1. اخبار استان
  2. کشاورزی حجم عمده اشتغال استان را به دوش می‌کشد

کد خبر: 2682

کشاورزی حجم عمده اشتغال استان را به دوش می‌کشد

بار سنگین اشتغال استان بر دوش بخش کشاورزی

۱۷ درصد از جمعیت فعال ۲۴-۱۵ ساله استان بیکارند

 

 

 

 

امروز اشتغال یکی از محوری‌ترین مشکلات بخش اقتصادی کشور بوده و مقام معظم رهبری در سال جاری دو محور مهم از اقتصاد مقاومتی یعنی اشتغال و تولید را به عنوان کلیدواژه حرکت تمامی ارکان و عناصر تصمیم‌گیر کشور تعریف کرده است.

به گزارش همدلی‌زنجان؛ نرخ بیکاری یکی از شاخص‌های کلان اقتصادی است که برای ارزیابی شرایط اقتصادی هر جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرد و مرکز آمار ایران آمارهای فصلی از وضعیت نرخ بیکاری و مشارکت اقتصادی استان ها را منتشر می کند که در این اطلاعات می توان به سهم بخش‌های مختلف اقتصادی از اشتغال را وضعیت بیکاری گروه های مختلف سنی را نیز مشاهده کرد.

طرح آمارگیری از نیروی کار مهم‌ترین منبع داده‌های مربوط به شاخص‌های اشتغال و بیکاری بوده و این طرح به شکل کنونی از سال ۱۳۸۴ توسط مرکز آمار ایران با همکاری معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها در حال اجرا است. در این طرح از روش نمونه‌گیری چرخشی استفاده شده و در مدت پنج سال به هر خانوار نمونه ۴ مرتبه برای ثبت وضعیت اشتغال و بیکاری افراد بالای ۱۰ ساله و بیشتر خانوار مراجعه می‌شود.

زمان اجرای عملیات میدانی طرح نیروی کار در استان زنجان به صورت فصلی همراه با سایر استان‌های کشور در ماه میانی هر فصل بوده و  بر اساس نتایج طرح مذکور، نرخ بیکاری استان زنجان در فصل تابستان ۱۳۹۶ معادل ۹.۷ درصد بوده و نرخ بیکاری مناطق شهری استان ۱۳.۷ درصد و مناطق روستایی ۳.۹ درصد بوده است.

نرخ بیکاری کشور در این فصل ۱۱.۷ درصد بوده است . این نرخ در مناطق شهری کشور ۱۳.۳ درصد و در مناطق روستایی کشور ۷.۴ درصد بوده است. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری استان زنجان نشان می‌دهد این نرخ نسبت به فصل تابستان سال قبل ۱.۵ درصد افزایش یافته است. نرخ بیکاری استان در فصل تابستان ۱۳۹۵ معادل ۸.۲ درصد بوده است.

بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری کشور نیز نشان می‌دهد این نرخ نسبت به فصل تابستان سال قبل ۱ درصد کاهش داشته و نرخ بیکاری کشور در فصل تابستان ۱۳۹۵ معادل ۱۲.۷ درصد بوده است.

مقایسه نرخ بیکاری استان نسبت به کشور نشان می‌دهد در فصل تابستان ۱۳۹۶ نرخ بیکاری استان ۲ درصد از متوسط کشوری پایین‌تر و همچنین بررسی و مقایسه نرخ بیکاری نقاط شهری و روستایی کشور و استان نشان می‌دهد نرخ بیکاری نقاط شهری استان ۰.۴ درصد بالاتر از کشور و نرخ بیکاری نقاط روستایی استان ۳.۵ درصد پایین تر از کشور بوده است.

نتایج نرخ بیکاری جوانان ۲۴-۱۵ ساله نشان می‌دهد که ۱۷ درصد از جمعیت فعال ۲۴-۱۵ ساله استان بیکار بوده‌اند. در کشور نرخ بیکاری جوانان ۲۴-۱۵ ساله برابر ۲۷.۳ درصد جمعیت فعال ۲۴-۱۵ ساله بوده است. به عبارت دیگر در فصل تابستان ۱۳۹۶، از جوانان فعال واقع در سن ۲۴-۱۵ ساله استان زنجان و کشور بترتیب از هر ۶ و ۴ نفر جوان فعال، یک نفر بیکار بوده است.

نرخ مشارکت اقتصادی استان در فصل تابستان ۱۳۹۶ برابر ۴۵.۲ درصد بوده و این نرخ نسبت به فصل تابستان سال قبل ۰.۱ درصد افزایش داشته است. نرخ مشارکت اقتصادی استان در فصل تابستان ۱۳۹۵ معادل ۴۵.۱ درصد بوده است.

همچنین نرخ مشارکت اقتصادی کشور در این فصل معادل ۴۱ درصد بوده است. این نرخ نسبت به فصل تابستان سال قبل ۰.۶ درصد افزایش داشته است . نرخ مشارکت اقتصادی کشور در فصل تابستان ۱۳۹۵ معادل ۴۰.۴ درصد بوده است.

سهم شاغلان در بخش های عمده اقتصادی استان در فصل تابستان ۱۳۹۶ به ترتیب در بخش کشاورزی ۳۶.۶ ، بخش صنعت ۳۰.۸ و بخش خدمات ۳۲.۶ درصد بوده است. این شاخص در کشور به ترتیب در بخش کشاورزی ۱۹.۱، بخش صنعت ۳۱.۴ و بخش خدمات ۴۹.۵ درصد بوده است که نشان می دهد سهم شاغلان در بخش های عمده اقتصادی استان در بخش کشاورزی از کشور بالاتر و در بخش صنعت و خدمات کمتر می باشد.

براساس نتایج فصل تابستان ۱۳۹۶، معادل ۸۶.۹ درصد از شاغلان استان در بخش خصوصی و ۱۳.۱ درصد در بخش عمومی شاغل بوده‌اند. این شاخص در کشور به ترتیب ۸۴.۴ و ۱۵.۶ درصد بوده است که نشان می‌دهد سهم شاغلان استان در بخش خصوصی ۲.۵ درصد از سهم شاغلان این بخش درکشور بالاتر می باشد.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
ویزیت راگان بیماران شهر پری توسط جهادگران سلامت در استان زنجان
خبر قبلی
گوسفند وارداتی توان رقابت با گوسفند افشار زنجان را ندارد
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست