ایده کارآفرینی در اروپا زمانی مضحک به نظر میرسید؛ چراکه تمام کارآفرینان در آمریکا مستقر بودند. اکنون ریسکپذیرانی که میخواهند روی گوگل بعدی سرمایهگذاری کنند، به سراغ استارتآپهای اروپایی رفتهاند. کارآفرینان اروپایی، احتمالا امروزه به جای سیلیکونولی، در خانه مشغول به کارند. حالا اروپا ۶۵ شهر منحصربهفرد برای استارتآپها دارد.
پس از یک خواب زمستانی، اروپا در حال جنبوجوش و بیدارشدن است. در سه دهه گذشته، آمریکا چهار شرکت غولآسای گوگل، آمازون، تسلا و فیسبوک -که اکنون بهنام متا شناخته میشود- را ایجاد کرد که ارزش هر کدام از آنها به بالای یکتریلیون دلار میرسد. در همین حال، ارزش هیچیک از شرکتهای نوپای اروپایی فراتر از ۱۰۰میلیارد دلار نرفته است.
مسیری که سرمایهها در حال طی کردنش هستند، نشان از تغییر و تحولاتی در جهان تکنولوژی میدهد. ۱۰سال پیش، شرکتهای اروپایی کمتر از یکدهم کل سرمایههای ریسکپذیر (vc) انجامشده در سطح جهان را در اختیار داشتند، این در حالی است که سهم اروپا از تولید ناخالص داخلی جهانی کمی بیش از یکچهارم بود.