1. اخبار استان
  2. گرانی بیخ گوش مردم زنجان

کد خبر: 7136

گرانی بیخ گوش مردم زنجان

آخرین اطلاعات مرکز آمار گویای این واقعیت است که زنجان در مهرماه سال جاری نرخ تورم ۱۱.۸ درصدی داشته و رتبه ۲۱ کشور را دارد. این رتبه برای زنجان خوب است چون بالاترین نرخ تورم مهرماه را استان لرستان با ۱۶.۶ درصد داشته و سپس همدان با ۱۶.۵ و کرمانشاه با ۱۶ درصد در رتبه های دوم و سوم هستند.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ در شرایطی که عموم مردم از گرانی بخش های مختلف گلایه دارند، شاید اعلام نرخ تورم در مهرماه به میزان نزدیک ۱۲ درصد مورد قبول عموم واقع نشود. با این حال به نظر می رسد برای مشخص شدن وضعیت تورمی در استان باید به شاخص های کل در بخش خوراکی، آشامیدنی و…. توجه بیشتری کرد.

اطلاعات شاخص کل در نرخ تورم خوراکی و آشامیدنی استان زنجان برای مهرماه سال جاری نشان از تورم ۱۵.۶ درصدی بوده که این میزان در کشور ۱۷.۴ درصد است. آنچه در نرخ تورم این بخش قابل توجه است نرخ تورم میوه و خشکبار است. نرخ تورم این بخش در استان زنجان نزدیک ۳۱ درصد بوده در حالی که این میزان در کشور ۲۳ درصد است.

این اطلاعات نشان می دهد که نرخ تورم در پوشاک و کفش زنجان نیز بیش از متوسط کشور است. این نرخ در استان ۱۲.۷ درصد و در کشور ۱۲.۱ درصد است که البته نرخ شکاف داری نیست. نرخ تورم بهداشت و درمان در استان ۱۵.۹ درصد و در کشور ۱۰.۵ درصد است. نرخ تورم حوزه آموزش در استان ۱۶.۷ درصد و در کشور ۱۳.۲ درصد برآورد شده است.

نرخ تورم هتل و رستوران در استان زنجان ۱۲.۱ درصد و در کشور ۱۰.۴ درصد برآورد شده است. به غیر از موارد عنوان شده نرخ تورم سایر بخش های استان پایین تر از میزان متوسط کشور است.

اما اگر مقایسه ای در شاخص های کلان نرخ تورم بخش ها با مهرماه سال گذشته استان داشته باشیم، شاهد برخی تغییرات ملموس خواهیم بود. به گونه ای که نرخ تورم خوراکی های و آشامیدنی ها در مهرماه ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد بیش از ۴۰ درصدی داشته است. در هفت ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز رشد نزدیک ۱۸ درصدی محقق شده است.

در همین راستا شاهد افزایش ۱۳۹ درصدی قیمت دخانیات نسبت به مهرماه گذشته، ۴۴ درصدی در قیمت پوشاک و کفش، ۹.۵ درصدی مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها، ۴۹.۹ درصدی از مبلمان، لوازم خانگی و نگهداری معمول آن ها، ۱۷.۸ درصدی در بهداشت و درمان و ۲۷.۷ درصدی در حمل و نقل و ۵۳ درصدی در تفریح و فرهنگ هستیم.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
برگزاری تور صنعتی ۳ روزه برای ذی نفعان خوشه کفش هیدج
خبر قبلی
امیدوارم قانون منع بکارگیری بازنشستگان به داد فوتبال زنجان برسد
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست