1. اخبار استان
  2. تب و لرز، از علائم خطر دوران پس از زایمان است

کد خبر: 30104

تب و لرز، از علائم خطر دوران پس از زایمان است

کارشناس سلامت مادران معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان، تب و لرز را یکی از علائم خطر دوران پس از زایمان عنوان کرد و گفت: در صورت بروز تب و لرز بعد از زایمان، لازم است فورا به مراکز بهداشتی-درمانی یا پزشک متخصص مراجعه شود.

به‌گزارش همدلی‌زنجان؛ محجوبه اشتری با بیان این مطلب، اظهار کرد: خونریزی بیش از حد قاعدگی در هفته اول بعد از زایمان و یا ادامه خونریزی در حد قاعدگی پس از ۱۰ روز، خروج ترشحات چرکی و بدبو از واژن، درد یا سوزش هنگام ادرار کردن، تکرر و بی‌اختیاری ادرار، مدفوع خونی، درد در هنگام دفع و بی‌اختیاری در دفع از دیگر علائم خطر دوران پس از زایمان است.

وی خاطرنشان کرد: لمس توده یا درد و تورم و خروج ترشحات چرکی از محل بخیه‌ها، هرگونه درد، قرمزی، تورم و سفتی پستان‌ها، علائم شوک (مانند سردی دست‌ها و پاها، تنفس تند، سرگیجه و سردرد)، درد پهلوها و شکم، درد و ورم یک طرفه ساق و ران پس از زایمان باید جدی گرفته شود.

این کارشناس در خصوص افسردگی پس از زایمان هشدار داد و افزود: بی‌حوصلگی و اندوه در چند روز اول پس از زایمان طبیعی است اما در صورت بیقراری، تحریک‌پذیری، عصبانیت، اختلال خواب و اشتها، توهم و هذیان و افسردگی شدید، لازم است مادران جهت مشاوره به پزشک مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه شش هفته اول بعد از زایمان، دوران نقاهت پس از زایمان یا نفاس نامیده می‌شود، گفت: این دوران زمان بسیار حساسی است زیرا مادر در این دوران در معرض خطرات احتمالی قرار دارد و لازم است در این دوران همانند دوران بارداری مراقبت شود.

وی با اشاره به لزوم مراجعه مادران به مراکز بهداشتی در سه نوبت پس از زایمان، اظهار کرد: لازم است مادران، یک نوبت در روزهای اول تا سوم بعد از زایمان، یک نوبت در روزهای دهم تا پانزدهم بعد از زایمان و یک نوبت در روزهای ۴۲ تا ۶۰ بعد از زایمان به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

اشتری استحمام روزانه را در افزایش شادابی و نشاط مادران پس از زایمان موثر دانست و افزود: توصیه می‌شود مادران در دوران پس از زایمان، پس از هربار اجابت مزاج و دفع ادرار، ناحیه تناسلی را از جلو به عقب بشویند و خشک کنند و هر روز محل بخیه‌ها را با مواد ضدعفونی کننده شستشو دهند.

وی با بیان اینکه برای بهبود سریع‌تر محل بخیه‌ها، راهکارهایی چون نشستن در لگن آب گرم یا استفاده از حرارت سشوار و یا لامپ پوشیده با پارچه، تاثیرگذار است، گفت: بهترین راه برای پیشگیری از خونریزی بعد از زایمان شروع تغذیه نوزاد با شیر مادر در اولین فرصت ممکن است.

کارشناس سلامت مادران معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان، به مادران شیرده توصیه کرد تا مدتی پس از زایمان از خوردن غذاهای نفاخ و دیرهضم پرهیز کنند و اظهار کرد: بهتر است تا سه هفته پس از زایمان از روابط جنسی پرهیز شود و همچنین لباس‌های زیر و نوار بهداشتی به طور مکرر تعویض گردد.

وی با اشاره به اینکه حاملگی و زایمان موجب تغییراتی در شکل بدن مادر از جمله شل و آویزان شدن شکم و افزایش وزن می‌شود، خاطرنشان کرد: ورزش و انجام حرکات ورزشی یکی از کارهای مفیدی است که برای برگشت بدن به وضعیت قبل از بارداری، کاهش وزن پس از زایمان و افزایش سلامتی و نشاط مادران کمک می‌کند و باعث قوی شدن عضلات مختلف بدن می‌شود.

اشتری افزود: بستن شکم بعد از زایمان نه تنها به کوچک و صاف شدن شکم کمکی نمی‌کند بلکه تا حدی باعث تضعیف عضلات آن می‌شود.

این کارشناس با بیان اینکه شروع تمرینات ورزشی پس از زایمان سزارین بهتر است با نظر پزشک باشد، اظهار کرد: حرکاتی که باعث فشار بر روی شکم شود مثل خوابیدن بر روی شکم یا بردن دست‌ها روی سر، پس از زایمان سزارین توصیه نمی‌شود و بهتر است حرکاتی که باعث بهبود جریان خون در اندام‌های تحتانی می‌شود، انجام گیرد.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
دانشگاه علوم پزشکی زنجان
خبر قبلی
دانشگاه علوم پزشکی زنجان
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست