1. اخبار استان
  2. تجلیل از مجتمع راشا کاسپین ایرانیان

کد خبر: 25804

در همایش دستاوردهای زنجیره سلولزی؛

تجلیل از مجتمع راشا کاسپین ایرانیان

همایش دستاوردهای زنجیره سلولزی با حضور جمعی از فعالان و دست‌اندرکاران حوزه سلولزی و کاغذ و مقوا در سالن دریای نور هتل استقلال برگزار و از کارآفرینان و پیشکسوتان این حوزه تجلیل شد.

به گزارش همدلی‌زنجان؛ در این مراسم، غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنانی با بیان اینکه صنعت چاپ گردش مالی‌ در حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان دارد، گفت: بسیار خوشحالم که صنعت چاپ دچار تحولات عظیمی شده و از چاپ کتاب و مجلات به چاپ‌های پیشرفته‌ رسیده که در اقتصاد کشور نقش موثری دارد.

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه در این دوران شاخص سرمایه‌گذاری ۳۵ درصد افت داشته است، عنوان کرد: شاخص تورم طی سه سال اخیر بیش از ۴۰ درصد شده است و بالاترین نرخ تورم را اواخر سال گذشته و اوایل امسال تجربه کردیم.

حسن میرباقری، رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا دیگر سخنران این نشست بود. وی در سخنانی با اشاره به مشکلات واردکنندگان کاغذ و مقوا طی دو – سه ماه گذشته، گفت: ما در این مدت بیشترین حجم مشکلات را در حوزه واردات داشتیم و هیچ ارگانی در کشور باقی نمانده است که برای رفع مشکلات خود با آن نامه‌نگاری نکرده باشیم اما متاسفانه به راهکاری نرسیدیم.

میرباقری ادامه داد: کشور سالانه به ۴۰۰ هزار تن کاغذ چاپ و تحریر نیاز دارد. در طول سال‌های قبل عده‌ای با دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی نسبت به واردات کاغذ اقدام می‌کردند که امسال دیگر نیستند و از واردات کنار رفته‌اند زیرا ارزی نیست.

میرباقری در پایان صحبت‌های خود، گفت: می‌توان در حوزه تولید با فعالان و تشکل‌های این صنعت بحث و تبادل نظر داشت و با کمک هم در آینده‌ای نزدیک نه تنها فقط واردکننده نباشیم بلکه صادرکننده باشیم و کاغذ کشورهای منطقه را نیز تامین کنیم.

در این مراسم  کاوه هنرمندی، مدیر بازرگانی خارجی مجتمع راشا کاسپین ایرانیان با بیان اینکه مجتمع راشا کاسپین ایرانیان در سال ۱۳۹۵ با ظرفیت اسمی ۲۲۰,۰۰۰ تن در شهرک صنعتی شماره ۱ زنجان با امکان تولید انواع کاغذهای فلوت، شیه کرافت، کرافت، کرافت سنگین، و وایت تاپ فعالیت خود را آغاز کرده است، اظهار کرد: این مهم منجر به صرفه جویی منابع ارزی بالغ بر ۵۰,۰۰۰,۰۰۰ دلار سالیانه برای کشور و همچنین عدم نیاز کشور به واردات یکی از مهمترین کاغذهای صنعت بسته بندی یعنی وایت تاپ گردید. لازم به ذکر است با فعالیت این مجموعه معظم امروز بالغ بر ۱۲۰۰ نفر بصورت مستقیم و بیش از ۴۰۰۰ هزار نفر بصورت غیر مستقیم مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۹ با توجه به دیدگاه مدیریت این واحد تولیدی در خصوص استفاده از منابع قابل بازیافت در چرخه تولید، سیستم DIP در مجموعه راه اندازی و امکان استفاده از ضایعات کاغذهای چاپ شده دفتری و پوشال سفید فراهم شد، افزود: تحقق این پروژه منجر به صرفه جویی منابع ارزی حدودا” معادل ۱۸,۰۰۰,۰۰۰ دلار گردید.

مدیر بازرگانی خارجی مجتمع راشا کاسپین ایرانیان با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ با توجه به نیاز کشور، این مجتمع اقدام به تولید انواع مقوا شامل دوبلکس برد،FBB ، ART BOARD ( گلاسه های سنگین) کرد، یادآور شد: خط مجهز کوتینگ ۵ لایه با ظرفیت ۱۰۰,۰۰۰ تن سالانه راه اندازی شد که در حال حاضر بخش عمده ای از مصرف داخلی را پوشش و همچنین به کشورهای همسایه نیز صادر می شود که این امر نیز صرفه جویی منابع ارزی معادل ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰   دلار را در پی خواهدداشت.

نماینده مجتمع راشا کاسپین در این مراسم ادامه داد: ماموریتی که مجموعه راشا کاسپین درنظر دارد، بی نیازی کشور از واردات محصولات کاغذی و صادر کننده اول منطقه  تا پایان سال ۱۴۰۷ در محصولات کاغذی میباشد، که در این راستا  اولین گام،  راه اندازای خط ۲ تا پایان سال ۱۴۰۱به منظور تولید انواع مقوا با ظرفیت بیش از ۳۰۰,۰۰۰  تن با نگاه صادراتی به مناطق حاشیه خلیج فارس،CIS، اوراسیا و قفقاز خواهد بود که با را ه اندازی این خط بیش از ۱۰۰۰ نفر مستقیم و ۳۰۰۰ نفر غیر مستقیم مشغول به فعالیت خواهند شد.

وی به چشم انداز ترسیم شده این شرکت اشاره کرد و گفت: چشم انداز شرکت با راه اندازی خطوط متعدد تولید در حوزه انواع کاغذ های بسته بندی، لیکوید پک، و کاغذهای اسپیشال از قبیل ( ترمال پیپر ، NCR ، ) خواهد بود که در راستای این مهم تجهیزات خطوط PE  LAMINATION با ظرفیت  ۱۰,۰۰۰تن ماهانه جهت ظروف یکبار مصرف کاغذی و لیکوید  پک خریداری و امید است قبل از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ به بهره برداری برسد.

هنرمندی با بیان اینکه در راستای حفظ کیفیت و خدمات، شرکت موفق به دریافت استاندارد ملی و همچنین استاندارد ISO شده که این امر در حفظ کیفیت و فروش انواع محصولات و صادرات گام بسیار مهمی تلقی می گردد، اظهار کرد: این مجموعه در راستای مسِئولیت های اجتماعی نیز گام های موثری برداشته، زیرا باور دارد یک بنگاه تولیدی وصنعتی در جهت رشد سازمانی خویش،  موظف به ارتقاء ورشد جامعه مدنی پیرامون خود نیز می باشد.

مدیر بازرگانی خارجی مجتمع راشا کاسپین ایرانیان ادامه داد: احداث مدرسه با ظرفیت ۳۶ کلاس، آمفی تاتر و کلیه امکانات آموزشی استاندارد به نام فرزندان میهن که تا پایان سال ۱۴۰۱ به بهره برداری خواهدرسید. همچنین احداث ساختمان جهت اسکان و نگهداری از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست در شهرک امیر کبیر زنجان، در ۷ طبقه با وسعت ۲۰۰۰ مترمربع با پیشرفت ۷۰ درصد و بهره برداری در پاییز ۱۴۰۱ برنامه ریزی شده است.

وی اظهار کرد: در بخش مسِئولیت های اجتماعی و آموزش ، شرکت اقدام به اخذ مجوز مرکز علمی کاربردی در حوزه تخصصی کاغذ و بازیافت نموده که امید است این مرکز تا پایان سال ۱۴۰۱ راه اندازی شود. در همین راستا فعالیت فوق تا زمان افتتاح مرکز علمی کاربردی شرکت به برگزاری دوره های گوناگون تخصصی در حوزه کاغذ و مقوا در سال ۱۴۰۱ خواهد پرداخت.

هنرمندی تاکید کرد: در بخش مسِئولیت های اجتماعی محیط زیستی به منظور حفظ منابع آبی کشور و استفاده بهینه از منابع موجود منطقه، شرکت اقدام به عقد قرارداد ۲۵  ساله  با تصفیه خانه شهرستان زنجان نموده تا امکان استفاده از پساب تصفیه شهرستان با رعایت کلیه پارامترهای بهداشتی را داشته باشد که شروع بهره برداری از منابع آن قبل از پایان سال جاری میسر می شود.

گفتنی است در این مراسم از آقای حسین پایداری و مجتمع کاغذسازی راشاکاسپین ایرانیان به عنوان کارآفرین برتر تجلیل به عمل آمد.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
پشت پرده تاخیر در توافق هسته‌ای
خبر قبلی
بارش های پراکنده در استان زنجان
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست