1. اجتماعی
  2. کاهش ۱۴ درصدی آب سد تهم در سال جاری

کد خبر: 1554

کاهش ۱۴ درصدی آب سد تهم در سال جاری

 

سالانه ۷۷ سانتی متر سطح آب‌های زیرزمینی استان کاهش می‌یابد

کاهش ۱۴ درصدی آب سد تهم در سال جاری

 

 

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان با اشاره به کاهش آب سفره های زیرزمینی استان، گفت: سالانه ۷۷ سانتی متر سطح آب‌های زیرزمینی استان کاهش می‌یابد.

 

 

به گزارش همدلی‌زنجان، یوسف رضا پور در نشست خبری با اصحاب رسانه استان، با بیان اینکه ۱۶ هزار و ۸۱۴ حلقه چاه در استان زنجان وجود دارد، اظهار کرد: ۷ هزار و ۳۶۹ حلقه چاه غیرمجاز بوده و بدون پروانه فعالیت دارند و حجم آب مصرفی آن ها ۳۲۰ میلیون مترمکعب برآورد شده است.

وی با بیان اینکه از حلقه چاه های مجاز استان نیز برداشت اضافی نسبت به پروانه بهره برداری صورت می گیرد، افزود: از مجموع چاه های مجاز نیز سالانه ۱۵۰ میلیون مترمکعب برداشت مازاد صورت می گیرد که این حجم برداشت ها موجب فشار مضاعف به آب های زیرزمینی استان و کاهش سطح آن شده است.

این مقام مسئول به میزان کاهش آب سفره های زیرزمینی استان اشاره و خاطرنشان کرد: سالانه به طور متوسط ۷۷ سانتی متر از سطح اب های زیرزمینی استان به دلیل برداشت های بی رویه کاهش می یابد و بحرانی ترین دشت استان ابهر و خرم دره است که سالانه یک متر و ۴۰ سانت با افت آب مواجه است.

وی با بیان اینکه تا وقتی مردم بحران و خطر کمبود اب را به طور جدی احساس نکنند این رویکرد در قبال آب ادامه خواهد داشت، افزود: از هفت دشت استان پنج دشت شرایط بحرانی دارد و در راستای تقویت این دشت ها طرح هایی همچون طرح تعادل بخشی و تغذیه مصنوعی در استان انجام می شود.

رضاپور از پلمپ و پر کردن ۲ هزار و ۶۰۷ حلقه چاه غیرمجاز طی سال گذشته خبر داد و گفت: در مجموع ۷ هزار و ۳۶۹ حلقه چاه غیرمجاز در استان فعالیت داشتند که با پلمپ و تعطیلی ۲ هزار و ۶۰۷ حلقه از آن ها موفق به صرفه جویی ۱۵۳ میلیون مترمکعبی آب شدیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان به اعتبارات این شرکت در سال جاری اشاره کرد و یادآور شد: در سال ۹۵ اعتبارات این شرکت برای پروژه های عمرانی ۱۰۲ میلیارد تومان با تخصیص ۷۹ میلیارد تومانی بوده که در سال جاری پیش بینی اعتبار ۷۳ میلیارد تومانی صورت گرفته که تلاش برای رساندن آن به ۱۵۰ میلیارد تومان انجام می شود.

وی نیاز اعتباری طرح های آبی استان زنجان را یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: یکی از پروژه های مهم آبی استان ساخت سد مشمپا بوده که عملیات اجرایی آن با جدیت ادامه دارد و نیاز آبی زنجان را در افق بلندمدت تامین می کند.

رضاپور به وضعیت سدهای استان اشاره کرد و یادآور شد: مخزن فعلی سد تهم ۴۷ میلیون مترمکعب بوده که ۱۴ درصد حجم آبی آن نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. سد گلابر ۶۰ میلیون مترمکعب ججم آبی داشته که یک درصد منفی، کینه ورس ۱۶ میلیون مترمکعب حجم با سرریز آب و تالوار با ۶۵ میلیون مترمکعب حجم رشد ۲۲ درصدی را شاهد بوده است.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
چهارمین دوره مسابقات ووشو قهرمانی شهرستان زنجان برگزار شد
خبر قبلی
سطح زیر کشت پسته در استان زنجان به ۲۲۵ هکتار رسید
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست