1. اخبار استان
  2. زنجان، پیش رو در ارتقای شاخص های سواد سلامت

کد خبر: 5434

زنجان، پیش رو در ارتقای شاخص های سواد سلامت

 

زنجان، پیش رو در ارتقای شاخص های سواد سلامت

 

 

 

 

 

در عصر ارتباطات، نقش رسانه ها به عنوان ابزارهای مهم توسعه ای بر کسی پوشیده نیست و تکنولوژی با تمام مظاهر منفی در دور کردن خانواده ها از گفتمان های رو در رو، زمینه دسترسی ساده به اطلاعات و داده های مورد نیاز شهروندا نرا فراهم کرده است.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ در این مسیر حوزه سلامت به عنوان یکی از حوزه های مهم در زندکی انسان، نیازمند ابزارهای ارتباطی و رسانه ای مورد نیاز برای آگاهی بخشی سواد سلامت به عموم مردم است. تولید محتوای رسانه ای و ارائه به گروه های مختلف هدف برای افزایش آگاهی در حوزه بهداشت و درمان و سلامت امروز بیش از پیش احساس می شود.

یکی از اهداف مهم طرح های توسعه ای حوزه بهداشت، درمان و سلامت کشور و استان زنجان نیز افزایش سواد سلامت عنوان شده است. اجتماعی کردن حوزه سلامت در این راستا هدف گذاری شده و آگاهی بخشی به مردم در راستای تحقق اهداف این بخش مورد تاکید قرار دارد.

امروز شاهدیم بیماری های زیادی گریبان مردم را گرفته که عمده آن به دلیل نداشتن سواد سلامت و نداشتن مهارت در پیشگیری از ابتلا به بیماری ها است. از اینرو افزایش اگاهی مردم و ارتقای سواد سلامت برای تحقق اهداف پیشگرانه در بروز بیماری ها اهمیت زیادی دارد تا دولت نیز هزینه های سنگین در این بخش انجام ندهد و مردم نیز به تبع آن متحمل هزینه نشوند، چرا که حوزه سلامت و درمان بخش های پرهزینه ای هستند.

رسانه ها نقش مهمی در راستای آگاهی بخشی مردم در حوزه سواد سلامت دارند و به تبع آن می توانند در پیشگیری از بروز بیماری ها نقش موثری ایفا کنند. در این راستا دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با درک درست از این واقعیت های ملموس جامعه نزدیکی دوچندانی با رسانه ها طی سال های اخیر داشته است.

در دوره فعلی ریاست دانشگاه شاهدیم رویکرد افزایش استفاده از ظرفیت رسانه ها برای آگاهی بخشی به مردم افزایش چشم گیری داشته و در روزهای اخیر برگزاری نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه و بحث و بررسی در این خصوص مصداق بارز این مدعا است.

در این نشست هم اندیشی پرویز قزلباش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان از رسانه ها خواست در خصوص تقویت ارتباط بین حوزه سلامت و رسانه ها نظرات خود را ارائه کنند. نمایندگان رسانه ها نیز نظرات و پیشنهادات خود را ارائه دادند و فضای گفتمان مناسبی جریات گرفت.

دکتر قزلباش در بخشی از سخنان خود به برخی مسائل مهم اشاره کرد. کلید واژه هایی چون اجتماعی کردن سلامت، کار تیمی رسانه ای در حوزه سلامت، تولید محتوای رسانه ای، انتشار هماهنگ مطالب حوزه سلامت، استفاده و بهره گیری از روش های نوین، توجه به مرجع اطلاعات در حوزه سلامت و توجه به کار رسانه ای در حوزه پیشگیری در سخنان وی متبلور شد.

وی کار تیمی در حوزه سلامت برای اطلاع رسانی را ضعیف برشمرد که اشاره وی کاملا مصداقی و صحیح بود. چرا که اقدامات تولید محتوای رسانه ای در استان برای حوزه سلامت جزیره ای است و اصولا تولید محتوا در این حوزه یا وجود ندارد و یا بسیار ناقص است.

رویکرد دانشگاه در نزدیکی بین رسانه ها و حوزه سلامت اقدامی توسعه ای است که پیگیری و استمرار آن برای حوزه بهداشت، درمان و سلامت استان در آینده برکات قابل توجه ای را خواهد داشت. تعریف یک مسیر علمی، تولید محتوای مناسب، جریان سازی رسانه ای، استمرار در بازنمایی رسانه ای می تواند نقش مهمی در این حوزه داشته باشد.

استمرار این رویکرد می تواند اهداف توسعه ای دانشگاه علوم پزشکی، بهداشتی و خدمات درمانی استان زنجان در بازه های میان مدت و بلندت مدت را محقق کرده و شاخص های حوزه پیشگیری در استان بهبود یابد که البته زمان‌بر نیز خواهد بود.

امروز سردمداری قطب ۶ آمایش کشور در حوزه دانشگاه علوم پزشکی از آن استانی است که در سال های اخیر موفقیت های چشم گیری داشته که شاخص های توسعه ای آن برای مردم ملموس است. حال در شرایط دیگر پیشرانی در حوزه سواد سلامت برای قطب ۶ کشور خواهد بود تا شاهد موفقیت های مهم تری در حوزه های پیشگیری باشیم.

موفیت در حوزه سواد سلامت مصادف با توسعه در حوزه پیشگیری و خروجی نهایی آن موفقیت چشم گیر در حوزه بهداشت، درمان و سلامت استان خواهد بود، مسیری که گام های نخست آن آغاز شده است.

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
روز خبرنگار و التماس تفکر برای مدعیان
خبر قبلی
همه‌چیز درباره تحریم‌های آمریکا که از فردا بازمی‌گردند
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست