کاهش ۷۰ درصدی آب ورودی به سدها در زنجان / بارش کم در پاییز!

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان با اشاره به پیش‌بینی میزان بارش ها در پاییز سال جاری، گفت: سازمان هواشناسی، پاییز کم‌بارشی را پیش‌بینی کرده، به همین دلیل صرفه‌جویی در مصرف آب بیش از پیش مورد تاکید است.
به گزارش همدلی‌زنجان؛ اسماعیل افشاری با بیان اینکه کاهش بارش‌ها در استان زنجان خود را در کاهش ۷۰ درصدی آب ورودی به سدها نشان داده است، اظهار کرد: سال آبی ۹۹ و ۱۴۰۰ کمی بیش از یک هفته است که به پایان رسیده و امسال نیز با پیش‌بینی که سازمان هواشناسی انجام داده، پاییزی خشک خواهیم داشت که این زنگ خطری است تا در مصرف آب نهایت دقت و صرفه‌جویی را داشته باشیم.
وی با اشاره به کاهش ۴۰ درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته در استان، افزود: کل بیلان آب استان ۱.۵ میلیارد مترمکعب است که ۷۷۰ میلیون مترمکعب آن آب سطحی و ۷۳۰ میلیون مترمکعب نیز آب زیرزمینی است.
افشاری با بیان اینکه در استان زنجان مصرف آب زیرزمینی بالا است، ادامه داد: می‌توان گفت ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی ۶ درصد شرب و ۴ درصد در صنایع مصرف می‌شود. کاهش بارش‌ها هم در استان خود را در کاهش ۷۰ درصدی آب ورودی به سدها نشان داده است.
وی با اشاره به توسعه متوازن و همسو در بخش کشاورزی، گفت: با برنامه‌هایی که دولت جدید در دستور کار خواهد گذاشت، امیدواریم این اتفاق بیفتد و کشاورزان با کاشت محصولات کم آب‌طلب و زودبازده، هم به اقتصاد کشور کمک کرده و بازگشت سرمایه مطلوبی داشته باشند و هم در مصرف آب صرفه‌جویی شود.
مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان یادآور شد: سازگاری با کم‌آبی و برخوداری عادلانه از منابع آبی مورد تاکید این شرکت بوده و در طرح سازگاری با کم‌آبی، مباحث آب‌های سطحی و زیرزمینی مطرح است که اگر در خصوص آب‌های زیرزمینی صرفه‌جویی کنیم، جزو منابع استراتژیک محسوب شده و در آینده کمتر دچار مشکل خواهیم شد.
وی کرد: متوسط افت آب دشت‌های استان سالانه حدود ۷۱ سانتی‌متر است و از مردم استان به خصوص کشاورزان درخواست می‌شود ، همچنان دقت و ظرافت در مصرف آب را مد نظر قرار دهند و کشت محصولات پرآب‌بر را حتی در کنار رودخانه‌ها متوقف کنند.
گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
زنجان ؛ سردترین مرکز کشور
خبر قبلی
استاندار جدید زنجان فرزند این شهر و شخصیتی دانشمند است
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست