1. اخبار استان
  2. رتبه ۲۵ زنجان در تولید ناخالص داخلی کشور!

کد خبر: 22651

رتبه ۲۵ زنجان در تولید ناخالص داخلی کشور!

باتوجه به پایان عمر دولت دوازدهم ضرورت بررسی کارنامه اقتصادی مدیران دولتی استان زنجان حائز اهمیت است. در این خصوص تولید ناخالص داخلی را می توان مهم ترین شاخص در ارزیابی عملکرد اقتصادی مدیران دولتی در استان زنجان محسوب کنیم.

به گزارش همدلی‌زنجان؛ قبل از تشریح وضعیت تولید ناخالص داخلی استان و سهم زنجان از کشور، به سهم و وضعیت جمعیتی استان از کشور باید پرداخت. سهم استان زنجان از جمعیت کل کشور در سال ۹۰، ۱.۳۵ درصد بود که در سرشماری ۹۵ به ۱.۳۲ رسیده است.

بعد خانوارهای زنجانی در آخرین سرشماری ۳.۳ برآورد شده است. مساحت استان زنجان به ۲۹ هزار و ۱۲۷ هکتار می رسد و از همین تراکم جمعیت در این استان به ۴۸.۶ است در حالی که تراکم جمعیت در کشور ۴۹.۱ محسوب می شود.

تولید ناخالص داخلی در کشور در دو بخش بررسی و ارائه می شود. بخش نخست میزان تولید ناخالص داخلی با احتساب نفت و در بخش دوم بدون احتساب نفت برآورد و ارزیابی می شود. استان زنجان نیز استانی نفت خیز نیست و بیشتر در غالب بدون نفت باید مورد توجه قرار گیرد.

سهم استان زنجان در کشور طی سال ۹۰ با احتساب نفت و گاز طبیعی ۷۷ صدم درصد بوده است. در سال ۹۱ به میزان ۸۵ صدم درصد، در سال ۹۲ به میزان ۸۰ صدم درصد، در سال ۹۳ به میزان ۸۴ صدم درصد و در سال ۹۴ به میزان ۱.۰۳ درصد بوده است.

این میزان بدون احتساب نفت، به ترتیب ۱.۰۴ درصد، ۱.۱۰ درصد، ۱.۰۴ درصد، ۱.۰۴ درصد و ۱.۱۶ درصد بوده است.

سهم تولید ناخالص داخلی استان زنجان در کشور  با احتساب نفت طی سال ۹۵ به میزان ۱.۰۲ درصد، در سال ۹۶ به میزان ۱.۰۳ درصد و در سال ۹۷ به میزان ۹۳ صدم درصد بوده است.

سهم تولید ناخالص داخلی استان زنجان در کشور  بدون احتساب نفت طی سال ۹۵ به میزان ۱.۱۸ درصد، در سال ۹۶ به میزان ۱.۲۲ درصد و در سال ۹۷ به میزان ۱.۱۴ صدم درصد بوده است.

محصول ناخالص داخلی (با احتساب نفت خام و از طبیعی) استان در سال ۱۳۹۷ معادل ۲۳۹ هزار و ۲۵۵میلیارد ریال بوده است که ۹۳/۰ درصد از سهم کشور را داردس محصول ناخالص داخلی)به قیمت جاری) در سال ۱۳۹۷ در مقایسه با سال ۱۳۹۶معادل ۸۳/۲۸ درصد رشد داشته است.

محصول ناخالص داخلی(به قیمت جاری) استان طی سالهای ۹۷۱۳۹۰رشدی معادل ۸۷.۳۴۹ درصد داشته است که متوسط رشد سالیانه معادل ۹۶.۲۳ درصد بوده است.

محصول ناخالص داخلی (بدون احتساب نفت خام و از طبیعی) استان در سال ۱۳۹۷ معادل ۲۳۸هزار و۷۴۱ میلیارد ریال میباشد که ۱۴.۱ درصد از سهم کشور را دارد(سهم جمعیتی استا زنجان از کشور ۳۲.۱ درصد(رتبه۲۵) و سهم وسعت استان از کشور ۳۲۱.درصد(رتبه ۲۰)است.

سرانه محصول ناخالص داخلی

سرانه محصول ناخالص داخلی (با احتساب نفت خام و از طبیعتی) در استان زنجان در سال ۱۳۹۷ معادل۲۲۰میلیو و ۷۱۵ هزار ریال است که رتبه ۱۷ را در بین استانها به خود اختصاص داده است بیشترین سرانه مربوط به استان بوشهر با ۱ میلیارد و ۲۳۴میلیون و۵۰۴  هزار ریال و سپس استان خوزستان با ۹۰۲ میلیون و ۴۶ هیار ریال میباشد در سال یاد شده متوسط سرانه محصول ناخالص داخلی کشور ۳۱۴ میلیون و ۶۷۴هزار ریال بوده است.

بر همین اساس نسبت سرانه محصول ناخالص داخلی استان به کشور در سالهای مزبور در مجموع روند صعودی داشته و در حال تبدیل شدن به متوسط کشوری است.

این سرانه بدون احتساب نفت خام و گاز طبیعی در استان معادل ۲۲۰ میلیون و ۲۴۱ هزار ریال است که رتبه۱۴را در بین استان ها به خود اختصاص میدهد بیشترین سرانهها در این صورت مربوط به استان بوشهر با ۱میلیارد و ۷۲ میلیو و ۵۹۵ هزار ریال و سپس استان یزد با ۴۰۰ میلیو و ۵۱۸ هزار ریال است.

 متوسط کشوری این سرانه معادل۲۵۴ میلیو و۲۵۶ هزار ریال است.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
برسد به‌دست رئیس‌جمهور
خبر قبلی
آماده سازی فضای حسینیه اعظم زنجان + عکس
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست