1. اجتماعی
  2. نخستین مرکز باستان‌شناسی معدنی در زنجان راه‌اندازی می‌شود

کد خبر: 3928

نخستین مرکز باستان‌شناسی معدنی در زنجان راه‌اندازی می‌شود

نخستین مرکز باستان‌شناسی معدنی در زنجان راه‌اندازی می‌شود

 

 

 

 

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و استان زنجان گفت: با توجه به مذاکرات اولیه صورت گرفته با پژوهشگران آلمانی و در صورت موافقت پژوهشگاه و پژوهشکده میراث فرهنگی، نخستین مرکز باستان شناسی معدنی در زنجان راه اندازی می‌شود.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ یحیی رحمتی در چهارمین نشست علمی-تخصصی پژوهش‌های باستان شناسی و مطالعات میان رشته‌ای معدن نمک چهرآباد زنجان با حضور پژوهشگران خارجی و داخلی، اظهار کرد: ایجاد این مرکز در زنجان بعنوان یکی از قطب های اصلی و فعالترین قطب باستان شناسی معدنی در زنجان از اهمیت ویژه ای برخوردار است‌.

وی با بیان اینکه زنجان از قطب های اصلی باستان شناسی معدنی کشور است، ادامه داد: راه اندازی مرکز باستان شناسی معدنی در استان، زمینه بهره گیری از توان و تخصص پژوهشگران سایر کشورها نیز در مطالعه های عرصه های تاریخی معدنی در زنجان بیش از پیش فراهم می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی زنجان تاکید کرد: دستیابی به عمق فرهنگ و تاریخ این منطقه که در شکل گیری و پیشرفت تمدن تاریخ ایران تاثیر داشته، از دغدغه های میراث فرهنگی استان است.

گفتنی است: معدن نمک چهرآباد زنجان تنها محوطه باستانی شناخته شده در ایران است که مدارک قابل توجهی ازاستخراج نمک از دوران پیش و پس از اسلام را داراست.

این معدن تاریخی بدلیل ویژگی های خاص خود، مقادیر قابل توجهی ازمواد ارگانیک، ابزارهای معدنکاوی و همچنین مومیایی های طبیعی موسوم به ‘مردان نمکی’ را در خود جای داده است.

مردان نمکی’ مومیایی های نمکی کشف شده از معدن نمک روستای چهرآباد در حوالی شهر زنجان هستند که بر اساس مطالعات انجام شده قدمت برخی از آنها به بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ سال پیش (دوره هخامنشیان) می رسد.

هم اکنون از ۶ مومیایی کشف شده ، آثار ۲ مرد نمکی به دلیل متلاشی بودن در مخزن اشیای ‘مردان نمکی’ موزه ذوالفقاری زنجان نگهداری می شود و سه مومیایی مردان نمکی در موزه عمارت ذوالفقاری زنجان و یک مومیایی نیز در موزه ملی ایران در معرض بازدیدکنندگان قرار دارد.

چهارمین نشست علمی-تخصصی پژوهش های باستان شناسی و مطالعات میان رشته ای معدن نمک چهرآباد زنجان با حضور پژوهشگران آلمانی، اتریشی و ایرانی از موزه معدنکاری بوخوم آلمان، موزه مرکزی رومی – آلمانی ماینز، موزه باستان شناسی فرانکفورت ، موزه علوم طبیعی وین ، پژوهشگاه میراث فرهنگی ، اداره کل میراث فرهنگی زنجان و … درسالن شهید شهریاری معاونت برنامه ریزی استانداری زنجان در حال برگزاری است.

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
فضای سبز ۱۴ درصدی زنجان از گفتار تا واقعیت!
خبر قبلی
سرانه فضای سبز زنجان بیش از ۱۴ درصد است
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست