کاهش هزینه‌های تولید از اولویت‌های بخش کشاورزی زنجان است

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: ارتقای بهره‌وری یا به عبارتی افزایش تولید در واحد سطح و کاهش هزینه‌های تولید از سیاست ها و اولویت‌های بخش کشاورزی استان زنجان به شمار می‌رود و دستیابی به این مهم در حوزه تولید حبوبات در استان با توسعه کشت های «پاییزه» و کشت «انتظاری» امکان پذیر است.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ حسین عامری با اشاره به مرسوم بودن کشت بهاره و سنتی حبوبات در استان زنجان، اظهار کرد: عملکرد حبوبات از جمله عدس و نخود در کشت های بهاره و سنتی به دلیل کوتاه بودن دوره رشد پایین بوده و بارندگی‌های پاییزه نیز در این روش از دسترس خارج می شود.

وی افزود: در کشت پاییزه که عمدتا آذر ماه انجام می گیرد، انتخاب رقم مناسب بسیار حایز اهمیت است و در این راستا در کشت نخود استفاده از ارقام «سعید» و «آنا» که از عملکرد مناسبی برخوردارند به کشاورزان استان زنجان توصیه می شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در کشت انتظاری یا خفته نیز که عمدتا نیمه نخست اسفند ماه انجام می شود، اطلاع از شرایط آب و هوایی بسیار حایز اهمیت است به طوری که باید از پایین آمدن دما اطمینان حاصل کرده و مطمئن شد که احتمال جوانه زدن گیاه وجود ندارد.

وی بیان داشت: در کشت انتظاری حبوبات با مساعد شدن شرایط آب و هوایی در اولین فرصت کشت انجام گرفته و بذر در داخل خاک قرار داده می شود به طوری که به محض آغاز بارش های اواخر زمستان و اوایل بهار، گیاه به تدریج جوانه زده و سر از خاک بیرون می آورد.

عامری تصریح کرد: در کشت های بهاره در مناطق مختلف استان زنجان همه ساله معمولا در اوایل بهار به دلیل بارش های بهاره امکان وارد شدن به مزرعه وجود ندارد و این موضوع سبب می شود عمده بارندگی ها از دسترس خارج شود. در حالیکه استفاده حداکثری از بارندگی‌ها، حسن و مزیت بزرگی برای کشت انتظاری و پاییزه محسوب می شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه نتایج تحقیقات و بررسی های انجام گرفته در مرکز تحقیقات در زمینه کشت انتظاری و پاییزه حبوبات در استان زنجان بسیار رضایت‌بخش بوده است، اضافه کرد: در کشت انتظاری نخود چهار رقم «عادل»، «آزکان» ، «منصور» و «اوکسو» و در کشت انتظاری عدس رقم «بیله سوار» به کشاورزان استان توصیه می‌شود.

وی با اشاره به استقبال خوب کشاورزان استان از کشت انتظاری و پاییزه حبوبات، از افزایش حداقل ۳۰ درصدی عملکرد حبوبات در این روش نسبت به کشت بهاره خبر داد و خاطرنشان کرد: امسال بالغ بر ۲۴۳  هکتار از اراضی استان به کشت پاییزه نخود و عدس دیم اختصاص پیدا کرده است و پیش‌بینی می‌شود سطح کشت انتظاری حبوبات در استان نیز به ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار برسد.

عامری در ادامه کشت مکانیزه حبوبات در استان زنجان را مورد تاکید قرار داد و در تشریح مزایای کشت مکانیزه گفت: بالاترین هزینه کشت و تولید حبوبات مربوط به برداشت آن است که با کشت مکانیزه، علاوه بر اینکه بذور به طور یکنواخت در داخل خاک قرار گرفته و با امکان برداشت مکانیزه آن هزینه ها کاهش می یابد، از طریق افرایش تولید در واحد سطح عملکرد مناسبی نیز حاصل خواهد شد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در پایان بر استفاده از دستگاه‌های خاکورزی حفاظتی یا بذرکار کشت مستقیم در کشت حبوبات در مناطق مختلف استان تاکید کرد.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
فعالیت اتوبوس گردشگری شهر زنجان در نوروز ۹۸
خبر قبلی
پلّه نود و هشتم !
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست