1. اخبار استان
  2. راه و شهرسازی زنجان پروژه خودش را خودش نظارت می‌کند!

کد خبر: 27277

راه و شهرسازی زنجان پروژه خودش را خودش نظارت می‌کند!

بعد از حادثه متروپل، موضوع ساخت و سازها و نظارت بر آن در سطح جامعه باردیگر پررنگ شد و در استان زنجان این موضوع حساسیت بیشتری در بین مردم و جامعه مهندسی و رسانه ها پیدا کرد.

یکی از موضوعاتی که به همدلی زنجان عنوان شد، ادعای نبود ناظر در پروژه مشارکتی پارکینگ در محور دلجویی زنجان بود. در این خصوص بررسی ها نشان داد که این پروژه بعد از اتمام قرارداد با ناظر مربوطه توسط خود اداره کل راه و شهرسازی نظارت می شود.

مسعود بیات منش، مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در این خصوص به همدلی‌زنجان گفت: اداره راه و شهرسازی دستگاه اجرایی(نظارت عالیه) است و برای طراحی و نظارت بر پروژه‌های دولتی مربوط به خودش هم می تواند از ظرفیت مشاورین و مهندسین صاحب صلاحیت از نظام فنی و اجرایی کشور استفاده کند و هم خودش میتواند پروژه ها را طراحی و نظارت کند.

وی اظهار کرد: در این پروژه هم نظارت از زمان اتمام قرارداد مشاور آزمون بنا توسط خود همکاران انجام می شود که این ابلاغ نظارت رسماً به شهرداری هم ارسال شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی در حالی عنوان می کند که این اداره کل به دلیل ناظر عالیه بودن می تواند پروژه ای که متعلق به خودش است را نظارت کند که موضوع تعارض منافع در آن نادیده گرفته شده است.

اداره کل راه و شهرسازی مسول نظارت بر اجرای صحیح قانون نظام مهندسی و سازمان برنامه و بودجه مسئول کنترل اجرای صحیح نظام فنی اجرایی است. کارشناسان معتقدند که قانون مدیریت تعارض منافع و اسناد و شیوه نامه های متعدد بالا دستی نظارت بر منافع خود را منع می کند. از اینرو اقدام اداره کل راه و شهرسازی دارای برخی ایرادات است.

گفتنی است پروژه ها دو نوع هستند،  پروژه هایی که از بودجه عمومی دولت استفاده می کنند و در قالب نظام فنی اجرایی و توسط مشاورین رتبه بندی شده حقیقی یا حقوقی نظارت می شوند و پروژه هایی که خارج از بودجه عمومی احداث می شوند و باید در قالب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان نظارت شوند و مسیر سازمان نظام مهندسی را طی کنند.

در صورتی که دفاتر فنی ادارات قصد نظارت بر پروژه ای داشته باشند  باید ابتدا از طریق نظام فی اجرایی صلاحیت فنی و یا وزارت راه و شهرسازی پروانه اشتغال به کار مهندسی دریافت کنند. مطابق قانون صرف اینکه تشکیلات فنی نام مهندسی و نظارت را یدک بکشد مجاز به طراحی و نظارت و اجرا نمی باشد.

 

 

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
المپیاد استعدادهای برتر صعودهای ورزشی در زنجان برگزار می شود
خبر قبلی
کلاهبرداری با ترفند صدور کارت و دفترچه رایگان دندانپزشکی
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست