بار سنگین درآمد زنجان بر دوش “سیگار” / رشد ۱۷ درصدی درآمدهای زنجان از محل جرائم راهنمایی و رانندگی!

بار سنگین درآمد زنجان بر دوش سیگار

رشد ۱۷ درصدی درآمدهای زنجان از محل جرائم راهنمایی و رانندگی!

 

 

 

 

یکی از مباحث مهم در توسعه اقتصادی استان‌ها شرایط درآمدی آن‌ها در بودجه کشور است. در کنار درآمدهای استانی، استان‌ها سهمی از بودجه کل کشور دارند و این دو موضوع کلیدی طی سال های اخیر همواره در فضای اقتصادی زنجان حاشیه برانگیز شده است.

 

 

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ از دل این بحث های حاشیه ای، حاشیه دیگر همچون سهم بخش مالیات از درآمدهای استانی همواره داغ بوده و مدیران اقتصادی استان تلاش کردند درآمدهای استانی را ناشی از حرکت توسعه ای استان توصیف کنند که البته این موضوع نیز بخش مهمی از واقعیت توسعه ای زنجان است.

اینکه طی سالیان اخیر  با تمامی مشکلات اقتصادی و سیاسی که کشور گریبانگیر آن بوده، زنجان توانسته سهم مناسبی از رشد صنعتی را تجربه نکند، شکی نیست. اما آنچه در این بین مغفول بوده حرکت صنعتی استان مطابق با سندآمایش سرزمینی و مزیت های نسبی و توجه به محیط زیست و منابع طبیعی بوده است.

با این حال زنجان مسیر صنعتی شدن را ادامه داده و امروز شاهد فعالیت واحدهای مهم تولیدی و صنعتی بوده و کمی از غالب بودن صنایع سرب و روی در استان کاسته شده است. این صنایع امروز بخش مهمی از درآمدهای استانی را برای زنجان شامل می شوند و گزارش های اقتصادی استان گویای این واقعیت است که تنها صنعت سیگار زنجان(جی تی آی سلطانیه) به تنهایی سهم ۳۵ درصدی از طی ۵ ماهه سال جاری از کل درآمدهای استان داشته و نکته قابل تامل تر اینکه رشد درآمد استان از محل مالیات بر فروش سیگار در پنج ماهه سال جاری رشد ۱۳۴ درصدی را تجربه کرده است.

یکی از نکات مهم دیگر در رشد درآمدهای استان افزایش رشد بیش از ۱۷ درصدی از محل جرائم راهنمایی و رانندگی است. بخشی که همواره در بین شهروندان زنجانی مورد انتقاد بوده و رویکرد پلیس در این خصوص غالبا مورد نقد قرار دارد.

 

وصولی ۱۰ ردیف عمده درآمدی استان طی ۵ ماهه نخست سال ۹۷-۹۶

 

وصولی ۱۰ ردیف عمده درآمدی استان طی ۵ ماهه نخست سال ۹۷-۹۶ نشان می دهد که مالیات بر فروش سیگار  با ۱۳۴ درصد رشد نسبت به ۵ ماهه سال گذشته طی سال جاری(۵ماهه) ۱۵۰ میلیارد تومان درآمدزایی برای استان داشته است. لازم به تاکید است که این بخش سهم ۳۵ درصدی از کل درآمدهای استان را در سال جاری دارد!

مالیات بر ارزش افزوده میزان مصوب در سال جاری به میزان ۳۶۶ میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان بوده که طی ۵ ماهه سال جاری ۱۲۴ میلیارد و ۹۶۱ میلیون تومان محقق شده و رشد بیش از ۲۶ درصدی را نسبت به سال مدت مشابه سال گذشته دارد. سهم این بخش از کل درآمدهای استان ۲۹ درصد برآورد شده است.

مالیات اشخاص حقوقی غیردولتی در سال جاری به میزان ۱۵۳ میلیارد و ۶۵۴ میلیون تومان مصوب شده بود که طی ۵ ماهه سال جاری ۶۶ میلیارد و ۷۱۶ میلیون تومان محقق شده است. این بخش نسبت به مدت مشابه دارای رشد ۵ درصدی بوده و سهم آن نسبت به کل درآمدهای استان بیش از ۱۵ درصد است.

جرایم راهنمایی و رانندگی در سال جاری ۵۴ میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان سهم مصوب از درآمدهای استانی داشته که طی ۵ ماهه سال جاری ۴ میلیارد و ۸۵۴ میلیون تومان از آن محقق شده است. میزان رشد درآمدهای استان از این بخش در سال جاری به نسبت سال گذشته بیش از ۱۷ درصد برآورد شده و سهم آن در درآمدهای استانی ۱.۱ درصد است.

جمع کل درآمدهای عمومی استان مصوب سال جاری به میزان ۸۳۵ میلیارد و ۸۴۱ میلیون تومان بوده که در پنج ماهه سال جاری به میزان ۴۲۸ میلیارد و ۲۳۶ میلیون تومان محقق شده که رشد نزدیک ۴۰ درصدی را شامل می شود. این در حالی بوده که در مدت مشابه سال قبل ۳۰۶ میلیارد و ۹۷۷ میلیون تومان تحقق یافته بود و درصد تحقق به نسبت مصوب ۵۱ درصد و نسبت به سهمیه ۱۲۳ درصد محقق شده است. آنطور که از اعداد و ارقام تحقق ها بر می آید، سال جاری نیز درآمدهای استانی بیش از سهم مصوب محقق خواهد شد.

تصویر کلان تحقق درآمدها گویای روند پرشتاب توسعه اقتصادی استان بوده که مدیران ارشد استانی بر آن تاکید دارند. اما به نظر می رسد برخی مسائل در زیربخش های آن مورد غفلت بوده است. همدلی زنجان در مطالب بعدی این بخش ها را مورد تاکید قرار می دهد.

ادامه دارد….

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
استقبال بانک‌ها از راه‌اندازی حساب سپرده طلا
خبر قبلی
بیکاری بزرگ در بهار سال آینده!
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست