1. اخبار استان
  2. ۷ خصوصیات یک تیم شورای موفق

کد خبر: 23866

۷ خصوصیات یک تیم شورای موفق

یادداشت میهمان/ علی پارسا - دکترای مدیریت

هر شورایی برای موفق شدن، نیاز به یک کار تیمی قدرتمند دارد و اخلاق گروهی خوب نیز تضمین‌کننده موفقیت و عملکرد مناسب یک مجموعه است. اگر اعضای یک تیم کاری نتوانند به خوبی با یکدیگر هماهنگ شوند، با مشکلاتی چون سازماندهی ضعیف، کارهای عقب‌مانده و تعارض درونی مواجه خواهند شد.
اعضای یک تیم چگونه می‌توانند به این اطمینان برسند که روش کاری آن‌ها در کنار یکدیگر باعث موفقیت سازمانی می‌شود؟ در ادامه به تعدادی از خصوصیات مهم یک تیم کاری موفق اشاره خواهیم کرد.

۱- ارتباط قوی با یکدیگر برقرار می‌کنند

اعضای یک تیم کاری موفق به طور شفاف و هوشمندانه با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. تفکر، عقاید و ایده های خود را با دیگر اعضای تیم در میان گذاشته و در عین حال به صحبت‌های همدیگر گوش می‌دهند. برقراری ارتباط و همفکری مناسب برای همکاری موثرتر به منظور پیشبرد کارها، و رسیدن به سینرژی ضروری است. ارتباطات ضعیف به سوء تفاهم منجر می‌شود که این مساله، بوجود آمدن تعارض و نقص در کارها را به دنبال خواهد داشت.

۲-روی اهداف و نتایج تمرکز می‌کنند

اعضا در یک تیم کاری قوی روی اهداف تعیین شده متمرکز هستند و عملکرد خود را با توجه به اهداف‌شان می‌سنجند، نه براساس میزان کارهای انجام شده. تدوین یک برنامه‌ی منسجم و شفاف که وظیفه تمام اعضا در آن مشخص شده باشد، می‌تواند در رسیدن آن‌ها به این اهداف در قالب یک تیم کاری کمک کند.

۳- هر فردی به طور عادلانه وظیفه خود را در تیم به انجام می‌رساند
هر یک از اعضای تیم کاری با درک وظایفی که به عهده او گذاشته شده، سهم خود را به شکل عادلانه ایفا می‌کند، و به جایگاه خود در درون تیم آگاه است.

۴- اعضای تیم یکدیگر را پشتیبانی می‌کنند

تمام اعضای تیم از کمک و یاری رساندن به دیگر افرادی که در گروه نیاز به کمک دارند، خوشحال هستند. اعضا وقتی احساس کنند همکاران، آن‌ها را مورد حمایت خود قرار داده و به منابع و نیازهای آن‌ها آگاه هستند، با انگیزه و بهره‌وری بیشتری کار می‌کنند.

۵-هر یک از افراد توانایی‌های متفاوتی دارند

بودن اعضایی با توانایی‌های مختلف در یک تیم ضروری است، زیرا هر یک از اعضا با توجه به توانایی‌ها و مهارت های خود می‌توانند نقش منحصر به فردی در پیشبرد امور به عهده بگیرند. در یک تیم کاری تنوعی از شخصیت‌ها، گروه‌های سنی، فرهنگ ها و عقاید و غیره سبب افزایش خلاقیت و انتشار هر چه بهتر ایده‌ها در جلسات تیمی می‌شود.

۶-مدیر قدرت رهبری خوبی دارد

مدیر یک تیم قدرتمند از قدرت رهبری بالایی برخوردار بوده که اعتماد و احترام تمام اعضای تیم را به خود جلب کرده است. رهبری خوب همانند یک بست محکم، تمام اعضا را کنار یکدیگر نگه می‌دارد و در مورد حفظ آرامش، ایجاد انگیزه، تشویق و به روز نگهداشتن اعضای تیم مسئول است.

۷-سازمان‌دهی خوبی دارند

سازمان‌دهی، مهم‌ترین فاکتور برای پیشبرد اهداف گروهی است. پس تمام اعضا باید نسبت به سازمان‌دهی کردن امور خود مسئول باشند و باید به این اطمینان برسند تمام کارها مطابق با اهداف از پیش تعیین‌شده جلو می‌رود و هریک از اعضا کارهایش را بطور موثر به انجام می‌رساند. برپایی جلسات مستمر با اعضای تیم سبب می‌شود اعضا در مسیر درستی قرار بگیرند و وظایف‌شان را در موعد مقرر به انجام برسانند.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

مطالب مرتبط

دیدگاه شما چیست؟

آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست