناسی است، اما غاطبه فعالان رسانه ای استان زنجان به صورت مستقل فعالیت می کنند، نظر مثبتی به عملکرد مجموعه ادارات دولتی استان ندارند.

نگارنده در این راستا معتقد است، ضعف اطلاع رسانی در سال های گذشته و به صورت مصداقی در دولت حسن روحانی بسیار زیاد بوده است. دلایل و ضعف های ساختاری آن نیازمند مجال دیگری است، اما آنچه در شرایط فعلی بر برخی از دستگاه های دولتی استان می گذرد شایسته نظام اسلامی نیست و ظاهرا تخصص و تعهد در تصمیمات مدیریتی فراموش شده است.

یکی از ابتدائی ترین مشکلات فعلی نگرش مدیران کل به روابط عمومی ادارات کل است. برخی از مدیران به دلیل عدم تسلط به کارایی یک روابط عمومی کارآمد افراد را در این پست بکارگیری می کنند که نه سواد رسانه ای دارد و نه بر امور اداری و تشریفاتی تسلط قابل قبولی دارد. اگر هم بر حسب تجربه تسلط اداری و… دارد حداقل در حوزه رسانه سواد حداقلی نیز ندارند.

هرچند در برخی ادارات شاهدیم برخی نیروهای فعال رسانه ای حضور دارند، اما آن ها نیز بعضا به دلیل رویکردهای غیرعلمی مدیران، کارایی خود را از دست داده اند. یکی از آفت های دیگر در نظام اداری کشور نیز نبود نظام سایسته سالاری در بکارگیری افراد است و عموما چارچوب های فعلی موجب جذب برخی افراد غیرکارآمد و غیربهره وری در بدنه اجرایی کشور شده که نتیجه آن را در نارضایتی عمومی مردم از ارائه خدمات دستگاه ها شاهدیم!

برخی مشکلات فرهنگی نیز خارج از اراده دولت و مسئولان در بروز چنین شرایط دخیل بوده است. متاسفانه مشکلات فرهنگی زیادی در بین گروه های مختلف اجتماعی وجود دارد که موجب شده کار بر تعارفات معمول دوستی و خانوادگی غالب نباشد و ارتباطات اجتماعی بر کارآمدی افراد چیره شود!

مجموع شرایط فعلی موجب شده شاهد ساختاری ضعیف و غیرموثر در بدنه اجرایی دستگاه ها به ویژه در روابط عمومی ادارات دولتی باشیم. حال این شرایط موجب شده تا انتظار بالایی از مدیران و روابط عمومی ادارات در ارائه دستاوردهای نظام اسلامی نداشته باشیم و صرفا برنامه های تکراری و مقطعی کسل کننده انتظار کشیده شوند.

مدیر روابط عمومی که حداقل سواد بصری، خبری و علمی برای تشخیص تولید محتوای متنی، گرافیکی و… را ندارد قطعا در تشخیص ابزارهای ارتباطی برای ارائه این تولید محتوا به گروه های مختلف اجتماعی ناتون خواهد بود. حال که زنجان استانداری رسانه ای و رئیس کل دادگستری رسانه ای دارد، فرصتی است تا اصلاحاتی در بدنه اطلاع رسانی استان صورت گیرد.

اصلاحاتی که بدون هزینه نیست، اما برای توسعه استان ضروری است. فعال شدن شورای اسلامی رسانی استان در کم ترین زمان، تشکیل حلقه های رسانه ای در این شورا و استفاده از نیروهای رسانه ای باسابقه و دلسوز استان و انقلاب و ترسیم نقشه راه عملیاتی برای آن نخستین گام مورد نیاز برای این اصلاحات است.

به نظر نگارنده زنجان نیازمند اصلاحاتی ساختاری در عملکرد روابط عمومی ادارات بوده و شورای اطلاع رسانی استان می تواند این گام های پرسنگلاخ پیش رو را هموارتر کند. حرکت در این مسیر سنگلاخی نیازمند حمایت عملیاتی مسئولان بلندپایه استانی است.

عملکرد روابط عمومی ادارات را بیشتر زیر ذره بین قرار خواهیم داد….

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
معابر مرکزی شهر زنجان به پارکینگ تبدیل شده است
خبر قبلی
تحقق ۸۲ درصدی سهم ابلاغی مقاوم سازی مسکن روستایی در زنجان
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست