1. اقتصادی
  2. کمر ما در صف گرانی ها خم شد اما شما ندیدید

کد خبر: 20038

کمر ما در صف گرانی ها خم شد اما شما ندیدید

✍️سجادبهزادی

معاون اول رئیس جمهوردر نشست با فعالان اجتماعی استان کردستان به مشکلات درآمدی کشوردر سال گذشته اشاره کردو گفته”نگذاشتیم مردم زیر فشار تحریم ها کمر خم کنند”.رئیس جمهور نیز چند روز پیش جملاتی مشابه را تکرار کرده بود.او در جلسه هیات دولت گفته بود” زندگی مردم سخت شد ولی صف نبستند”.

چرا رئیس جمهور و معاون بزرگوارشان صف های طولانی و کمرهای خمیده ما را ندیدند؟تاریخ می گوید گاهی طول می کشد برخی مسئولان صدای شکستن استخوان ها را در جامعه بشنوند.آنقدرکه دیگر خیلی دیر می شود و کاری از کسی ساخته نیست. تاریخ مصداق این موضوع را کم نداشته است.

کمر ما وقتی شکست که از بی تدبیری وبی برنامه گی ، فرصت سوزی های پی درپی و حسرت یک روز آرامش پایدار جانمان به لب رسید.هیچ شعله ای برای رفاه و امید به آینده خود روشن ندیدیم.تا جایی که همین معاون اول رئیس جمهور اذعان کردند “سرمایه اجتماعی و امید به آینده در چندسال اخیر دچار ضعف شده است.”

کمر ما وقتی شکست که از خجالت در ناتوانی تهیه یک کیلوگوشت و شرمساری آن نزد خانواده، ناچار شدیم با معیشت حداقلی سر کنیم و تحمل کنیم.کمرما وقتی خم شد که نماینده چابهار درمجلس شورای اسلامی گفت”در حوزه انتخابیه ام زنی به خاطر تامین آب آشامیدنی برای فرزندانش با مردی تن فروشی و سپس خود کشی کرده است”.

کمر ما وقتی شکست که درهای بسته دنیا بر روی ما دو قفله شد .طبقه متوسط لاغر ولاغرتر شد و نابرابری ها بیشتر شد.در دو دهه گذشته هند وچین ۴۰۰ میلیون نفر را به طبقه متوسط خود اضافه کردند، اما در همین مدت نابرابری طبقاتی کشور ما به شکاف طبقاتی منجر شد.خانواده های زیادی هستند که تمام فرزندان آنها، بیکارند. بیشتر آنها دانشگاه رفته اند وحتی تشکیل خانواده داده اند اما در تامین معیشت خود درمانده اند. تولید کشور از نفس افتاده و جان تولید گرفته شده است.طبقه متوسط به سطح پایین جامعه سقوط کرده است

کمر ما وقتی خم شد که کولبری شد سقف آرزوهایمان.کمرهایمان را در کوه ودره و بیابان خم کردیم و کولبری آغاز شد. نه تنها مردها وحتی زن های ما بارهای سنگین را بر پشت خمیده خود حمل می کردند و کمر که هیچ بلکه جانشان را کف دست هایشان می گذارند تا لقمه ای نان حاصل گردد.

کمر ما وقتی شکست که دلار سر به فلک کشید و کنترل آن از دست دولت خارج شد. اگر چه عده ای بر این باورند که اتفاقا کنترل دلار به خوبی دست دولت است ودولت در بالا نگه داشتن آن نقش دارد. وقتی دلار کنترل نمی شود، از گرانی های سرسام آورش، زندگی بر سر ما خراب می شود و خط فقر ۹ میلیون تومان می شود

کمر ما وقتی خم شد که پیشرفت و توسعه همین کشورهای همسایه که تا دیروز سرزمینی برهوت بودند را می بینیم و از حسرت به حال خود می گرییم. عده ای معتقدند خواه ناخواه جنگ آینده مبتنی بر هوش مصنوعی خواهد بود.پیشرفت آینده کشورها بر اساس انرژی های خورشیدی وتجدید پذیر، تشکیلات عظیم وقدرتمند IT و توانمندی بیشتر نهادهای مدنی خواهد بود.برای رسیدن به این سطح از توسعه ، باید انسان های بزرگی سرکار باشند ؛ نه افرادی که اساسا درکی از جهانی شدن ندارند.

کمر ما وقتی خم شد که خود در گرانی و تورم ماتم زده بودیم و از طرفی خبرهای اختلاس ودزدی در جامعه سنگینی این ماتم را دو چندان کرده بود.برادر رئیس جمهور و برادر معاون رئیس جمهور هم در زمره همین افراد بودند.سلطان هایی که دارایی های کشور را به تاراج می بردند.یکی سلطان قند وشکر؛یکی هم سلطان سکه وارز.

حال جامعه خوب نیست ؛ با سخنان نادرست خود نمک بر زخم ما نپاشید.صف های ما را ببینید ونگویید ” زندگی مردم سخت شد ولی صف نبستند”. کمرهای شکسته را ببینید ونگویید “نگذاشتیم مردم زیر فشار تحریم ها کمر خم کنند”. ما می دانیم که شما در بوجود آوردن بسیاری از این چالش های امروز جامعه عامل نیستید؛پس چرا از آن دفاع می کنید.

عمر دولت تان رو به پایان است اما ورق های تاریخ پایانی ندارد.اگر نخواهید واقعیت های جامعه را ببینید و بگوئید امیدی به پیدا کردن راه حل هم نیست. مسئله وقتی قابل حل است که صورت آن دقیق فهمیده شود وگرنه در همچنان بر همان پاشنه می چرخد.آن جوامع ای که به دولت -ملت رسیده اند در ابتدا یکدیگر را درک کردند؛ اگر غیر از این باشد آینده تاریک است.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
 ارز، خودرو را از سکه انداخت
خبر قبلی
کاهش دمای هوا در استان زنجان
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست