1. اجتماعی
  2. زنجان گرفتار فضای انتخابات ۹۶

کد خبر: 491

زنجان گرفتار فضای انتخابات ۹۶

 

زنجان گرفتار فضای انتخابات ۹۶

شهردار زنجان: پروژه سبزه میدان را عملیاتی خواهیم کرد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

زنجان در حالی روزهای ابتدایی سال ۹۶ را می گذراند که تکلیف لایحه بودجه شهرداری زنجان و مهم ترین پروژه آن یعنی پروژه سبزه میدان تا به امروز مشخص و مصوب نشده است!

به گزارش همدلی زنجان؛ روزهای پایانی سال ۹۵ با یک رخداد تلخ به پایان رسید و آن اقدام برخی از اعضای شورای اسلامی شهر زنجان در راستای از حد نصاب انداختن جلسه تصویب لایحه بودجه سال ۹۶ شهرداری زنجان بود. این اتفاق موجب شد با ورود به سال جدید لایحه بودجه سال جاری در گرد و غبار اختلاف ها بماند.

از روزهای پایانی سال گذشته تا روزهای ابتدایی سال جاری هر چقدر که به روز انتخابات شورای اسلامی شهر زنجان نزدیک شدیم شاهد ظهور و بروز نظریات، تئوری ها و دلسوزی های زیادی برای اصلاح امور در شهر و توسعه آن بودیم. در این بین برخی منتظر بروز برخی تعلل ها و خطاها برای عرض اندام هستند که تصوب نشدن لایحه بودجه و مشخص نشدن وضعیت پروژه سبزه میدان عرصه خوبی برای آن ها فراهم کرد.

در این بین مشخص نیست اعضایی که حاضر به حضور در جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر زنجان برای تصویب و اظهار نظر در خصوص لایحه بودجه نشدند چه توجیه و بهانه ای برای این کار داشتند. اما آنچه که مشخص بود عباس راشاد از مخالفان جدی عملیاتی شدن پروژه سبزه میدان بعد از پایان این جلسه به سالن جلسات شورا آمد و از به حد نصاب نرسیدن جلسه ابراز خرسندی کرد.

این عضو شورای اسلامی شهر زنجان دلیل مخالفت خود و گروه همراه را در عدم توجیه اقتصادی پروژه سبزه میدان و چالش های زیاد آن برای شهر عنوان کرد. حتی از واژه هایی چون ورشکسته شدن شهر استفاده کرد و خواستار توقف این اقدام شد.

عمده دلایل عباس راشاد در خصوص مخالفت و عدم حضورش در جلسه را می توان در چند بخش عنوان کرد. مشکلاتی که از نظر وی در خصوص مسائل فنی و اقتصادی پروژه سبزه میدان قابل طرح است و مشکلاتی که با گنجاندن این پروژه به بودجه شهرداری وارد شده است.

ایجاد واحد تجاری در پروژه سبزه میدان و جاذب سفر بودن آن، حجم بالای ریالی اجرای آن و عدم توانایی شهرداری در تامین منابع مالی آن، افزایش غیرمنطقی ضریب پلوس پیمانکار از جمله ایرادات طرح شده هستند.

 

پروژه سبزه میدان اقتصادی است/ قطعا سبزه میدان را اجرایی خواهیم کرد

اما در این خصوص حبیب ملائی یگانه، شهردار زنجان نظرات عباس راشاد را قبول ندارد و پروژه سبزه میدان را کاملا اقتصادی و دارای توجیه فنی می داند.

وی با بیان اینکه همه ابعاد اجرایی پروژه بررسی شده و اعضای شورای اسلامی شهر زنجان از ابتدا در جریان آن بوده اند، گفت: در جلسات متعدد نسبت به ابعاد مختلف پروژه بحث و بررسی لازم صورت گرفته است.

شهردار زنجان جانمایی فضاهای فرهنگی در پروژه سبزه میدان را از نقاط قوت طرح می داند و افزایش سرانه فضاهای فرهنگی را موجب پاسخگویی به نیاز شهروندان زنجانی و بهبود این سرانه در سطح شهر می شود.

وی هویت بخشی به فضاهای شهری را موضوع مهم و روز در شهرسازی دنیا عنوان کرد و در این خصوص به همدلی زنجان گفت: برنامه هایی همچون گذر نوروز و خلعت بهار گویای این واقعیت است که هویت سازی فضاهای شهری موجب استقبال گسترده شهروندان زنجانی می شود و زنجان نیازمند توسعه فضاهای شهری مناسب است.

یگانه سبزه میدان را یک فضای شهری مهم برای پاسخگویی به نیاز شهروندان عنوان کرد و اظهار داشت: این طرح موجب هویت بخشی به مرکز شهر و افزایش تعاملات اجتماعی شهروندان می شود.

این مسئول آغاز عملیات اجرایی پروژه سبزه میدان را مصادف با آغاز بررسی تبدیل محور پیاده حد فاصل میدان انقلاب و سبزه میدان عنوان کرد و یادآور شد: پروژه سبزه میدان و ایجاد محور پیاده در کنار آن موجب تقویت حرکت پیاده، افزایش تعاملات اجتماعی در فضاهای شهری و ایجاد نشاط اجتماعی می شود.

وی همچنین ۸۰ فاز نخست اجرایی پروژه را ۲۹۱ میلیارد تومان عنوان کرد و اظهار داشت: ۸۰ درصد حجم پروژه به صورت غیرنقدی و ۲۰ درصد نقدی خواهد بود. فاز نخست پروژه دارای ۲۱ هزار متر پارکینگ، ۱۴ هزار مترمربع فرهنگی و ۱۱ هزار مترمربع نیز تجاری است.

یگانه در پاسخ به این سوال که تکلیف لایحه بودجه و پروژه سبزه میدان با توجه به تاخیر به وجود آمده چه خواد بود، اظهار داشت: روز سه شنبه(۱۵ فروردین) در جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر زنجان این لایحه مطرح و مصوب می شود. قطعا با همراهی مسئولان پروژه سبزه میدان را عملیاتی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: با هماهنگی صورت گرفته پروسه بررسی کمیته تطبیق فرمانداری بعد از تصویب لایحه بودجه در کم ترین زمان صورت خواهد گرفت و در بازه زمانی کوتاه نسبت به ابلاغ مصوبه و طی پروسه انعقاد قرارداد با پیمانکار پروژه اقدام می کنیم.

یگانه از انتخاب یک پیمانکار باتجربه و مناسب برای پروژه سبزه میدان گفت و تاکید کرد: از ۲۵ شرکت دارای شرایط که اسناد مناقصه را دریافت کرده بودند یک شرکت نسبت به ارائه اسناد اقدام کرد. این شرکت دارای رتبه یک ابنیه و دو تاسیسات است.

شهردار زنجان پروژه سبزه میدان رو پروژه سودآوری دانست و تاکید کرد: منابع نقدی پروژه سبزه میدان از روش های مختلف همچون اوراق مشارکت قابل تامین است. همچنین به دلیل سودآور بودن تسهیلات بانکی نیز برای آن پیش بینی شده است. در سفر وزیر راه و شهرسازی به استان در خصوص ساز و کارهای استفاده از منابع مالی مربوط به ستاد بازآفرینی شهری نیز بحث و بررسی شده است.

یگانه از تشکیل صندوق پروژه برای پروژه سبزه میدان خبر داد و گفت: مسائل مالی پروژه سبزه میدان را از سایر پروژه ها جدا می کنیم و صندوق پروژه ای برای آن تشکل خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

سال ۹۶ و دغدغه های بی شمار

کش و قوس تصویب لایحه بودجه ۹۶ شهرداری زنجان به نقطه ای رسیده که به نظر می رسد روز سه شنبه تکلیف آن با تصویب به پایان برسد. پروژه مهمی همچون سبزه میدان در سال جاری یکی از کلیدی ترین مطالبات شهروندان زنجانی از مسئولان مدیریت شهری خواهد بود.

تحقق درآمدهای شهرداری و تامین مالی مناسب پروژه ها در سال ۹۶ در کنار تامین مالی پروژه مهم سبزه میدان از هم اکنون جزو دغدغه های شهردار و شورای اسلامی شهر زنجان در دوره آتی خواهد بود.

باید دید سال ۹۶ برای مدیریت شهری زنجان که مصادف به تغییرات مدیریتی خواهد بود چگونه سپری می شود. بیم و امید در خصوص وضعیت پروژه های مهم همچون سبزه میدان پابرجاست…

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
آمار بازدید از جاذبه‌های استان زنجان از مرز نیم میلیون نفر گذشت
خبر قبلی
رای ما در انتخابات به چه کسی باشد؟
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست