1. اجتماعی
  2. ۸ مرداد؛ روزی به نام زنجان

کد خبر: 22510

۸ مرداد؛ روزی به نام زنجان

امروز هشتم مردادماه، است و این روز در ایران به نام زنجان نامگذاری شده است. دلیل نامگذاری آن هم روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) است که متاسفانه حتی در این روز نیز مسئولان و متولیان استان زنجان در شان این فیلسوف و مردم زنجان برنامه و تولیدمحتوای لازم اجرایی و تولید نمی شود.

به گزارش“همدلی‌زنجان”؛ شهاب الدین یحیی بن حبش بن امیرک ابوالفتوح سهروردی، ملقب به شهاب‌الدین، شیخ اشراق، شیخ مقتول و شیخ شهید،  فیلسوف نامدار ایرانی اهل شهر سهرورد شهرستان خدابنده استان زنجان است.

روز زنجان می تواند فرصت مغتنمی برای معرفی ظرفیت های فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و اجتماعی مردم زنجان باشد اما در سال های اخیر از این مناسب تقویمی که بعضا برخی نیز انتقاداتی به آن دارند، هیچ استفاده بهینه ای برای معرفی زنجان صورت نمی گیرد.

قدمت زنجان به اواخر هزاره دوم قبل از میلاد برمی‌گردد. این استان از گذشته‌‌های دور دارای اهمیت زیادی بوده است چون در حاشیه جاده ابریشم قرار گرفته است. مردان نمکی زنجان، مردان مومیایی شده از نمک هستند که قدمت آن ها به زمان هخامنشیان بازمی گردد و نمونه و مشابه ای در دنیا برای آن نیست.

گنبد عظیم سلطانیه یکی از معروف‌ترین مکان‌های تاریخی این شهر است و بعد از کلیسای سانتا ماریا فلورانس و ایاصوفیه ترکیه یکی از عظیم‌ترین گنبدهای تاریخی دنیاست.

قدیمی‌ترین عنصر شهر زنجان که به اواسط دوران صفویه تعلق دارد، به نام کاروانسرای سنگی است که در قسمت شرقی ورودی شهر به اسم دروازه همدان، قرار دارد. این کاروانسرا که اکنون قسمت اصلی آن از بین ‌رفته و به اداره اوقاف تبدیل شده است، یادگاری از دوران شاه عباس دوم است. به این ترتیب، قبل از احداث مجموعه بازار زنجان در دوران آقامحمدخان قاجار، میدان‌های آهنگران و راسته دباغ‌ها از عناصر اصلی و اولیه شهر زنجان محسوب می‌شوند.

امروزه زبان مردم زنجان، ترکی آذربایجانی با لهجه زنجانی است و مردم این شهر از لحاظ فرهنگی و زبانی به سایر شهرهای آذربایجانی‌نشین ایران شباهت دارند.

استان زنجان زمستان‌های سخت اما تابستان‌های معتدل و خنکی دارد. در این استان علاوه بر آثار تاریخی، مساجد و بناهای قدیمی، جاذبه‌های طبیعی مانند آبشارها، رودخانه‌ها، غارها، تالاب‌ها و روستاهای بکر علاقه‌مندان به گردشگری را به‌ویژه در فصل تابستان دور هم جمع می‌کنند.

 

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
متن کامل طرح مجلس برای ساماندهی فضای مجازی
خبر قبلی
وزیر ارتباطات: خروجی های طرح صیانت بالا رفتن هزینه اینترنت و تمایل به اینترنت ماهواره‌ای است
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست