1. اخبار استان
  2. احتمال ابتلا به تب مالت در بهار و تابستان بیشتر است

کد خبر: 31036

احتمال ابتلا به تب مالت در بهار و تابستان بیشتر است

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: بیماری تب مالت در تمام فصول سال وجود دارد اما در فصل بهار و تابستان همزمان با فصل زایش و شیردهی دام‌ها بیشتر دیده می‌شود.

به گزارش همدلی‌زنجان، حسین معصومی تببا بیان اینکه بیماری تب مالت یک بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان می‌باشد، گفت: عامل بیماری تب مالت باکتری بروسلا می‌باشد که می‌تواند از گاو، گوسفند، بز و یا شتر به انسان منتقل شود.

وی افزود: انتقال بیماری تب مالت از دام به انسان از سه طریق صورت می‌گیرد، این بیماری از راه تنفس (استنشاق هوای آلوده آغل)، از راه خوراکی (خوردن شیرخام، لبنیات غیر بهداشتی، خوردن گوشت یا سایر بافت‌های دام به ویژه جگر بصورت خام یا نیم پز) و همچنین از راه پوست زخمی و مخاط (هنگام شیردوشی، ذبح دام، لمس حیوان بیمار و یا تماس با اشیاء آلوده ) انتقال پیدا می‌کند.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان زنجان به علائم بیماری تب مالت اشاره کرد و گفت: تب، بی‌اشتهایی، تعریق فراوان بخصوص در شب، خستگی، سردرد، درد عمومی بدن و درد مفاصل از علائم اولیه بیماری تب مالت می‌باشد. بیماری تب مالت می‌تواند قسمت‌های مختلف بدن را درگیر کند و در نتیجه موجب بروز علائم مختلفی در بدن شود.
معصومی با بیان اینکه مردم جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری تب مالت می‌بایستی یکی سری از توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند، گفت: واکسیناسیون دام‌ها بر علیه بیماری بروسلوز که به صورت رایگان توسط شبکه‌های دامپزشکی انجام می‌گیرد اقدام بسیار موثری است که می‌تواند موجب کنترل این بیماری در دام‌ها گردد و متعاقب آن میزان ابتلای انسان‌ها به بیماری تب‌مالت نیز کاهش می‌یابد. لذا به دامداران توصیه می‌شود با اکیپ‌های واکسیناسیون دامپزشکی همکاری کنند.

وی تصریح کرد دامداران، کارگران کشتارگاه‌ها، قصابان، شیر‌دوش‌ها، شیرپزها و همه افرادی که با دام، شیر و یا سایر ترشحات و بافت‌های دام سر و کار دارند و یا در معرض هوای آلوده آغل و اصطبل هستند باید از ماسک، دستکش، عینک و لباس محافظت کننده مناسب استفاده نمایند.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان زنجان با تأکید بر اینکه افراد سعی کنند از شیر و لبنیات پاستوریزه یا (استریلیزه)استفاده نمایند، گفت: در صورت عدم دسترسی به شیر و محصولات لبنی پاستوریزه،  شیر را به مدت پنج دقیقه جوشانده (پس از رسیدن به نقطه جوش و غل زدن) و همچنین پنیر را به مدت سه ماه در آب نمک ۱۷ درصد (۱۷۰گرم نمک در یک لیترآب) نگهداری کرده و پس از آن مصرف کنند.

معصومی افزود: ذبح دام بایستی در کشتارگاه و تحت نظارت دامپزشکی انجام شود، لذا از ذبح دام در خارج از کشتارگاه و در معابر عمومی خودداری شود و همچنین افراد از گوشت مورد تأیید دامپزشکی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه گوشت دام تازه ذبح شده باید حداقل به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال نگهداری و سپس قطعه قطعه شود، تصریح کرد: همیشه هنگام پاک کردن و قطعه قطعه کردن گوشت از دستکش استفاده شود و گوشت و سایر بافت های دام،  مثل جگر را بصورت کاملا پخته مصرف نمایید.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
سگ های ولگرد
خبر قبلی
نمایشگاه صادرات ایران به روسیه در زنجان برگزار می شود
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست