ایستگاه “طارم” محور گفت‌و‌گو های دولت و بخش خصوصی!

ایستگاه “طارم” محور گفت‌و‌گو های دولت و بخش خصوصی!

پیچ انحرافی اتاق بازرگانی از بخش خصوصی به دولتی

 

 

✍احمد اسدی

 

جلسات دولت و بخش خصوصی یکی از اقدامات مهم دولت یازدهم به ریاست حسن روحانی در سطح کشور بود تا سخن بخش خصوصی شنیده شود و با مصوبات استانی و ملی زمینه لازم برای تقویت بخش خصوصی در اقتصادی کشور تهسیل شود.

در خصوص عملکرد این جلسات با محوریت اتاق های بازرگانی کشور سخن بسیار بوده و فرصت مغتنمی برای بررسی آن مورد نیاز است. همچنین در خصوص عملکرد این جلسات در استان که با محوریت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان برگزار می شود نیاز به بررسی و تحلیل محتوایی وجود دارد که در سال جاری به آن خواهیم پرداخت.

نکته مهم در خصوص جلسات شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان طی سال جاری و بعد از حضور اسداله درویش امیری به عنوان استاندار زنجان اینکه به نظر می‌رسد این جلسات از رویه نسبتا موثر قبلی خود خارج شده و رویکرد سلیقه‌ای به خود گرفته که مصداق آن کنابه استاندار زنجان در دو جلسه آخر بوده است.

در دو جلسه آخر استاندار زنجان یک کنایه به ضرورت تقویت بخش های مختلف خصوصی استان در این جلسات زد و یک کنایه دیگر در خصوص “طارمیسم” کردن جلسه آخر و دستور جلسات و محتوای آن بود که البته غلامحسین جمیلی نیز حضور علی وقفچی، نماینده مردم زنجا و طارم در این جلسه را کنایه ای برای دستور جلسه آن مبنی بر محوریت طارم و محصول استراتژیک آن یعنی زیتون قلمداد کرد!

دو ابهام مهم در رویکرد فعلی جلسات گفت و گوی دولت و بخش خصوصی وارد است و آن اینکه چرا اتاق بازرگانی استان زنجان در جلسات برگزار شده حضور بخش های مختلف خصوصی استان را تقویت نمی کند و بخش خصوصی را منحصر به چند نفر از این بخش کرده است؟ دوم اینکه چرا دستور جلسات این نشست ها در خصوص مشکلات عملی و واقعی واحدهای تولیدی برای تسهیل امور آن ها و گره گشایی فعالیت آن ها در بخش تولید و صادرات و موارد مشابه نیست؟

در آخرین جلسه گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان این شبهه وارد شد که برای مجاب کردن حضور علی وقفچی در جلسه یکی از محورهای مهم را زیتون طارم تعریف کردند که با حضور این نماینده مجلس در کنار فرماندار طارم، رئیس جدید شورای ملی زیتون کشور که طارمی بوده و رئیس سازمان جهاد کشاورزی با گزارشی محوری از زیتون طارم همراه باشد.

هرچند تمامی محوریت زیتون طارم با سخنان تکراری همراه بود و عملا مصوبه و خروجی موثری نیز نداشت!

نکته مهم دیگر اینکه بنابر ادعای برخی مسئولان آمار کارگران واحدهای تولیدی استان طی سال های گذشته که مشمول مشاغل سخت و زیان آور می شوند دامنه گسترده ای یافته که از نظر آن ها این شرایط به دلیل تفسیرها قانونی اشتباه ناشی شده که باید بند مربوط به آن اصلاح و مشکلات پیش آمده در این راستا را برطرف کرد.

با توجه به اینکه این موضوع طی جلسات گذشته نیز مطرح شده بود و مباحث و نتایجی از آن حاصل شد، مجددا این موضوع در دستور کار شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان قرار گرفت که بار دیگر خروجی و مصوبه ای نداشت!

نکته مهم تر در این خصوص اظهارات سرپرست اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی بود که کارشناسان بهداشت با توجه به شاخص های بهداشتی نسبت به تشخیص مشاغل سخت و زیان آور گزارش ارائه می کنند و مبنای اقدام اداره کار گزارشات بهداشتی از محیط کار واحدهای تولیدی است.

این ابهام زمانی دامنه گسترده‌تری به خود می‌گیرد که برخی معتقدند به دلیل اشتغال بالای شهروندان زنجانی در واحدهای تولیدی سرب و روی و شرایط نامناسب بهداشتی این واحدها دامنه افرادی که مشمول مشاغل سخت و زیان آور می شوند افزایش یافته است! این موضوع نیازمند بررسی دقیق تری بوده که همدلی زنجان آن را جزو مسائل الویت دار بررسی طی سال جاری قرار خواهد داد.

یکی از اهداف مهم دولت یازهم و دوازدهم افزایش سهم واقعی بخش خصوصی از اقتصاد کشور بوده تا با این رویکرد منویات رهبری نیز محقق شود و موفقیت هایی در خصوص رونق تولید و اشتغال کشور پدید آید.

در این بین نقش بخش خصوصی در همراهی این سیاست و رویکرد استراتژیک بسیار حیاتی بوده و کم ترین کوتاهی به منزله عدم توجه به منویات رهبری و دولت محسوب می شود. امید است در شرایط دشوار فعلی اقتصاد کشور که تولید و اشتغال دو رکن محوری سال جاری برای پیشانی توسعه کشور و استان تعریف شده بخش خصوصی با رویکرد علمی و با در نظر گرفتن منافع عمومی نسبت به تسهیل رفع موانع تولید و توسعه آن در استان قدم بردارد.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
باززنده‌سازی هویت قدیمی شهر زنجان در محور گاوازنگ
خبر قبلی
عملیات اجرایی سد مشمپا پیگیری می‌شود
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست