1. اجتماعی
  2. اخلاق، حلقه گمشده در جامعه مهندسی زنجان!

کد خبر: 2911

اخلاق، حلقه گمشده در جامعه مهندسی زنجان!

اخلاق، حلقه گمشده در جامعه مهندسی زنجان!

 

خواب زمستانی در مدیریت نظام مهندسی ساختمان استان زنجان

 

 

 

 

توصیه به اخلاق چه در ابعاد دینی و چه در ابعاد غیردینی برای تمامی انسان‌ها توصیه شده اما به نظر می‌رسد با غالب شدن مظاهر دنیوی در ابعاد مختلف زندگی این واژه هر روز نایاب‌تر از گذشته می‌شود.

به گزارش همدلی‌زنجان؛ تلخ و درد آور است که شاهد باشیم در سطح جامعه برای سبقت از یکدیگر تنها تکیه افراد به “پول” بیشتر باشد و اخلاق در پس زمینه قدرت نمایی و قدرت طلبی افراد به فراموشی سپرده شود و میزان سنجش تنها “دارایی مادی” افراد باشد.

امروز جامعه مهندسی زنجان به درد بی‌اخلاقی گرفتار است و در مسابقه بین مهندسان دیروز و امروز توسل به هر ابزاری برای پیمودن مسیر دشوار کسب روزی با تنگنای اخلاقی همراه شده و دلسوزی برای این شرایط بغرنج نیست؛ حتی مهندسان پیشکسوت نیز در روزمرگی به سر می برند.

ظهور فضای مجازی زمینه افشاگری در دو جبهه حق و باطل را فراهم‌تر از گذشته کرده و در شرایط رکود بازار مسکن شاهدیم برخی مهندسان عملکرد مهندسان دیگر را زیر سوال می‌برند. در این بین حقایقی نمایان می‌شود که نشان از عمیق بودن مشکلات اخلاقی در جامعه مهندسی زنجان است.

طی ماه‌های گذشته و در شرایطی که برخی از مهندسان برای رعایت اخلاق حاضر به رویکرد غیرحرفه‌ای نیستند، برخی از مهندسان با رویکرد واسطه‌گری موجب سقوط اخلاقی در بین جامعه مهندسی زنجان شده‌اند و حتی از انتشار فایل‌های صوتی همکاران برای تلافی انتقادها دریغ نمی‌کنند!

طی ماه‌های اخیر شاهد بودیم تصاویری در فضای مجازی منتشر شد که گویای واقعیت تلخ فعالیت برخی دفاتر فنی-مهندسی شهر زنجان و انفعال عجیب اعضای هیئت مدیره، بازرسان و شورای انتظامی در راستای برخورد با بی‌اخلاقی و فعالیت متضاد با رقابت سالم در جامعه مهندسی زنجان است.

 

 

 

وقتی یک از مهندسان در یکی از گروه‌های تلگرامی از عملکرد و تبلیغات یکی از دفاتر پرده برداشت و نسبت به  نحوه جذب مشتری که شامل “تخفیف” و “تقسیط” شده بود اعتراض کرد، موجی از افشاگری در فضای مجازی به راه افتاد که گویای واقعیت‌های تلخی بود.

اینکه چطور می‌شود یک دفتر مهندسی برای جذب مشتری حتی می‌تواند نام کمیسیون ماده۵ را آورده و تا جانمایی رایگان پارکینگ به مشتریان پیش برود، خود قابل تامل است! اینکه تقسیط ۶ ماهه با تخفیف برای یک دفتر فنی مهندسی با اختیارات مشخص ارائه می‌شود، نیازمند تامل مسئولان است!

 

 

 

 

 

 

این رویکرد، متضاد با آیین‌نامه اخلاق حرفه‌ای و حفظ رقابت سالم  در حوزه مهندسی بوده و اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان موظفند مطابق با وظایف قانونی برخوردهای مقتضی رو صورت دهند، اما به نظر می‌رسد چنین باوری فعلا وجود ندراد!

یک دفتر فنی و مهندسی متشکل از مهندسان رشته‌های هفت گانه سازمان نظام مهندسی ساختمان بوده که در هر پروانه ساختمانی که مشتری با آن رجوع می‌کند توسط اعضای دفتر متناسب با صلاحیت کارها انجام و حق الزحمه هر مهندسی نیز پرداخت می‌شود. این حق الزحمه‌ها در کنار سهم سازمان توسط کارفرما باید پرداخت شود.

 

وقتی دفتری سخن از ارائه تخفیف می‌کند در واقع مهندسان طراح و ناظر ساختمان باید ارائه تخفیف دهند، وگرنه خود دفتر در ماهیت قانونی خود قابلیت مشابه ندارد! ارائه تخفیف نیز در قوانین مربوطه وجود ندارد مگر با اختیارات شخصی که در صورت صلاحدید مهندسان باشد.

واقعیت تلخ ارائه تخفیف، توسط مهندسان نیست، بلکه دفاتر مهندسی به دلیل اینکه زمینه قانونی برای ایجاد درآمد ندارند با کسر از مبالغ تعریفی حق الزحمه ناظران که نام آن را “تخفیف به کارفرما” می‌گذارند، نسبت به تامین هزینه‌های خود اقدام می‌کنند. در این بین برخی مسئولان دفاتر از شرایط بغرنج کاری برای مهندسان مختلف به ویژه مهندسان ناظر استفاده سوء کرده و میزان تخفیف و کسر مبالغ از مهندسان را به درصدها بسیار بالا همچون ۵۰ درصد افزایش می‌دهند!!

مطابق یک برررسی ساده می‌توان دریافت در یک نقشه بسیار کوچک ۲۵۰ متر متربعی و با کسر ۳۰ درصد متوسط از مهندسان یک مسئول دفتر می تواند نزدیک به ۲ میلیون تومان در گروه “ب” کسب درآمد کند.

حال با تعمیم تحفیف ۵۰ درصدی در یک نقشه گروه جیم این میزان درآمد به طور متوسط می‌تواند مبالغ بسیار بالایی باشد. هرچند امروز تمامی مهندسان از طرح این موضوعات مهم در فضای رسانه واهمه دارند، اما افزایش دامنه بی‌اخلاقی و واسطه‌گری در جامعه مهندسی می‌تواند نتایج ویگرانگری برای جامعه به همراه داشته باشد و به نظر می رسد مسئولانی که دلسوزی واقعی نسبت به اصلاح امور دارند باید اهتمام بیشتری نسبت به این شرایط داشته باشند.

متاسفانه حضور مهندسانی که مسئول دفاتر سطح شهر و کشور هستند در مناسب دولتی سطوح مختلف همچون وزارتخانه راه و ادارات راه و شهرسازی موجب عدم تحرک لازم برای افزایش اصلاحات فراگیر در قوانین و شرایط فعلی فعالیت مهندسان شده است.

در شرایط که یک مهندس ناظر باید در طول سال یا یک تا نهایت دو کار با کسر ۳۰ تا ۵۰ درصدی فعالیت کند و درآمد بسیار پایینی را تجربه کند، تمامی انگشت‌ها در زمان بروز حوادثی همچون زلزله به سوی این مهندسان گرفته می‌شود و کسی از شرایط بغرنج فعالیت این مهندسان اطلاعی ندارد و یا اگر دارد سکوت می‌کند! سکوت کنندگان مطلع امروز جامعه مهندسی و وضعیت ساخت و ساز کشور را به ورطه سقوط کشانده‌اند و واسطه‌گری برخی دفاتر مهندسی که درآمدهای کلانی را تجربه می‌کنند را مشروعیت می‌بخشند!

به واقع کسب درآمد و سبقت مالی در بین برخی از مهندسان زنجانی، موجب لگدمال شدن اخلاق در جامعه مهندسی شده و ظاهرا مسئولان، دلسوزان و دست اندرکاران اعتقادی به ترویج اخلاق مهندسی و آموزش آن در سطوح مختلف ندارند!

به نظر می‌رسد زمان آن رسیده، با اصلاح مناسب قوانین بالادستی، برخوردهای با رویکرد اصلاح گرایانه و آموزش اخلاق مهندسی در کنار آموزش‌های حرفه‌ای و فنی نسبت به ساماندهی وضعیت موجود در بین جامعه مهندسی اقدام کرد…

نقش نمایندگان مجلس در اصلاح مناسب و عملیاتی قوانین برای کاهش مشکلات در این بخش بسیار ضروری است.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
حلقه‌های مفقوده در پلیس راهنمایی و رانندگی زنجان
خبر قبلی
من می‌توانم چون “کوه” باشم…
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست