1. اخبار استان
  2. شکوفایی صنعت مس زنجان در اقتصاد صنایع دستی کشور

کد خبر: 4185

شکوفایی صنعت مس زنجان در اقتصاد صنایع دستی کشور

سبقت مس زنجان از صنایع دستی استان

شکوفایی صنعت مس زنجان در اقتصاد صنایع دستی کشور

 

 

 

 

 

زنجان استانی است که هنر استادکارانش در راسته و رسته های بازار تاریخی از قیصریه گرفته تا بازارچه صنایع دستی مجاور رختشویخانه جلوه گری می‌کند و همواره در سال‌های گذشته مشکلاتی بر سر راه بقای آن وجود داشته است.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ صنایع دستی زنجان در مسیر بقای هنر چندصدساله خود قراز و فرودهای زیادی رو طی کرده، از حفظ و دوام حضور تیزی چاقوی زنجان تا کاربردی کردن آن و گرفتن جان دوباره مسگری زنجان که امروز به بالندگی خوبی در اقتصاد صنایع دستی استان و حتی کشور رسیده است.

روزی زنجان تنها با چاقو شناخته می شد، شاید هم اکنون نیز برخی معتقد باشند هنوز سایر صنایع دستی زنجان همچون مس، چاروق و ملیله به خوبی معرفی نشده اند و برخی استان ها که این صنایع دستی را دارند از زنجان پیشی گرفته اند؛ اما آنچه که مشخص است توسعه صنایع دستی زنجان در سال های اخیر ملموس و مشهود بوده است.

مصداق این مدعا همین که در نوروز ۹۷ به گفته مسئولان و متولیان این حوزه فروش مس زنجان در بازاریچاه های دائمی و موقت صنایع دستی به رقم ۵۱۸ میلیون تومانی رسیده است. مس زنجان گویا گوی سبقت را از چاقو ربوده و ۵۵ درصد میزان فروش محصولات صنایع دستی استان در نوروز ۹۷ به این هنر اصیل زنجانی اختصاص یافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان این آمار را تنها متعلق بازارچه های موقت صنایع دستی استان عنوان کرد و گفت: این در حالی است که طی ایام مذکور ۹۲ درصد فروشگاه‌های صنایع دستی استان به عرضه محصولات صنایع دستی به گردشگران می پرداختند. از ۳۸۷ فروشگاه فعال صنایع دستی در سطح شهر زنجان  در حدود ۷۰ درصد در سه روز اول فعال بودند و در حدود ۹۲ درصد از فروشگاه ها در مابقی روزها به خدمات رسانی به گردشگران مشغول بودند که این نشان از توفیق ستاد خدمات سفر و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  در همکاری با اصناف در نوروز ۹۷ نسبت به سال گذشته  است.

وی با بیان اینکه رتبه نخست فروش صنایع دستی استان متعلق به محصولات مس است، تاکید کرد: رتبه دوم متعلق به چاقو با  ۳۰ در صد  و رتبه سوم به زیورآلات سنتی و ملیله با ۹ در صد اختصاص دارد . سایر رشته های صنایع دستی نیز با محصولاتی چون چاروق و چرم، گلیم، سفال، قلم زنی ولباس محلی  و … ۶درصد فروش را به خود اختصاص داده اند.

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
پرداخت حق الزحمه رئیس سازمان شفاف‌سازی نشده است!
خبر قبلی
طرح محب از مهم‌ترین خدمات در حوزه سلامت روان است
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست