1. اخبار استان
  2. تملک ۲۱۰ هکتار زمین صنعتی در شهرک صنعتی اشراق زنجان

کد خبر: 27815

تملک ۲۱۰ هکتار زمین صنعتی در شهرک صنعتی اشراق زنجان

بعد از برنامه دوم، نظام برنامه ریزی کشور به نظام برنامه ریزی پنج ساله که از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۵ ادامه داشت تبدیل گردید. در آن زمان، راهبردها و سیاستهای توسعه صنعتی مشخص گردید. دولت با ایجاد برخی از زیر ساخت های توسعه ای، به این نتیجه رسید که باید بخش صنعت تقویت گردد.

به گزارش همدلی‌زنجان؛ عمده کاری را که برنامه ریزان انجام دادند، این بود که به واسطه درآمدهای نفتی، سرمایه گذاریهای دولتی به شدت رشد یافت. در این برنامه بود که ” سازمان نواحی صنعتی” بمنظور برنامه ریزی و اجرای طرحهای مربوط به نواحی صنعتی در مرداد ماه سال ۱۳۴۳ ایجاد شد. در برنامه چهارم و پنجم جهش نسبتا مناسبی در سرمایه گذاری و ایجاد واحدهای صنعتی شکل می گیرد.

در سال ۱۳۴۷ (برنامه چهارم)، “سازمان صنایع کوچک و نواحی صنعتی ایران” تشکیل شد و هدف این سازمان توسعه صنایع کوچک و بهبود وضع آن و کمک به سرمایه گذاران مربوط بود.

در دهه های ۴۰ و ۵۰، کوشش های زیادی برای ایجاد شهرک ها و نواحی صنعتی بعمل آمد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تحولات جدیدی در نظام سیاست گذاری و برنامه ریزی و اجرایی توسعه بخش صنعت و معدن بوجود آمد.

با تصویب قانون حفاظت از توسعه صنایع بسیاری از صنایع، ملی اعلام شد و مدیریت بخش صنعت به سه وزارتخانه صنایع سنگین، معادن و فلزات و صنایع سپرده شد. سازمان صنایع ملی شکل گرفت و برخی از واحدهای صنعتی، تحت پوشش بنیادها و نهادها قرار گرفت. وقوع جنگ تحمیلی، فرصت برنامه ریزی جامع و میان مدت را برای کشور از دست داد.

در سال ۱۳۶۲ پس از ایجاد تغییرات در نظام صنعتی کشور، سازمان صنایع کوچک و نواحی صنعتی ایران با کلیه وظایف در وزارت صنایع ادغام گردید و به منظور ایجاد هماهنگی و استفاده مطلوب از امکانات شهرک های صنعتی و ایجاد هر چه بیشتر امکانات زیربنایی و ارائه خدمات ضروری برای متقاضیان ایجاد واحدهای صنعتی، قانون” شرکت شهرکهای صنعتی ایران” به تصویب رسید.

نزدیک به دو دهه شرکت شهرک های صنعتی نسبت به ایجاد بیش از ۴۰۰ شهرک صنعتی اقدام کرد و در ابتدای برنامه سوم پس از ادغام وزارتخانه های صنایع و معادن قبلی سازمان صنایع کوچک تشکیل گردید ولی در سال ۸۴، وظایف اجرایی آن به شرکت شهرکهای صنعتی ایران سپرده شده و عملا سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران از شهریور ۱۳۸۴ فعالیت خود را آغاز کرد.

شرکت شهرک های صنعتی استان زنجان یکی از شرکت هایی است که زیرمجموعه این سازمان فعالیت دارد. استان زنجان در سال های گذشته توسعه خوبی در ایجاد و راه اندازی شهرک ها و نواحی صنعتی داشته و با توجه به رویکرد توسعه صنعتی در استان زمین های صنعتی زیادی توسط شرکت شهرک های صنعتی استان ایجاد شده است.

استان زنجان مجموعا دارای  ۲۱ شهرک و ناحیه صنعتی است که از این تعداد ۱۷ شهرک در حال واگذاری به سرمایه گذاران هستند. مجموع قراردادهای منعقده در شهرک ها و نواحی صنعتی استان به میزان ۲ هزار و ۲۴۷ قرارداد است که از این تعداد یک هزار و ۲۰۱ واحد به بهره‌برداری رسیده‌اند. حاضل این میزان بهره برداری واحد تولیدی ایجاد اشتغال برای ۲۳ هزار نفر بوده است.

محسن عباسی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان در خصوص اقدامات انجام شده توسط این شرکت طی یک سال اخیر، اظهار کرد: اقدامات شاخص زیادی طی یک و نیم سال اخیر انجام شده که یکی از مهم ترین آن ها تملک زمین های صنعتی برای توسعه زمین های صنعتی بوده که برنامه تملک ۲۱۰ هکتار زمین صنعتی در طرح توسعه شهرک صنعتی اشراق زنجان محقق شده است.

وی یکی از اقدامات مهم توسعه ای برای شهرک صنعتی اشراق زنجان را اتصال این شهرک به راه آهن سراسری کشور عنوان کرد و گفت: اتصال شهرک صنعتی اشراق به خط راه آهن کشور سال ها مطرح و در حال پیگیری بود. خوشبختانه در سال جاری عملیات زیرسازی شبکه راه آهن فرعی به اتمام رسید و بخشی از ریل گذاری مسیر در داخل شهرک نیز به اتمام رسیده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان از کسب رتبه نخست کشوری در واگذاری زمین صنعتی در بستر میز خدمات الکترونیکی خبر داد و یادآور شد: شرکت شهرک های صنعتی استان زنجان با تلاش های صورت گرفته توانست رتبه نخست کشور در واگذار زمین صنعتی را در بستر میز خدمات الکترونیک به دست آورد.

وی با اشاره به اینکه خلع ید زمین های بلاستفاده در شهرک های صنعتی استان یکی از اقدامات مهم  صورت گرفته بوده است، تاکید کرد: آزادسازی زمین های حاصل از فسخ قراردادهای راکد یکی از اقدامات مهمی بود که انجام شد. با کمک قوه قضائیه موضوع خلع ید را با جدیت دنبال کردیم و  ۵ هکتار زمین را در شهرک صنعتی اشراق خلع شد. ۳.۵ هکتار آن به هلدینگ ایران ترانسفو و مابقی برای شرکت های دانش بنیان واگذار می شود.

عباسی یکی از رویکردهای مهم شرکت شهرک های صنعتی را بازگرداندن واحدهای راکد و غبرفعال صنعتی به چرخه تولید عنوان کرد و یادآور شد: با تلاش های صورت گرفته ۴۰ واحد صنعتی غیرفعال مجدد آغاز به کار کرده اند و فعال شده اند. در این راستا برای ۷۶ واحد صنعتی عارضه یابی توسعه کسب و کار انجام شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان از احداث ساختمان اداری برای شهرک صنعتی شهید شهریاری و شهرک صنعتی خدابنده به میزان ۵۰۰ مترمربع خبر داد و گفت: همچنین ساختمان های تجاری-کاربری ناجیه صنعتی ظریفان به میزان  ۳۶۰۰ مترمربع احداث شده است.

وی با بیان اینکه احداث منبع زمینی شهرک های صنعتی طارم و سلطانیه انجام شده است، افزود: اتمام عملیات اجرایی و واگذاری شهرک صنعتی صائین قلعه یکی از اقدامات مهم صورت گرفته بوده است. همچنین تامین گاز شهرک صنعتی سلطانیه و شهید شهریاری نیز انجام شده است.

عباسی از آغاز عملیات اجرایی اراضی در اختیار شهرک ها و نواجی صنعتی به میزان ۸۰ هکتار خبر داد و  یادآور شد: توسعه شهرک و نواحی صنعتی به میزان ۳۰ هکتار در استان زنجان محقق شده و شاهد افزایش زمین صنعتی قابل واگذاری جهت واگذاری واحدهای صنعتی به میزان ۴۸ هکتار در سطح استان هستیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان توسعه فضای سبز  به میزان ۶ هکتار در شهرک ها و نواحی صنعتی استان زنجان خبر داد و تاکید کرد: تامین آب شهرک ها و نواحی زنجان تامین شده  که این میزان ۳۵ لیتر بر ثانیه بوده است.

وی با اشاره به اینکه ایستگاه آتش نشانی شهرک صنعتی افق ابهر افتتاح شده است، اظهار کرد: تجهیز و بهره برداری از ساختمان فوریت های پزشکی شهرک صنعتی اشراق نیز انجام شده است. همچنین احداث ساختمان نگهبانی در شهرک صنعتی شهید شهریای و شهرک صنعتی خدابند انجام و آسفالت ریزی معابر شهرک صنعتی شهید شهریاری نیز محقق شده است.

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
واژه ها را خراب نکنیم
خبر قبلی
افتتاح مدرسه ۶ کلاسه استرود
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست