1. اخبار استان
  2. خط و نشان علی وقفچی به استاندار زنجان با چه منطقی؟

کد خبر: 4922

خط و نشان علی وقفچی به استاندار زنجان با چه منطقی؟

 

خط و نشان علی وقفچی به استاندار زنجان با چه منطقی؟

 

 

 

 

علی وقفچی، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی هرچند بعد از سال های انتظار برای ورود به لیست نمایندگان مجلس شورای اسلامی توانست از خیابان بهارستان عبور کند، اما در سال پایانی حضورش در پارلمان ایران به نظر می رسد بسیار پرحاشیه باشد.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ طی روزهای گذشته علی وقفچی در اقدامی کم سابقه به اسداله درویش امیری، استاندار زنجان تاخت و وی را متهم کرد که از نیروهای غیربومی در مدیریت استان استفاده می کند و باید تاوان اشتباهات خود را بدهد!

این اظهارات یک نماینده از مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان زنجان در حالی به صورت رسمی رسانه ای شد که پیش از این و طی مدت زمان حضور اسداله درویش امیری مجمع نمایندگان استان زنجان در مجلس شورای اسلامی رویکردهای مدافعانه نسبت به استاندار غیربومی زنجان داشتند و هیچ مطلب رسانه ای به صورت رسمی در خصوص عملکرد وی در انتخاب مدیران و یا عملکرد اجرایی نشر داده نشده بود.

بعد از این اظهارات افکار عمومی استان زنجان و گروه های مختلف اجتماعی و نخبه استان این سوال را در ذهن تداعی کردند که علی وقفچی چرا به یکباره به استاندار زنجان تاخت و حتی در بخشی از مصاحبه خود نسبت به وی گفت که به استاندار زنجان تذکر می دهم و وی باید تاوان پس بدهد! وقفچی در بخش دیگری از سخنان خود گفته: با توجه به ضعف‌های اساسی چه حقیقی و چه حقوقی در استاندار زنجان برای دفاع از حقوق مردم با تمام توان برکناری استاندار زنجان را پیگیری خواهم کرد.

حال این سوال مطرح است که این رویکرد و لحن گفت و گو با بالاترین مقام اجرایی استان ناشی از چیست؟ و به یکباره چه شد که علی وقفچی برآشفت؟

به نظر می رسد برای بررسی و تحلیل این رویکرد علی وقفچی باید کمی به عقب بازگشت و شرایط مدیریتی در زمان جمشید انصاری، به عنوان استاندار بومی و سپس آمدن اسداله درویش امیری استاندار غیربومی را مورد بررسی قرار داد.

یکی از انتقاداتی که به برخی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و در راس علی وقفچی گرفته می شود، دخالت های مستمر در انتخاب مدیران بوده است. سرآغاز این دخالت ها در زمان جمشید انصاری و انتصاب مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بود که علی وقفچی انتخاب وزارت نیرو را برنتافت و مراسم تودیع و معارفه را برهم زد!

فارغ از هر قضاوتی در خصوص این دخالت و خروجی آن در مسائل توسعه ای استان، این موضوع سرآغازی شد بر رویکرد دخالتی برخی نمایندگان مجلس در امور اجرایی استان و علی وقفچی بنیان آن را نهاد تا سایر نمایندگان نیز بعدها برای اینکه از قافله عقب نمانند توصیه ها و تاکیدات و بعضا دخالت هایی نیز در انتصابات داشته باشند.

بعد از حضور اسداله درویش امیری به عنوان استاندار زنجان، وی رویکرد دموکراسی جویانه بیشتری نسبت به جمشید انصاری برای مدیریت اجرایی استان در پیش گرفت که به نظر می رسد تا به امروز به دلیل نبود زمینه و بستر لازم و نرسیدن بلوغ سیاسی در بدنه سیاسی و اجتماعی استان خروجی مورد نظر را نداشته است.

هرچقدر که جمشید انصاری اجازه هیچ دخالتی را در امور اجرایی استان به افراد مختلف نمی داد، اسداله درویش امیری از نظرات سیاسیون نزدیک به دولت و نمایندگان مجلس و نخبگان استان در انتصابات بهره برد و از قضا ایجاد این زمینه موجب شد تا برخی نمایندگان مجلس از جمله علی وقفچی از نظر برخی برای تحمیل گزینه های خود بیش از پیش پافشاری کنند.

نمونه مصداقی و بارز آن بلاتکلیفی اداره کل آموزش و پرورش استان بود که به ماه ها بدون مدیر اداره و خسارات زیادی را متحمل شد. علی وقفجی در توجیه این دخالت ها طی نشست های خبری با خبرنگاران از منافع استان سخن گفت و تمامی ورودهای خود به انتصاب مدیران را به دلیل ضرورت و برای توسعه زنجان توصیف کرد!

اینکه علی وقفچی به عنوان نماینده مردم زنجان و طارم برای انتصاب مدیران دلسوزی هایی دارد شکی نیست، اما باید بپذیرد ورود وی در هر انتصابی در امور اجرایی استان نه در قانون پیش بینی شده و نه همواره می تواند مثبت باشد. با مثبت خواندن نیت وی برای توسعه زنجان باید تاکید کرد وقتی وی فتح باب دخالت در امور اجرایی و انتصاب ها را زد! عملا برخی دیگر از نمایندگان نیز وارد این کارزار شدند و ایجاد هرج و مرج و بی نظیمی در انسجام اجرایی استان تشدید شد. انتخاب مدیر کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان زنجان نیز که گفته می شود توسط نماینده مردم ابهر و خرم دره در مجلس شورای اسلامی هدایت شد، از رویکردهای به ارث رسیده دخالت علی وقفچی محسوب می شود. همچنین برخی موارد دیگر که از طرح آن صرف نظر می شود.

بعد فراز و نشیب زیاد در انتصاب مدیران بعد از حضور اسداله درویش امیری، حال مشخص نیست علی وقفچی به یکباره چگونه نسبت به عملکرد وی تا این حد گلایه مند است! در حالی که استاندار غیربومی با هر ضعف و قوتی طی مدت زمان حضورش حداقل در انتصاب مدیران از خرد جمعی بهره برد و علی وقفجی به عنوان یکی از افراد مهم در ارائه نظرات مطرح بود.

برخی معتقدند این اعتراض شدید علی وقفچی به استاندار زنجان ناشی از تامین نشدن نظرات وی در انتصاب مدیرانی بوده که وی خود بدون اختیارات قانونی به آن دامن زده بود. انتقاد در خصوص عملکرد اجرایی مدیریت فعلی استان نیز به نظر می رسد نیازمند اعداد، ارقام و تحلیل های مقایسه ای و مبتنی بر آمار بوده و باید به صورت مصداقی بررسی و ارائه شود تا عملکرد وی قابلیت ارائه نظر داشته باشد.

طرح مسائل کلی و حتی طرح بلاتکلیف بوددن پروژه سبزه میدان که در حوزه اختیارات مدیریت شهری شهر زنجان است و منتصب کردن آن به عملکرد استاندار از نظر کارشناسان توجیه منطقی نداشته و باید رویکردهای انتقادی در غالب چارچوب های اصولی و کارشناسی طرح و بررسی شود.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
راه‌اندازی تنها زنجیره تولید گوشت بوقلمون کشور در استان زنجان
خبر قبلی
افزایش قیمت زمین در زنجان از واقعیت تا حباب!
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست